Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
Har efter att legat bakom ett antal S60 och V60 som bromsat tyckt mig notera att det är vanliga glödlampor för bromsljusen (förutom den högt placerade i bakrutan) på S60 och LED-bromsljus på V60. Tolkar jag de instruktionsböcker jag funnit rätt verkar det som att det är så också.

Men är det verkligen så och isåfall, varför det? :???:
Inte för att det spelar någon större roll egentligen, frågan ställs i ren nyfikenhet.
av Willis
Bra fråga varför, LED är ju bättre för både säkerhet, ljusstyrka och livslängd.
Antingen hann dem inte konstruera LED för S60's bromsljus och att det kanske kom annat i vägen som blev högre prioriterat, men jag tror frågan bara kan vändas till PV om inte vi har flaxen att en besökare på Jagrullar jobbar just med exteriör och lampor.
av grålle1
Det var väl Volvos besparingsprogram benämt F.O.R.D. som låg bakom (OBS! Gissar bara!) :???:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är samma om man kikar på V70 /S80 där har V70in LED och S80in vanliga lampor till bromsljus.. LED är bättre då det lyser starkare och tänds snabbare. Intressant fråga vi får vänta på svar från någon som vet :)
Användarvisningsbild
av laser2
~Kalle~ skrev:Det är samma om man kikar på V70 /S80 där har V70in LED och S80in vanliga lampor till bromsljus.. LED är bättre då det lyser starkare och tänds snabbare. Intressant fråga vi får vänta på svar från någon som vet :)
Jo, samma sak gäller ju faktiskt även S80/V70 där baklampsdesignen liknar varandra ganska mycket förutom V70:ns stående LED-bromsljus.
Att man kanske "kom på" att man skulle ha LED-bromsljus under tidig utveckling av V70 och att det därför var för sent att föra in det på S80 kan man kanske förstå, men då blir det än märkligare att man satte in vanliga bromsljus på S60 (som kommit betydligt senare än V70) och LED-bromsljus på V60. :???:

Men vi får väl se om det finns någon som sitter inne med info och vill delge den här på forumet...
Användarvisningsbild
av Gurra82
På Xc60 är det lite både och, snygga LED till bakljus och riktigt snål bromslampa som kan göra att hela designavdelningen borde få löneavdrag eller sparken, men ibland är det nog brottom att få ut en ny modell. Kan säga att trots denna otroliga miss är jag ändå avundsjuk på alla som har en xc60 :D

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]