- tor 02 feb 2012, 19:14
#614094
Hej,
Jag har en XC60 D5 -09. Dieselvärmaren är just bytt till den nya versionen Webasto Evo värmare.
Jag upplever följande;
1) Bilen tar lång tid på sig att bli varm när jag slår på värmaren (utan att starta bilen). Idag var det minus -16, och efter 60 minuters körning av värmare så var det fortfarande -1 i bilen. Dvs 15 grader på 60 minuter. Är det som det ska vara? (Har nytt batteri som dessutom är full-laddat)
2) Igår kväll körde jag ca 15 mil, och det var minus -20 grader ute. Att bilen är "seg" just vid start och närmsta tiden därefter är väl inget konstigt. Men jag upplevde under hela körningen att bilden hade "svagare motor". Dvs det kändes som om det saknades effekt i motorn. Låg runt 100-110, och försökte köra om en långtradare, och det höll på gå riktigt dåligt. Vid små backar så gick farten ned, och även vid mer gas så var den tvungen att växla ned (automat) och varva hårt för att orka öka. Samtidigt kändes det inte direkt jättevarmt i bilen även efter att ha kört 15 mil (med värmen inställt på +27 grader). Jag kollade, och dieselvärmaren kördes, genom automatisk start, så den var igång.
Vad kan detta bero på?
-Något fel på nya värmaren?
-Något annat?
/Erik
Jag har en XC60 D5 -09. Dieselvärmaren är just bytt till den nya versionen Webasto Evo värmare.
Jag upplever följande;
1) Bilen tar lång tid på sig att bli varm när jag slår på värmaren (utan att starta bilen). Idag var det minus -16, och efter 60 minuters körning av värmare så var det fortfarande -1 i bilen. Dvs 15 grader på 60 minuter. Är det som det ska vara? (Har nytt batteri som dessutom är full-laddat)
2) Igår kväll körde jag ca 15 mil, och det var minus -20 grader ute. Att bilen är "seg" just vid start och närmsta tiden därefter är väl inget konstigt. Men jag upplevde under hela körningen att bilden hade "svagare motor". Dvs det kändes som om det saknades effekt i motorn. Låg runt 100-110, och försökte köra om en långtradare, och det höll på gå riktigt dåligt. Vid små backar så gick farten ned, och även vid mer gas så var den tvungen att växla ned (automat) och varva hårt för att orka öka. Samtidigt kändes det inte direkt jättevarmt i bilen även efter att ha kört 15 mil (med värmen inställt på +27 grader). Jag kollade, och dieselvärmaren kördes, genom automatisk start, så den var igång.
Vad kan detta bero på?
-Något fel på nya värmaren?
-Något annat?
/Erik