Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av x020377
Kanske en udda undran, men ändå:

När Volvos smarta tekniker konstruerar en förarstol (eller är det IAC som gör det?), så inbillar ajg mig att man lägger ner stor möda på både säkerhet och ergonomi. Bägge saker misstänker jag, i olika grad, är beroende av hur man ställer in stolen och även detta har man säkert funderat en hel del på när stolen konstruerades. Man har säkert tagit bort möjligheten att väsentligt äventyra säkerheten genom felaktig inställning.

Men.... vad har man gjort för ergonomin? När jag sätter mig i min nya bil, så har jag ingen aning (nästan) hur jag ska ställa in stolen på ett bra sätt!
Risken är stor att man ställer in en av inställningarna fel och "kompenserar" detta med två andra felaktiga, så resultatet blir halvbra. Detta känner man inte med en gång, det tar några mil och man känner inte VAD som är fel.

Jag skulle vilja se nån typ av lathund, som beskriver en bra ordning att ställa in de olika justeringarna på och några tumregler.
(inställningarna inkluderar förstås även ratten.)
Om man går på ett spinningpass på F&S, så får man ofta en sån instruktion:
Börja med att ställa in sadeln i höfthöjd när ni står på sidan om cykeln.
Sätt styret en armslängd framför sadeln osv....

Förstår ni tanken? Är det tokig?
Användarvisningsbild
av apersson850
Sätt vänsterbenet på kopplingspedalen, fullt nedtryckt, eller på golvet om det är automat.
Justera dynan i längsled så knät är lite böjt.
Hissa dynan upp/ner så du får plats och kommer så högt du vill vara. Själv vill jag gärna kunna se under innerbackspegeln, fast det blir allt svårare i nyare bilar.
Justera vinkeln på dynan så du har lite lätt stöd under låret.
Justera vinkeln på ryggstödet så du sitter bra.
Sträck ut armen rakt fram, med axeln kvar i ryggstödet.
Justera ratten i längsled så handleden vilar ovanpå rattkransen. Går inte det justerar du ryggstödet tills det går.
Justera ratten i höjdled så du ser instrumenteringen.

Klart.

Min egen hemmasnickrade ergonomilektion. Ej sanktionerad av Volvo, men den passar mig.
Användarvisningsbild
av meko
Om man nu når vredet för justeringen av ryggstödslutningen alls..! :roll: Det sitter jädrar så tajt till!!
Elstolar hade nog inte varit så dumt ändå :wink:
av x020377
apersson850 skrev:Sätt vänsterbenet på kopplingspedalen, fullt nedtryckt, eller på golvet om det är automat.
Justera dynan i längsled så knät är lite böjt.
Hissa dynan upp/ner så du får plats och kommer så högt du vill vara. Själv vill jag gärna kunna se under innerbackspegeln, fast det blir allt svårare i nyare bilar.
Justera vinkeln på dynan så du har lite lätt stöd under låret.
Justera vinkeln på ryggstödet så du sitter bra.
Sträck ut armen rakt fram, med axeln kvar i ryggstödet.
Justera ratten i längsled så handleden vilar ovanpå rattkransen. Går inte det justerar du ryggstödet tills det går.
Justera ratten i höjdled så du ser instrumenteringen.

Klart.

Min egen hemmasnickrade ergonomilektion. Ej sanktionerad av Volvo, men den passar mig.
Toppen, tack!!!
Sanktionerad eller ej, det är den (enda/)bästa publicerade hittills!
av Herkulez
Elstolar är enligt mig det mest underskattade i utrustningväg ( i alla fall om man är fler som kör bilen). VARFÖR tog jag inte det :-(O) Dumsnål var ordet. Hade elstolar tidigare. Här kanske jag har fel, men finns det inte fler inställningsmöjligheter med elstolen? Eller är det något som jag bara inbillar mig?
Användarvisningsbild
av apersson850
Fler finns det nog inte, men det är ju så mycket lättare att göra. Speciellt när man är mer än en som regelmässigt kör bilen. Vill det sig väl så ställer stolen in sig själv, beroende på nyckeln som används att låsa upp med, och vill det sig inte så trycker man bara på minnesknappen.
Svankstödet får man fortfarande handjaga.

I min gamla 850 Turbo hade jag elstol på förarsidan, men nu lade jag till vid andra sidan också. Mest för att en kompis har det i sin E-klass Mercedes... :???:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
apersson850 skrev:I min gamla 850 Turbo hade jag elstol på förarsidan, men nu lade jag till vid andra sidan också. Mest för att en kompis har det i sin E-klass Mercedes... :???:
Det är ett av dom minst valda tillvalen. Elstol på passagerarsidan. Jag kryssar alltid i det, annars har man ju inte allt..eller?? :wink: :wink: :mrgreen:

Vad det gäller inställning är självklart elstol att föredra, jag hittar alltid både snabbare och bättre körställning med elstol. Det är bara jag som kör min bil, men det är smidigt ändå! :) Bra råd ovan också! Det är ungefär samma som man kan lära sig på Volvo Cars Driving Academy:s "säkerhetskörning", dvs konbana, höghastighetsmanöver osv.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag saknar dock minne på passagerarsidan. Dottern som är dryga 140cm lång sitter ju helt annorlunda än frugan, eller mig själv för den delen. Det är en del micklande att sänka/höja stolen/åka fram/bak så fort vi har olika personer i passagerarsätet. Tre minnen där också hade det varit klockrent!

Ytterligare något som vore finfint vore om man slapp sitta och hålla inne minnesknappen medans den ställer om sig. För mig som är lång är det lite meckigt att behöva böja på ryggen och hålla inne knappen i några sekunder på förarstolen innan jag får plats att sätta mig i bilen. Jag förstår att det säkert är någon säkerhetsgrej så man inte skall klämma sig men det borde man väl kunna komma runt på något sätt.

/Martin
av XCThord
Jo att man måste hålla inne knappen känns lite skumt på Volvo. Övriga bilar jag kört har man bara behövt trycka en gång på.

Personligen tycker jag att elstolar är GRYMT bra även om man bara är en som kör bilen. Jag vet inte hur ni övriga gör, men jag varierar min körställning rätt mkt under veckorna och gör småjusteringar hit o dit. För en timme sen satt jag och en kollega och åt i bilen, då kan man ju köra bak/upp stolarna så man får lite bättre "ätställning", sen är det bara att trycka på 1an för att återgå till körläget :-)-)
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]