Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
På min xc60 uttagen i jan 2009, hade jag redan första året problem med att dörrlåsen frös. Det innebar att efter att ha öppnat dörren gick den inte i lås.
"2009 fick jag tätades bidldörrarna eftersom det verkat ha varit ett problem på dom tidiga xc60 bilarna. Sedan råkade jag ut för samma sak i jan 2011 på vänsterframdörr. Det åtgärdades på garantin och nu i helgen igen frös vänster framdörr, och det var på dagen 1 år efter den senaste reparationen.
Det var i lördags och idag har jag reklamerat detta och kräver att detta ska ordnas trots att garantin gick ut den 21 jan 2011 oxh att de fixade låset förra gången samma dag.
Det hör till saken att de har bytt själva dörrhandtaget 2009 på garantin på just den dörren och jag funderar om det kan innebära att det läcker in vatten utifrån genom det nya handtaget och då hjälper det ju inte ifall man tätar för ev vatteninträngning genom springan mellan fönster och dörr.
Någon som känner till något liknande problem och ev åtgärder som jag ska kräva att de gör för att slutligen lösa detta problem
tack på förhand
Ulf
PS är annars väldigt nöjd med bilen efter 3 år
av Ulf13
Ingen som haft dessa problem?
Det sas ju efter Vi bilägares vintertestav xc60, att de tidigt byggda bilarna hade dåligt vattentätade lås. Jag tror att många har åtgärdats, inkl min bil. Det är därför frustrertande att just föradörren har drabbats igen 2 ggr nu. Det är därför jag kan misstänka att bytet av dörrhandtaget på den dörren kan vara en orsak till problemet. Vidare har ngn erfarenheter av hur Volvo hanterar goodwill i ett sådant här fall då den senaste reperationen gjordes för 1 år och 2 dagar sedan.
Ulf
av drpatrik
Jag har precis samma problem på min XC60 utplockad April 2010. Bilen var inne för åtgärd i torsdag i helgen frös låset igen :-( Förardörreen rör det sig om - jag tycker även att handtaget känns konstigt. Jag krävde att de skulle åtgärda alla dörrarna men de sa att de endast fixar dörrar som man haft problem med. De sa även att det är ett känt problem.

Hälsningar,
Patrik
av ervmad
Hej.
Jag har en XC60 D5 som sattes i trafik i Okt 2008. Jag har haft den sedan Aug 2010.
Båda vintrarna har jag haft samma problem, med alla fyra dörrarna.
Nu senast berättade teknikern på Bilia att det har "glömts" kvar en plastplupp i låset som skall plockas bort. Hålet skall sedan fyllas med fett.
Efter den åtgärden har jag inte haft några problem.
Men, tror ni att det gick på garanti?? Nä icke... :cry:
av joysam
ervmad skrev:Hej.
Jag har en XC60 D5 som sattes i trafik i Okt 2008. Jag har haft den sedan Aug 2010.
Nu senast berättade teknikern på Bilia att det har "glömts" kvar en plastplupp i låset som skall plockas bort. Hålet skall sedan fyllas med fett.
Har du någon aning om vad det är för en plastplupp?
En bekant har samma problem med sin XC60 och det hade ju varit bra om man kunde berätta för honom hur felet ska åtgärdas.
av Bonlo
joysam skrev:
ervmad skrev:Hej.
Har du någon aning om vad det är för en plastplupp?
En bekant har samma problem med sin XC60 och det hade ju varit bra om man kunde berätta för honom hur felet ska åtgärdas.
Har man aldrig gjort det skall man helst inte ge sig på det jobbet, men det är en liten vit plastplupp i dörrlåset som skall göras rent, smörjas, fettas in. Jobbar själv som Tekniker på en volvoverkstad och kan meddela att detta problemet är ett väldigt vanligt fel, Och i förebyggande syfte skall detta utföras på alla dörrar, även om det inte hänt förut.

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]