Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är rätt sugen på att byta min V70 II 2,5ft mot en XC60 AWD D5 Automat. Årsmodell 2009 alt 2010.
Är det något man bör tänka på eller se upp med eller någon utrustning man måste ha :) ?
Skiljer det mycket mellan årsmodellerna ?

Hälsn
Patrik
Ja, törsta skillnaden är väl motorn MY09=singel turbo 185hk / MY10=205hk dubbel turbo.
Gällande utrustning så tycker jag att du siktar på minst Momentum

Mvh
Per
Det är ju ganska schysst med radar och kameror ur ett säkerhetsåerspektiv.

Jag TROR inte det är så mycket kända barnsjukdmar på xc60 att se upp med.

Personligen tycker jag du bör sikta på en summumutrustad, på begagnatmarknaden bör det inte sklja så mycket i pris. Bara att få listerna på taket i alumnium istället för trist svart plast gör ju en s tor skillnad.

Räkna med att kunna packa lite mindre i xc60 än v70, men det är för den saken skull ingetlitet bagage på xc60.

/Martin
Tycker att du bör köpa summum-utrustning om du bryr dig om utseendet på bilen (snyggare lister och fälgar), om inte kan du nöja dig med en momentum. De flesta beggade XC60 har summum vilket gör att momentum blir svårsålda=hårt prutbara.

Välj minst 2;a generation D5, 1:a gen låter mer än den levererar och har svår törst.

I utrustningsväg är väl tidur egentligen det enda "måstet" men elbaklucka och HP stereo skulle i alla fall inte jag kunna vara utan.
XC60 är ju en roliga bil, men V70 mer "bil för pengarna". Du köper en bil som är roliga, snyggare o känns modernare men eg. inte bättre funktionellt i något avseende, mer än att den har AWD. Tycker också att du ska sikta på en 2010 m 205 hk, nya motorn, annars kommer du nog att sakna din tysta FT... annars är bilarnas komfort liknande, XC60 är som sagt lite trängre. Och känns modernare (utom de billiga bromsljusen, men det ser man bara bakifrån:)), och mindre som en taxi.
PH
Det är egentligen bara bagaget som är mindre på XC60 än V70, kupén känns större i XC60. Jag har för mig måtten indikerar att XC70 är 1cm större i fram men 2cm mindre i bak. Men på grund av kupéns utformning upplever i allafall jag XC60 som större både fram och bak.

Men som sagt, bagaget är väsentligt mindre, om än inte litet för det.

V70 känns dock bättre kvalitetsmässigt i interiören, Xc60 är ett snäpp ner för att vara volvo tycker jag. Den hamnar på min skala någonstanns mellan V50 och V70 i kvalitetskänsla.

/Martin

PS. Elbaklucka skulle jag lätt kunna vara utan, tycker inte det tillför något faktiskt.
Jag måste säga emot när det gäller kvaliteskänslan mellan V70 vs XC60 så är den himmelsvid , jag är imponerad över hur väl ihopbyggd XC60 är i för hållande till V70 som jag upplever ha en medioker standard med skrammel och knirr ock knak, dålig karosspassning på dörrar, och funktionellet en mängd irriterande småfel, det är bara att läsa här på forumet.
Min V70 MY10 var en katastrof.
XC60 där sitter saker o ting fast , inget skrammal fortfarande efter över 2000 mil, nära nog inga fel , framstolar där sittdynan passar även de över 180cm.
XC60 är nog den första modellen där Volvo kan kalla sig "När Premium"
XC60 tilltalar ju också premiumkunder så det passar ju bra. V70 är lite mer funktionell...
Men jag måste säga att jag tycker även att min nuvarande V70tillverkad mars 2011 är mycket bättre kvalitetsmässigt (både upplevt och verkligt) än min förra som var en av de första tillverkad sommaren 2007.
Sen är ju Volvo generösa med garantireparationer fast det är ändå krångligt att åka dit en massa..
PH
Knirr och knarr kan jag hålla med om saknas i XC60, min bil närmar sig 7000mil och det är fortfarande inget knirrande eller någonting, och jag är mycket känslig för detta. Det är dock något jag förutsätter, kan man inte räkna med att en V70II är tyst?

Kanske haltar min jämförelse mellan XC60 och V70II då jag inte ägt någon V70II, om än kört dom en del som hyrbilar (mest 10:or och 11:or).

Däremot håller jag fast vid att materialen var mer påkostade i den gamla V70N jag ägde tidigare. Dörröppningar/stängningar i V70N är också en mycket trevligare upplevelse än i XC60, kanske även V70II?

/Martin
Min V70 var en ganska sent tillverkad MY10, förhoppningsvis så har man förbättrat kvaliten på MY12, men trots detta skulle jag aldrig köpa en V70II igen, den känns utdaterad, skulle jag få för mej att behöva en bil i den storleken så blir det att vänta på ersättaren om man skall välja en Volvo.
Men jag tycker att man kan ge Volvo en eloge för XC60 och S/V60 för här har man tagit några stora steg framåt gällande förmågan att få bilarna att sitta ihop och fått upp kvalitetskänslan.
Förhoppningsvis så fortsätter man arbetet att förbättra kvaliten både i känslan och den faktiska, då kan det bli riktigt bra för kommande modeller.
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]