- tis 31 jan 2012, 21:22
#613460
Kanske en udda undran, men ändå:
När Volvos smarta tekniker konstruerar en förarstol (eller är det IAC som gör det?), så inbillar ajg mig att man lägger ner stor möda på både säkerhet och ergonomi. Bägge saker misstänker jag, i olika grad, är beroende av hur man ställer in stolen och även detta har man säkert funderat en hel del på när stolen konstruerades. Man har säkert tagit bort möjligheten att väsentligt äventyra säkerheten genom felaktig inställning.
Men.... vad har man gjort för ergonomin? När jag sätter mig i min nya bil, så har jag ingen aning (nästan) hur jag ska ställa in stolen på ett bra sätt!
Risken är stor att man ställer in en av inställningarna fel och "kompenserar" detta med två andra felaktiga, så resultatet blir halvbra. Detta känner man inte med en gång, det tar några mil och man känner inte VAD som är fel.
Jag skulle vilja se nån typ av lathund, som beskriver en bra ordning att ställa in de olika justeringarna på och några tumregler.
(inställningarna inkluderar förstås även ratten.)
Om man går på ett spinningpass på F&S, så får man ofta en sån instruktion:
Börja med att ställa in sadeln i höfthöjd när ni står på sidan om cykeln.
Sätt styret en armslängd framför sadeln osv....
Förstår ni tanken? Är det tokig?
När Volvos smarta tekniker konstruerar en förarstol (eller är det IAC som gör det?), så inbillar ajg mig att man lägger ner stor möda på både säkerhet och ergonomi. Bägge saker misstänker jag, i olika grad, är beroende av hur man ställer in stolen och även detta har man säkert funderat en hel del på när stolen konstruerades. Man har säkert tagit bort möjligheten att väsentligt äventyra säkerheten genom felaktig inställning.
Men.... vad har man gjort för ergonomin? När jag sätter mig i min nya bil, så har jag ingen aning (nästan) hur jag ska ställa in stolen på ett bra sätt!
Risken är stor att man ställer in en av inställningarna fel och "kompenserar" detta med två andra felaktiga, så resultatet blir halvbra. Detta känner man inte med en gång, det tar några mil och man känner inte VAD som är fel.
Jag skulle vilja se nån typ av lathund, som beskriver en bra ordning att ställa in de olika justeringarna på och några tumregler.
(inställningarna inkluderar förstås även ratten.)
Om man går på ett spinningpass på F&S, så får man ofta en sån instruktion:
Börja med att ställa in sadeln i höfthöjd när ni står på sidan om cykeln.
Sätt styret en armslängd framför sadeln osv....
Förstår ni tanken? Är det tokig?