Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av na96gen
Farsans V60 MY11 fungerar inget vidare med kupévärmare. Intreiörlarmet utlöser om det varit riktigt kallt (-10) och värmaren startar med mycket effekt. Då bildas förmodligen nån slags skitning i luften som gör att larmet löser ut. Mindre roligt. Är det varmare runt 0 löser det inte ut.
Detta är när värmaren är riktad uppåt eller som i detta falls sitterfast och riktad snett uppåt. (Utfört av Volvo verkstad) Tråkigt att ha den liggande löst på golvet.

Någon som upplevt samma? Kan man kalibrera intreiörlarmet?

Med min V70 under samma förutsättningar och samma värmare har jag inga problem.
Användarvisningsbild
av Knuten
Nu vet jag inte om V60 har samma möjlighet att ställa in larmet på "nedsatt skydd" som v70. Jag gör de på min V70 när jag vet att kupévärmaren ska användas och de fungerar kanon.
Användarvisningsbild
av na96gen
Jorå men det känns lite surt att behöva gå in en meny för att slå av varje gång. Man vill ju även att larmet ska vara på.
Antingen väljer du nedsatt skydd när du lämnar bilen eller så tejpar du över sensorn i taket. Alternativt avaktiverar sensorn hos volvoverkstaden. Det är tyvärr de enda valen du har.

/MArtin
Detta har avhandlats långt och länge i tidigare tråd..... men som tidigare skrivit: Enklaste är att gå in i menyn och kryssa i så att frågan om man vill ha reducerat skydd kommer upp automatiskt varje gång man stänger av bilen, det enda man behöver göra då är att trycka OK på mittpanelen alternativt trycka på tumhjulet för att bekräfta. Jag är inte helt nöjd med att behöva ha reducerat skydd för att kunna ha varm bil, men tyvärr bästa kompromissen. Lustigt nog har min kollega inga problem med att larmet löser ut medans mitt löser ut efter bara några sekunder, jag har V60 T3 Momentum och han har en T4F R-design, vi har likadana värmare (Slimline 1400(fast min har Volvodekal)) och vi har värmarna placerade på samma ställe stående i bakkant på gummimattan på passagerarsidan fram. Enda skillnaden är att jag "böjt till" mitt metallstöd så att inte gummimattan deformeras samt riktat värmaren så att den pekar rakt uppåt istället för snett framåt mot handskfacksluckan som den gjorde från början. Jag antar att det är just den lilla skillnaden på luftflödet som gör skillnaden om larmet löser ut eller inte!?!?
Användarvisningsbild
av hozz
Har för mig om att för ett par år sedan kunde man åka in till en Volvo vekstad och byta ut kupesensorn till en mindre känslig sensor och före det räckte det med en kalibrering. Kostade runt 1000 lappen. Varför Volvo envisas med att slänga in den nuvarande sensorn i nya bilar är en gåta då dom vet om att kupefläktar av nyare modell löser ut larmen. Billigaste alternativet, om man nu inte vill kladda i menyer, är kanske att sätta in en kupefläkt modell äldre.
Mästerligt av Volvo att lyckas med detta, kupevärmare har väl finnits sedan sjuttitalet minst och interiörsensor sedan förra S80:n kom eller tidigare..

Inte premium! Grr
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]