Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eriklidman
Hej,
Jag har en XC60 D5 -09. Dieselvärmaren är just bytt till den nya versionen Webasto Evo värmare.
Jag upplever följande;

1) Bilen tar lång tid på sig att bli varm när jag slår på värmaren (utan att starta bilen). Idag var det minus -16, och efter 60 minuters körning av värmare så var det fortfarande -1 i bilen. Dvs 15 grader på 60 minuter. Är det som det ska vara? (Har nytt batteri som dessutom är full-laddat)

2) Igår kväll körde jag ca 15 mil, och det var minus -20 grader ute. Att bilen är "seg" just vid start och närmsta tiden därefter är väl inget konstigt. Men jag upplevde under hela körningen att bilden hade "svagare motor". Dvs det kändes som om det saknades effekt i motorn. Låg runt 100-110, och försökte köra om en långtradare, och det höll på gå riktigt dåligt. Vid små backar så gick farten ned, och även vid mer gas så var den tvungen att växla ned (automat) och varva hårt för att orka öka. Samtidigt kändes det inte direkt jättevarmt i bilen även efter att ha kört 15 mil (med värmen inställt på +27 grader). Jag kollade, och dieselvärmaren kördes, genom automatisk start, så den var igång.

Vad kan detta bero på?
-Något fel på nya värmaren?
-Något annat?

/Erik
av pergrein
Kan det vara nån termostat som låst sig i öppet läge så det går genom kylaren hela tiden? Vi hade -38 (visade -39 en snabb sväng) grader på morgonen när jag kom från jobbet (jobbar natt) jag har ju en bensinare V60 T3 och har ställt graderna i bilen på +20 och det tog ju ett litet tag att få värme och då körde jag i ca:80km/h. Är det -16 grader så ska det då vara många + i bilen efter värmaren varit i gång i 1h och det ska då inte vara några problem med värmen fast det är en diesel när du kör i -20.

Har du kollat om det finns några felkoder?
Hur var det före bytet? Fungerade det då?
Verkar det som den går på alla cylindrar?

Mvh
Per
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]