- ons 11 jan 2012, 10:50
Efter att ha kört min nya XC60 MY11B i ca 6 mån insåg jag att bilen saknade stänkskydd. Pga de breda däcken (orginal 18") sprutade smuts och annat löst längs hela bilens karossida även vid kortare turer i ganska låg hastighet. "Investerade" därför i en omgång stänkskydd fram (tycker egentligen att skydden förfular bilen och valde därför bort bakre skydd som inte kändes lika viktiga) men märker nu knappast någon skillnad. Kanske håller sig skärmkanten ren ca 5 cm från hjulhuset men i övrigt "duschas" bilen av smutsvatten ända upp på sidofönstren. Detta gäller tyvärr även med mina 17" vinterdäck Conti Cross Contact (dubbfria).
Nu till min fråga, har stänkskydden blivit mindre till senare årsmodeller eller har alla XC60 samma problem? De små stänkskydden som jag fick monterade är visserligen diskreta men gör ju ingen nytta!
Med tanke på vårt klimat tycker jag att detta är en verklig "issue". Vem vill ha en genomskitig bil bara 500 m efter tvätt under vinterhalvåret.
Nu till min fråga, har stänkskydden blivit mindre till senare årsmodeller eller har alla XC60 samma problem? De små stänkskydden som jag fick monterade är visserligen diskreta men gör ju ingen nytta!
Med tanke på vårt klimat tycker jag att detta är en verklig "issue". Vem vill ha en genomskitig bil bara 500 m efter tvätt under vinterhalvåret.