Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Biltoken
Efter att ha kört min nya XC60 MY11B i ca 6 mån insåg jag att bilen saknade stänkskydd. Pga de breda däcken (orginal 18") sprutade smuts och annat löst längs hela bilens karossida även vid kortare turer i ganska låg hastighet. "Investerade" därför i en omgång stänkskydd fram (tycker egentligen att skydden förfular bilen och valde därför bort bakre skydd som inte kändes lika viktiga) men märker nu knappast någon skillnad. Kanske håller sig skärmkanten ren ca 5 cm från hjulhuset men i övrigt "duschas" bilen av smutsvatten ända upp på sidofönstren. Detta gäller tyvärr även med mina 17" vinterdäck Conti Cross Contact (dubbfria).

Nu till min fråga, har stänkskydden blivit mindre till senare årsmodeller eller har alla XC60 samma problem? De små stänkskydden som jag fick monterade är visserligen diskreta men gör ju ingen nytta!

Med tanke på vårt klimat tycker jag att detta är en verklig "issue". Vem vill ha en genomskitig bil bara 500 m efter tvätt under vinterhalvåret.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag monterade stänkskydd runt om på min XC60 för en tid sedan. Det gör enorm skillnad för mig som kör på en skitig/lerig grusväg ett par hundra meter varje dag. Nu fastnar 95% av leran i hjulhusen medans den förut stänkte upp över dörrar och bakkofångare. Jag tycker dom fungerar som förväntat, det gjorde de jag hade på min V70 tidigare också.

/Martin
av grålle1
Monterade runt om på min V60 och tycker inte de gör så stor skillnad.. Tyvärr tycker jag de är lite för designade, vilket påverkar funktionen. Personligen hade jag gärna sett att det fanns rejäla stänkskydd som verkligen gjorde skillnad, men så kör jag enligt devisen vinterdäck på = stänkskydd på, sommardäck på = stänkskydd av.
Jag har stänkskydd runt om på min XC70. Gjorde en märkbar skillnad på hur skitig bilen blir nedtill.
Men jag resonerar nog tvärtom, ifall jag nu skulle fått för mig att ta av dem under någon period. På vintern blir bilen skitig hur jag än gör, men på sommaren kan det vara stänkskydden som gör skillnaden mellan att få den nerstänkt eller ej.
Nu har jag dem på hela tiden, så det spelar ingen roll, men om...
av Biltoken
Snedsmutsningseffekten (krångligt ord) beror naturligtvis på däckens bredd. Men jag får fortfarande, efter montering av stänkskydd, droppformat smutsstänk ända upp på sidorutorna.

Jag tror att stänkskydden är mindre på XC60 än V70/XC70 och kanske har stänkskydden blivit mindre på senare MY av XC60. Mina stänkskydd sticker ut ca 2 cm från hjulhuskanten och det räcker uppenbarligen inte.

Resultatet nu på vintern är att bilen är helt ren på fronten och taket, men att man ska akta sig för att vidröra bilens sidor och baklucka. Det räcker med att köra hem (på trafiktomma vägar) från biltvätten ca 5 km för att bilen ska bli helt smutsduschad.

Slutsatsen blir då att stänkskydd ska man endast ha om man tycker att det förhöjer utseendet på bilen. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Vi har kanske alla lite olika förväntningar på vad ett stänkskydd skall fylla för funktion. De uppfyller absolut mina förväntningar i allafall.

/Martin
av rojo8515
Syftet med stänkskydden är att inte blästra sönder sparklådorna om du kör på grusvägar eller sandade vägar. Det märks stor skillnad efter 10000 mil. De har inget med nedsmutsningen att göra.
av grålle1
rojo8515 skrev:Syftet med stänkskydden är att inte blästra sönder sparklådorna om du kör på grusvägar eller sandade vägar. Det märks stor skillnad efter 10000 mil. De har inget med nedsmutsningen att göra.
Nja, där håller jag inte med, stänkskydd bak lär ju t.ex. inte alls hindra att sparklådorna blästras!?! Syftet med stänkskydd är väl per definition att skydda mot stänk..... Sen kan man ju ha olika önskemål och tycke samt egna värderingar vad man vill ha dem till. Personligen vill jag att de dels skyddar mot stenskott och blästring, men minst lika viktigt att de skyddar mot vatten(och smuts)sprut på sidorna och på så sätt håller bilen renare samt minskar mängden saltavlagringar och tjärfläckar. Och visst gör stänkskydden allt detta, jag tycker bara att man kanske inte behövde designa dem så mycket som man gjort för nätt och snyggt utseende utan att de snarare gärna kunde varit både lite bredare och större, på så sätt hade de ju gjort ett ännu bättre jobb. Men som sagt, det blir ju till sist en fråga om personliga preferenser, dessutom lär ju användningen och framförallt resultatet bli enormt olika beroende på vart i landet du bor och under vilka förhållanden du kör....
av grålle1
Perra83 skrev:Nita fast lite längre och bredare plaststycken utanpå stänklappen. Typ rally stänklappar. DET hjälper garanterat.
:lol: :lol: :lol: Tro det eller ej, men tanken har funnits :lol: :lol: :lol:
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]