Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qualia
Som topic..
När tändning är på så står det "Larmsystem service erfodras" Upptäcktes för några dagar sedan vid jul handel, meddelande verkar inte vilja försvinna direkt.. Hittar inget om detta på manualen om juste "Larmsystem service erfodras" Någon mer som har erfarenhet av meddelande?? eller har likande när tändning är på??

/mvh kalle
I mitt fall var det rörelsesensorn som gett upp, men det kan ju vara vad som helst. Felkodsutläsning är A och O.

/Martin
Hej Kalle,
Om jag förstod din beskrivning rätt så har jag samma sak med en V70 2.5FT MY09. Om jag startar bilen så ser jag inga meddelanden men om jag bara slår på tändningen så står det Alarmsystem behöver kontrolleras, eller nåt liknande. Efter att ha ögnat igenom några trådar här så misstänker jag ett batteri. Om batteriet till sirenen laddas av generatorn så skulle det kunna förklara varför det aldrig är problem när motorn startas. Då inte generatorn är på kanske spänningen är för svag vilket kunde generera meddelandet. Ska se om jag kan krångla med barnen till Bilia och få eventuella felkoder avlästa imorgon.
Larmet visar inte eventuella felkoder när du går direkt från läge 1 till Start. Det har inget med typen av larmfelkod att göra.

/Martin
av matsa71
Har samma fel på min XC60 2012
I "nyckelläge" I och II visar displayen: "Larmsystem, service erfodras"
Syns inte med motorn igång och fanns inte där när jag hämtade ut bilen för två månader sen.
Sitter en mysko sensor lite taffligt klämd mellan vindrutan och instrumentbrädan, funderar på om det kan vara den.
Kommer att kolla upp det med Bilia när jag hinner, men det blir nog inte den närmsta månaden.
MartinS skrev:Larmet visar inte eventuella felkoder när du går direkt från läge 1 till Start. Det har inget med typen av larmfelkod att göra.

/Martin
Hej,
Det låter konstigt. Om larmetsystemet har nåt viktigt att meddela mig så borde jag ju få veta det antingen när jag stoppar in nyckeln eller när jag startar. Att bara slå på tändningen är ju lite specialfall, i alla fall för mig. Men du kanske har rätt, siktar på Bilia imorgon.
Samma som ovan..
Pratade med Volvo, han tyckte jag kunde vänta med det tills nästa service..
Men om du låser upp den 3ggr i följd så försvinner meddelande.. dock försvinner den inte permanent.
Enligt mekanikern på Bilia tydde felkoden på rörelsesensorn. Den ska bytas nästa vecka. Teoretiskt skulle det kunna vara nåt annat i kretsen som en kabel eller en siren med ett läckande batteri men det var mest troligt att det är sensorn själv. Antar att MartinS har rätt i att det inte har med tändningsläget att göra.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Ja och tänk då när motorn startar […]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]

Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]