Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tallberg
Vad tror ni om ett Ferrita avgassystem? Vill ha lite sportigare ljud som passar bättre ihop med bilens utseende, men blir det någon högre effekt att tala om?
Såg att Ferrita har kommit ut med ett framrör med racekatalysator, vad är plus och minus med att montera ett sådant om man inte mappar bilen?
Blir volvos garantier värdelösa om man byter hela vägen fram till turbon?
Mvh Johan
Användarvisningsbild
av Bosa
Montera främre rör med racekat ger nog bara minus om man inte mappar om bilen, dyrt och ger inte mycket effekt extra ens med en anpassad mapp. Frågan är om det inte kan ställa till lite problem till och med iom förändring av mottrycket.

Halvsats däremot ger ju ett skönare ljud men räkna inte med nån värre märkbar effektökning.
Användarvisningsbild
av Tallberg
En halvsats ska jag montera, men om det är värt det främre röret är ju svårt att veta på förhand.. är det ingen här på forumet som har erfarenhet av sånt här då?
Användarvisningsbild
av PalmE
Jag hade inte monterat främre röret om du inte hade tänkt mappa bilen samtidigt, finns risk för felkoder om du kör orginalmapp.
Användarvisningsbild
av Bosa
Håller med, finns en risk att det blir ett för lågt mottryck så turbotrycket hamnar fel som i sin tur genererar felkoder. Rätta mig gärna om jag har fel.
Men jag åkte en chippad V40 2.0T en gång i tiden och funderade på främre rör med racekat, var inte rekommenderat att sätta dit utan att mappa om pga att turbotrycket kunde flexa och bli för högt. De 10-15 hästarna var inte värda vad röret + programvaran kostade så jag skippade det.
Användarvisningsbild
av Tallberg
jag kollade vad komplett ferrita system med racekat och mappning skulle kosta, det är ju en del men det gav motorn totalt:
291 hk @ 5730 rpm 403 Nm @ 2710 rpm.
Hyfsade prestanda med andra ord, men smakar det så kostar det tydligen.. 28895:- :(
Frågan är ju om min powershift låda pallar vridet?
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]