Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En liten fundering kring dieselvärmaren...
Vid vilken temperatur brukar den starta när man har den inställd på "AUTO"? :|
De senaste dagarna har det varit 5 - 7 grader ute på morgonen. Då har jag inte hör att den skulle gå igång. Men har jag vridit på tumhjulet och startat själv, hör man hur det börjar "snurra" och arbeta. Har inte haft problem med att få upp värmen, den kommer snabbt... Men ändå, borde den inte starta för att hjälpa motorn att komma upp snabbt i driftstemepratur? ??:-/
Den kasnke startar först under 0 grader? ??:-/
Tackar! :-)-) okej, då vet man... Kan också nämna att idag provade jag med att starta värman själv, ca 30 min innan åkte från jobbet... Gick igång mjukt och fint, samt bilen var varm när man sedan åkte hem... Så inga problem med funktionen... :lol:
Att den inte startade automatiskt då det var +5, måste bero på att det var ett gränsfall... :wink: Hoppas på lite lägre temp i morgon så får vi se...
Man vill ju att det ska fungera även med automatiken sen när det blir kallare... ;-//
Jo, det har jag läst... :D Men tror inte den är slut, då den värmer fint när man startar den mauellt... Sen går bilen minst 22km var dag enkel resa, så korta streckor blir det inte... Mer åt lagom tykcer jag... Men det kanske är kort ändå? ??:-/
Är det -5 grader behöver man inte använda läge auto, däremot om det kryper neråt -10 grader känns det lite svalt i bilen då behövs läge auto (min erfarenhet). Lite svårt att veta också då det ej finns tempmätare för motorn

/Kalle
Jag har för vana att alltid ha den inställd på Auto, då jag tror den mår bäst av att få sköta sig själ. Precise som AC-kompressorn.

Den är alltid i läge Auto då den mår bäst av att motioneras sommar som vinter... Sommar = kyler och Vintern = hjälper till att avfukta luften.
Kan inte förstå de som stänger av den på vintern bara för att spara några droppar, ??:-/ men sen sitter de med igenimmade rutor och vinglar och har sig på vägen. :shock: Har man inte råd att ha komressorn igång, då kanske man inte ska ha bil, eller? ??:-/ För det är väll knappast med avstängd kompressor man gör den stora ekonomiska vinsten??? ??:-/ Eller jag kanske har fel??? ??:-/

De ända gångerna jag slår av dieselvärmarens Auto läge är när man ska flytta bilen en liten bit, annars värmer den fint! :-)-)
martink82 skrev:Jag har för vana att alltid ha den inställd på Auto, då jag tror den mår bäst av att få sköta sig själ. Precise som AC-kompressorn.

Den är alltid i läge Auto då den mår bäst av att motioneras sommar som vinter... Sommar = kyler och Vintern = hjälper till att avfukta luften.
Kan inte förstå de som stänger av den på vintern bara för att spara några droppar, ??:-/ men sen sitter de med igenimmade rutor och vinglar och har sig på vägen. :shock: Har man inte råd att ha komressorn igång, då kanske man inte ska ha bil, eller? ??:-/ För det är väll knappast med avstängd kompressor man gör den stora ekonomiska vinsten??? ??:-/ Eller jag kanske har fel??? ??:-/

De ända gångerna jag slår av dieselvärmarens Auto läge är när man ska flytta bilen en liten bit, annars värmer den fint! :-)-)

Om det er under 0-5 Celsius ute, slår inte kompressoren till, selv om du har AC på. Dette pga. acsystemet da kan fryse.
Raymond skrev:
martink82 skrev:Jag har för vana att alltid ha den inställd på Auto, då jag tror den mår bäst av att få sköta sig själ. Precise som AC-kompressorn.

Om det er under 0-5 Celsius ute, slår inte kompressoren till, selv om du har AC på. Dette pga. acsystemet da kan fryse.
Men vad är det då som hjälper till att avfukta luften? ??:-/ För slår man av AUTO på klimatanlägningen blir det betydligt mer imma på rutorna än om man har den på... :wink: För det har man lärt sig, att ha den på för att mationera den... :)

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.