Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av meko
Tja!

Hur gör ni när ni byter (förinställd, typ 1, 2, 3 etc,) radiokanal med HighPerformance-systemet i "kartläget"/GPS/RTI? Går inte utan att knappa sig tillbaka in i Radioläge va? Om man nu vill se kartan - vilket man vill om man valt RTI..! ?:-/

Eller missar jag nån genväg... tycker jag har testat allt ??:-/

En sak till, är kartan alltid lika "ful", i typ svartvitt (Volvo-safety)? Har en annan bil med originalnav, (Navteq kartor också) men den ser fasen så mycket roligare ut..! :roll: Och då menar jag grafiskt!

Och så ytterligare en sak - fartkameror? Ingår det inte varning för dem i RTI eller? Hur gör man för att fixa detta? (Steg-för-steg-for-dummies tack!!)

Plockade ut bilen för ett par veckor sedan (MY -12).
Användarvisningsbild
av apersson850
Utan att prova i bilen - kan du inte byta kanal med knapparna med dubbelpilar? De överst till höger i ratten? Tror det går även när navigatorn visas. Men jag lyssnar ju alltid på Sveriges gubbradio...

Kartan ser ungefär lika murrig ut jämt, fast det är ju en gladare murrig färgton på dagen.

Vill du ha in fartkameravarning får du importera en GPX-fil med kamerapositionerna i. Har inte tid att sno ihop något mer detaljerat nu.
Användarvisningsbild
av meko
Med dubbelpilarna blir det tyvärr bara kanalsökning... Har provat att "hålla kvar" dem nertryckta, men det blir samma resultat. Lite yxigt att behöva knappa nere på mittkonsolen, först till radioläget och sedan tillbaka till kartan...
(Sitter hemma i soffan nu :wink: men jag tycker nog att jag har provat alla rattknappar flera gånger.. :roll: )

Tack för tipset med GPX-filerna! Har någon lust att dela med sig av sina erfarenheter så mottages en steg-för-steg hjälp mer än gärna! :D Jag har läst runt en del på forumet om detta men nån form av aktuell guide över hur man får igång (och håller uppdaterad) fartkameravarning vore kanon!
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, förvalda kanaler blev det inte, med dubbelpilarna, men den bläddrar ju mellan de kanaler som den redan har konstaterat att det går att ta emot, så det är inte det som jag menar med kanalsökning. Där jag kör ligger ofta en P4 nära en P3, så det är bara ett eller några få tryck, så har jag bytt.

Angående fartkameror:
Hämta en GPX-fil med kameror på lämplig websida. Här finns två som har någon sorts fil av typen GPX. Den andra har också en ikonfil att ladda ner.
http://www.asebro.se/GPSFILER.htm
http://www.posit.se/poi.php
Lägg filen (eller filerna om du har en ikon också - då måste filerna ha samma namn, där den ena sen slutar med .gpx, den andra med .bmp) på ett USB-minne.
I med minnet i bilen.
I navigatorns meny finns Inställningar > Importera/Redigera myPOI
Där importerar du filen från minnet. Syns inga filer, prova att vrida på ratten runt OK/Exit.
Sen får du bestämma ikon, vilket ljud som ska spelas och om ikonen ska synas på kartan. I min mjukvaruversion går det inte att visa egna ikoner. Jag använde utropstecknet som finns i bilens navigator redan. Men det kan fungera med nyare versioner. Någon gång ska de väl lära sig i Göteborg.

När filerna uppdaterats är det bara att göra om proceduren.
Användarvisningsbild
av meko
meko skrev:Tja!

