Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Melmac
Jag har en V60 T3 -11 som nu när det är kallt stäner av Start/Stopp, vilket är normalt. Men det står ofta också att batteriet laddas. Nu har jag visserligen inte kollat detta tidigare när det var varmare ute, men även om batteriet laddas alltid så borde ju Start/Stopp fungera ändå. Är det kylan som gör detta tro?
Användarvisningsbild
av Funk
Funktionen stängs av vi kallt väder, för att hålla motorn varm och batterierna laddade.

/Thomas
av moffe
Batteriet laddas alltid ingen skillnad om det är kallt eller varmt... när den håller på bli tommare så laddas den.
Men batteriet får absolut inte bli tomt när det är kallt för då får man slänga bort det. Den blir förstörd i såfall.
Sedan har batteriet i kylan inte samma kapacitet som när det är varmt.
av Melmac
OK, då är det därför det laddar oftare (Så att det syns i My Car) Det är ävl ett litet batteri som är mer känlig för temp.skillnaderna.
av vicster
Melmac skrev:OK, då är det därför det laddar oftare (Så att det syns i My Car) Det är ävl ett litet batteri som är mer känlig för temp.skillnaderna.
Faktum är att det är ett vanligt, stort, bilbatteri samt ett mindre som endast Start/stop-bilar är utrustade med (alt. ett extra stort standardbatteri, inte 100).

Min S60 T3 skrev för första gången ut "Batteriet laddas" under My car efter att jag hade sett på TV i ett antal timmar utan motorn igång och -10 ute. Det är enligt mig helt okej, speciellt eftersom funktionen aldrig verkar vara igång när det är minusgrader ute.
av pergrein
Nog måste man få diskutera det i forumet, är väl inget flams...
av Melmac
Det jag reagerar på är att när det är varmare ute så fungerar alltid Start/Stopp, dvs. under "MY Car" så står det inte att batteriet laddas (Har inte hänt sen jag tog ut bilen i Maj 2011). Men nu när det är under 0'an så står det att batteriet laddas i stort sett hela tiden. Det är som att temperaturen påverkar batteriets prestanda avsevärt när det är kallt.

Jag vet ju att batterier som är i kyla får sämre prestanda men inte så här pass mycket.

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]