Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av x020377
Hej!
Fick just en "rykande färsk" V60 i fredags och är grymt nöjd (såklart)!
Bilen har ljudanläggning High Performance Multimedia.

Med alla funktioner och optioner som finns, så får man naturligtvis inte till allting bums, så jag räknar med lite hjälp här, när det gäller en fråga:
Jag har en iPhone och den är parad med bilen via BT, så det går att ringa osv med den. Så långt allt ok!

Sen förstår jag vidare att det finns två sätt att spela musik från iPhonen, dels via BT och dels via USB-kabel.
Det senare alternativet ger större möjlighet till styrning via menyer m.m. medan BT i princip bara klarar "nästa/föregående låt".
USB-kabeln ger också plusvärdet att telefonen laddas.
Hoppas jag så långt förstått och tolkat allt rätt?

Ovanstående ger att jag föredrar att använda USB-kabel till musikspelning. Dock får jag då ett fenomen: Titt som tätt "hoppar" iPod-appen i telefonen över till BT, vilket gör att ljudet i bilen försvinner (den står inställd ju på iPod som källa). Jag får då i telefonen (i iPod-appen), byta från "My Volvo" till USB och då funkar det igen i ett antal minuter, tills det händer igen osv.....

Gör jag något galet, har nån felaktig inställning eller vad?

Mvh Peter
av ksjoberg
Uppgradera till iOS5 och du får motsvarande funktionalitet över BT som över USB (med undantag från låtlistemenyn som är praktiskt taget onavigerbar i bilens system). Problem solved!

(Det som syns i displayen är sedermera artist, album, spår. Även via applikationer som Spotify, t.ex.)
av x020377
ksjoberg skrev:Uppgradera till iOS5 och du får motsvarande funktionalitet över BT som över USB (med undantag från låtlistemenyn som är praktiskt taget onavigerbar i bilens system). Problem solved!

(Det som syns i displayen är sedermera artist, album, spår. Även via applikationer som Spotify, t.ex.)
Tack för tipset, men jag har redan IOS 5.... :-)
Jag hittar ingen "motsvarande funktionalitet", men jag kanske gör galet? Hur får man fram menyer m.m? Jag vill tex kunna byta till Podcaster eller Ljudböcker och jag vill se speltiden. Sen förlorar jag ju laddningen, men funkar allt annat som jag vill ha det, så kan jag lätt leva med det! :-)

Peter
av x020377
Efter lite forskande, så verkar det som att detta problemet löses med en uppgradering av Sensus.
Man kunde kanske tycka att det borde vara gjort vid leverans av bilen, men men.... Huvudsaken är att det finns lösning.

Peter
av chaffis75
men om du har problem och en uppgradering löser problemet så måste detta ju vara en självklar garanti sak (dvs ingen kostnad) men det är klart har du inte garanti kvar så vet man ju inte om de tar ut någon avgift.

/Fredrik
av Tobbev
Jag uppdaterade min Sensus för ett tag sedan. Kostade inget, men tog runt en timma att lägga in programvaran så ta med dig något att fördriva tiden med :)

/Tobbe
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag hämtade min V60 för snart 3 veckor sedan. Allt funkar precis som det ska med Sensus och iPhone 4S oavsett om man kör med kabel eller BT! Klockrent! :-)-)
av anders einar
Hur kollar man vilken Sensus-version man har och vilken version är den nu gällande? Tror inte volvo bjussar på uppdateringen då det är en sell-point för service 2.0.

EDIT: Såg nu att Tobbev hade fått sin gratis -end of discussion.
av x020377
Fått uppdateringen nu och den hjälpte till 90%.
Om man stoppar i USB-kabeln innan telefonen har "parat sig" via BT, så hoppar iPod-appen över till "My Volvo Car" = BT.

Självklart kostade det inget, bilen var ju 3 dagar gammal och jag tycker den borde varit uppdaterad vid leverans.
Manövern tog 45 minuter och jag åt en god lunch under tiden (som jag betalade själv).

Peter

Angående produktionen så har de en a[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

XC70 2016

Står i begrepp att (ev) köpa en XC70-[…]

Jag har individuellt läge med eko som bas men[…]