Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Caligul
Hej
Jag har sedan ett tag gått i V60-tankar. Härom dagen blev jag dock av en slump haffad av en VW-försäljare. Vi kom in på mina planer och han undrade om jag undersökt om inte Passaten var något för mig. Först var jag helt emot eftersom ett av mina krav är "Queue Assist" eftersom jag vet att jag kommer sitta mkt i kö. Han kontrade med att detta var en del av Passat:s tillval, vilket jag vid tillfället inte hade en aning om. Han presenterade också att man kunde få en Passat Wolfsburg edition med 170 Dieselhästar och DSG6 för 289.900kr + tillvalen radar och kamera för Adaptive CC och Lane assist. Jag tippar på att slutpriset blir ungefär 315.000 SEK.

Mitt alternativ var V60 DRIVe med powershift vilken, med min utrustninglista hamnade på 320-330.000 SEK efter rabatt. Med tanke på motorn känns det svårt att motivera Volvon, men jag vill ändå någonstans innerst inne ha den.

Kan någon hjälpa mig att hitta argument? Tack!
av Lövet
Har du provkört Passaten? En grej jag reagerat på när jag har kört den är att jag tycker den inte har särskilt bra fjädringskomfort. Känns småstötig och "durrig" i fjädringen.

Däremot så tycker jag man får mer bil för pengarna hos Passat än V60 för tillfället. Mer motor, större utrymmen.
av Herkulez
Känslor igen! Köp den som ger dig mest "vill ha begär".
Det känns precis som du sa att man får ganska mycket för pengarna när det gäller passaten. Har också varit i Passat tankar ett par ggr men det blir liksom aldrig något mer. Den är för tråkig, vanlig, torr....Folka helt enkelt. Lägger inte ut dom pengarna med dom känslorna. Min åsikt.

Passaten känns lite mer "up to date" trots helt ny modell. V60:n snyggare alla dar i veckan i min värld, speciellt med r-design. Gillar inte stolarna i Passaten. Inte typiskt Tysk-hårda, mera dåligt-stoppade-stolar känsla. När det gäller inredningen är jag kluven, blandat premium känsla. Verkstäderna? Men det ska ju vara en bra bil enligt vad man hört/läst. Frågan är om det räcker?
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Har kört broders 3år gamla (MY09) Passat ett par gånger och blev inte säskilt upphetsad, min gamla V70 kändes betydligt bättre, ljuset var dessutom helt kasst, även om motorn(170hk) och aut-lådan lirade kanonfint ihop så känndes det som en punkt A till B bil, tråkigt.
Men de lämnade rätt rejäla rabatter på Passaten (25000 utan att blinka) när jag frågade inför bytet till V60an. Jag valde V60 som du ser och är än så länge helnöjd.
Användarvisningsbild
av V9097
Min åsikt:

Passat känns som en stor småbil. V60 känns som en stor bil med nätta mått.

V60 är mitt val alltså, utan tvekan!
Användarvisningsbild
av hållundan
Körde en (nästintill ny) hyrbils-Passat genom hela Kroatien i somras och det är verkligen en fin bil. Totalt själlös dock. Bra ihopskruvad men rätt taskig sittkomfort och _väldigt_ tillintetsägande under bruk.

Visserligen riktigt fin förbrukning på 140hp TDI'n, 4 vuxna, fullpackad, uppochner längs kusten med lite motorväg i mitten, och vi snittade väl 0,49. Har inte kört V60n lika långt, men tycker ändock att den är trevligare på alla punkter. Hoppas att min Drive R-design sätts igång och byggs snart. :???:
av Caligul
Tack så jättemkt för alla argument, känns som att känslorna kommer att få avgöra detta. "Vill-ha"-begäret infinner sig liksom inte hos Passaten på samma vis som hos V60:n.

Det är lite som att "Ja men du får ju massa utrustning om du köper Skoda i stället...", trots det köper inte alla Skoda.

Det jag är rädd för bara, är att V60:ns 115 hästar ska krokna i hastigheter över 90 km/h...
Användarvisningsbild
av Knight8806
Jag tycker inte att Passaten ska jämföras med V60, snarare V70. Passat som bilmodell har ju funnits ett tag nu och visst råder det lite kvalitets missar här och där, men jag tror ändå att modellen har finslipats ganska genomgående med åren och detta syns klart och tydligt. V60:n är däremot en helt ny modell i Volvos program och har inte funnits så länge på marknaden. Jag håller med en del här när man säger att du bör lyssna till ditt ha-begär eller som jag brukar säga det: "välja 50 % med hjärna & 50 % med hjärta". Om man väljer Passaten för de pengarna så kan man fråga sig varför man väljer bort märken som Audi eller BMW. Visst du får inte lika mycket för pengarna och bilägandet blir nog lite dyrare också, men satsar man så ska man göra rätt från början. En Volvo är alltid en Volvo, för den som prioriterar säkerhet och en gnutta svenska anda! Jag skulle dock valt V60:n ändå och anledningen är att jag vet vad jag får (då jag är Volvo-ägare). :-)-)

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.