Hur gör ni när ni byter (förinställd, typ 1, 2, 3 etc,) radiokanal med HighPerformance-systemet i "kartläget"/GPS/RTI? Går inte utan att knappa sig tillbaka in i Radioläge va? Om man nu vill se kartan - vilket man vill om man valt RTI..! ?:-/

Eller missar jag nån genväg... tycker jag har testat allt ??:-/
Rättar mig själv! Ett kort tryck på "sökknappen" på ratten stegar mellan de lagrade stationerna även då man har kartvisning på skärmen! :-)-) Vet inte varför jag inte fick det att funka när jag testade... ?:-/ Sensus hade väl koll på att jag inte läst i instruktionsboken! :oops:

Kul när bilen så att säga överträffar en själv! Har faktiskt hänt ett par gånger redan! :D
Användarvisningsbild
av meko
apersson850 skrev:Ja, förvalda kanaler blev det inte, med dubbelpilarna, men den bläddrar ju mellan de kanaler som den redan har konstaterat att det går att ta emot, så det är inte det som jag menar med kanalsökning. Där jag kör ligger ofta en P4 nära en P3, så det är bara ett eller några få tryck, så har jag bytt.

Angående fartkameror:
Hämta en GPX-fil med kameror på lämplig websida. Här finns två som har någon sorts fil av typen GPX. Den andra har också en ikonfil att ladda ner.
http://www.asebro.se/GPSFILER.htm
http://www.posit.se/poi.php
Lägg filen (eller filerna om du har en ikon också - då måste filerna ha samma namn, där den ena sen slutar med .gpx, den andra med .bmp) på ett USB-minne.
I med minnet i bilen.
I navigatorns meny finns Inställningar > Importera/Redigera myPOI
Där importerar du filen från minnet. Syns inga filer, prova att vrida på ratten runt OK/Exit.
Sen får du bestämma ikon, vilket ljud som ska spelas och om ikonen ska synas på kartan. I min mjukvaruversion går det inte att visa egna ikoner. Jag använde utropstecknet som finns i bilens navigator redan. Men det kan fungera med nyare versioner. Någon gång ska de väl lära sig i Göteborg.

När filerna uppdaterats är det bara att göra om proceduren.
Hej!

Laddade hem fartkamerafilerna från www-posit.se i .gpx format häromveckan. Inga som hels problem att sedan installera dem i RTI via USB enligt beskrivningen ovan! :D Allt funkar också perfekt! 8)

Men ikonen på fartkameran kom inte med... Fast vad jag förstår så ingår den i filen man laddar hem från posit.se. Vad måste man göra för att få med dem? Hittade inga .bmp filer..! Kör också med utropstecknet nu men det vore ju ballt om "rätt" ikon kom med också! :wink:

Hämtade ut bilen i januari. Har inte ver.nr. på mitt system men jag skall kolla det och återkommer!
av ticas
Hej!
Får ni de olika ljuden att fungera när man har lagt in egna fartkameror eller andra POI. Jag kan endast välja ljud 1-3, inte ljud 4 eller "Inget ljud". Det kan vara bra att kunna välja "Inget ljud" om man tex har annat än fartkameror.

När jag pratar med min lokala ÅF så säger de efter att de har pratat med Volvo att det ska vara så här, men det tycker jag är konstigt, varför finns då valet "Inget Ljud"?

Min bil är en Volvo V60 D3, årsmodell -12. Mjukvaruversion 09F5.

Tack för hjälpen på förhand!
Torgny
Användarvisningsbild
av apersson850
På min som har version 993 fungerar bara ljud 1. Så lite fixar Volvo av det som de hävdar det inte är något fel på.
Finns det inte en annan inställning också, där du kan välja om ljudet (oavsett vilket) ska spelas eller ej?
av ticas
apersson850 skrev:På min som har version 993 fungerar bara ljud 1. Så lite fixar Volvo av det som de hävdar det inte är något fel på.
Finns det inte en annan inställning också, där du kan välja om ljudet (oavsett vilket) ska spelas eller ej?
Jodå, det finns ett annat inställningsval som stänger av ljudet för alla poi och det fungerar, men det vore bra att bara kunna stänga av ljudet på en typ av poi. Alltså att ljudet fungerar på fartkameror men av avstängt för tex geocacher.

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]