Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crusader
I min S60 2011 så har jag lyckats att lägg in egna POI's med därtillhörande ikoner t ex McDonald's och Max. Jag har lagt in ett 50 tal olika intressepunkter och allt är frid och fröjd när jag startar bilen och navigatorn går igång, men efter ett tag så försvinner samtliga ikoner.
Det är frustrerande och jag hittar inte vad som kan vara fel. Ikonerna är bmp 22x22 och syns så fint i början innan de försvinner.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min bil, som har mjukvara 993, vägar visa egna ikoner överhuvudtaget. När man importerar POI visas ikonen bara som svart. Väljer man den svarta representationen av ikonen visas ingenting alls på kartan.
Men jag kan inse att den svarta pluppen skulle vara ikonen, för importerar jag två egna filer får jag två svarta pluppar, som inte fungerar, någon av dem.

Jag har läst här att någon som fått en senare mjukvaruversion i sin bil, tror det var 997, fortfarande såg ikonerna som svarta vid importen, men de fungerade på kartan. Fast om det bara var intermittent, så de försvann efter ett tag, det vet jag inte.

Men det är uppenbart att Volvo har problem med de här ikonerna.
av matsa71
Angående ikon till POI så hade jag samma problem. (XC60 2012 med version 997)
Gjorde om ikon-filen till en 4-bitars BMP (16 färger okomprimerad), den är fortfarande svart i listan när man väljer den, men den syns fint på kartan sen. Vet inte om det är det som strular men kan vara värt att testa. Filen jag sparade ner från nätet var 24bitars BMP.
Ett annat tips, om ikonerna inte syns på kartan, testa att zooma in, POI ikonerna syns inte efter att man zoomat ut för mycket.
av danli
Det är ett par månader sedan jag provade POI, har försökta invänta nya kartan med fartkameror.
I mitt fall tror jag tricket var att inte försöka ändra något i val av ikon.
Dvs, ändrade jag inget så blev det ikonen som jag inkluderade.
Om jag blädrade bland ikonerna och valde "svarta" så blev det svart också.

(fn har jag två POI som är rätt ikon och en som är svart, inte lagt energi på försöka fixa den sista)
av Crusader
matsa71 skrev:Angående ikon till POI så hade jag samma problem. (XC60 2012 med version 997)
Gjorde om ikon-filen till en 4-bitars BMP (16 färger okomprimerad), den är fortfarande svart i listan när man väljer den, men den syns fint på kartan sen. Vet inte om det är det som strular men kan vara värt att testa. Filen jag sparade ner från nätet var 24bitars BMP.
Ett annat tips, om ikonerna inte syns på kartan, testa att zooma in, POI ikonerna syns inte efter att man zoomat ut för mycket.
Nu har jag provat såväl 16 som 256 färger men problemet kvarstår. Ikonerna är där i ca 10 minuter och sedan försvinner de för att dyka upp lite då och då.

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]