Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnse
Hej! Jag sitter och väntar på min S60 T5 som ett barn dagen innan julafton - just nu i leveransstatus 2. :)

Jag har en fundering kring något som jag försökt googla mig till utan resultat: Hur effektiv är egentligen parkeringsvärmaren (med VOC)?

Säg att det är 10-15 minusgrader ute och frosten har lagt sig på bilrutorna över natten. Vad kan jag förvänta mig när jag kommer ut till bilen på den tid jag ställt in med appen? Hur varm blir kupén och kommer jag slippa skrapa rutorna? Hur vanligt är det med den här röken från höger hjulhus som manualen varnar för? 8)
Har bara haft min bil sedan september, men här är några av mina iaktagelser. Jag hade tidigare en V40 med elektrisk motor & kupevärmare att jämföra med.

* I den gamla bilen var kupén alltid isfri då kupévärmaren gick hela tiden. Motorvärmaren var skit, märkte ingen skillnad alls, kanske inte så konstigt då den var
på 500W och satt på utsidan av motorn.
* Om det hart varit riktigt kallt och det är kraftig is på rutorna känns det som värmaren måste gå runt 40 min för att få bort det mesta, då är kupen rejält varm, fram & sidorutor avisade. Dock verkar den inte orka till bakrutan, där är det defroster som gäller. Även motorn verkar värmas effektivt, har man kört värmaren tillräckligt länge startar den utan förhöjd tomgång.
Tycker det funkar bra med tiduret, det är varmt om man kommer till bilen den tid man har ställt in.
* Om det inte är is på rutorna har jag ibland kört värmaren c:a 10 min innan jag skall åka, då är det inte varmt i kupén, men det kommer varmluft direkt när motorn startas.
* Appen är guld värd, skönt att kunna ställa både tiduren eller direktstarta utan att vara i närheten av bilen.

Jag har faktiskt funderingar på att installera elektrisk kupevärmare också och köra den när jag är hemma och har tillgång till eluttag, fläkten i en sådan är ju mycket kraftigare och når hela kupén, dessuom kör jag lite för korta sträckor för att regelbundet kunna köra bensinvärmaren fullt ut. Isåfall skulle jag kunna använda bensinvärmare bara som motorvärmare när jag är hemma, men värma hela bilen när jag ex. är på jobbet.
av s6025t
Värmaren till dieselbilarna räcker till att hålla vindrutor fram frostfria o tempen i kupén runt den temp bilen är ställd på i klimatanläggningen vid 10-15 minus om man kör tidur direktstartar man med appen är det inte säkert att tiden är tillräcklig innan man kommer ut till bilen.Antar värmaren till bensin bilarna som är tillval o inte ingår i VOC har samma effekt som dieselbilarna
Jag har alltid köpt till bränsledriven värmare så länge Volvo har haft det som tillval och har aldrig blivit besviken. Även om det är -20 grader och man har satt att bilen ska vara varm t.ex kl 07 så är den helt isfri och varm! Nu när det inte är så kallt räcker det att sätta på direkstart via appen typ 20 min innan så är bilen varm! :D
av Blyfot
Jag har haft min V60 i ett år nu, och har aldrig behövt att använda isskrapan :) parkeringsvärmaren funkar ypperligt :) jag kompletterade dock med vanlig elektrisk motorvärmare och en calix batteriladdare, så när man har stolpe med el, så värms det med el, samt att jag laddar batteriet samtidigt.
Vintertid vill man ju gärna ha fönstervärmare (Backspegel), stolvärmare på, o fläktar som går för fullt, så en inbyggd batteriladdare kan jag rekommendera.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Parkeringsvärmaren är helt suverän. Röken från höger hjulhus syns mest bara innan den (värmaren) startat upp ordentligt typ en minut (diesel)

När det är 10-15 minusgrader behöver du bara köra värmaren 10 minuter - en kvart så är motorn varm, kupén tar ju då längre tid att värma ca 30-50 minuter. Värmaren går max 50 minuter.

Även elmotorvärmaren i S80in (lär vara samma typ i S60) är effektiv och motorn blir verkligen varm då man känner på den, mätningar visar ca 40 plusgrader på kylvattnet.

/Kalle
av Biltoken
Jag upplever att bränslevärmarens fläkt-verkningsgrad blivit sämre på min XC60 MY11B än vad den var på på min XC60 MY10.

Jag tyckte att kupen blev snabbare varm med den tidigare bilen och det skulle inte förvåna om Volvo löst problemet med urladdade batterier pga bränslevärmaren genom att minska fläktens effektuttag. Vad jag förstår har man haft det jobbigt med alla assistansupdrag pga urladdade batterier de senaste åren.

Vid ca -1 tar det minst 20 min att få rutorna isfria mot tidigare ca 5 - 7 min.

Men vem vet, det kanske är fel på min värmare.
Användarvisningsbild
av johnse
Tack för all info, jag hoppas jag får bilen innan rysskylan försvinner. Vecka 12 sägs det. :)

Biltoken: Köper du en ny XC60 varje år? :)
Jag har dieselvärmare för första gången och kan säga att det är en av de bästa tillvalen - kommer aldirg någonsin köpa en bil utan. Jag har aldrig skrapat rutorna, och bilen är varm o skön på morgonen även om det är 15 minus ute. GRYMT!!!!

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]