Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Någon som vet vilken storlek det är på högtalarna i nya V60?

High Performance, 6 högtalare... men STORLEK???

5,25"? 6"??

Tänkte byta ut original mot annat...
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Jaru de vet jag inte riktigt... 50/50 kanske... :wink:
av Svesam
VolvoBengan skrev:Jaru de vet jag inte riktigt... 50/50 kanske... :wink:

Hmm, skulle vilja fylla på med lite innan du köper högtalare och börjar riva inredning... :)

Saxat från ett svar jag skrev i en annan tråd om just detta.

Min erfarenhet är att det blir inget bra att uppgradera endast enstaka komponenter i stereokedjan.
Grejerna som sitter monterat i bilen är anpassade för att spela med varandra oavsett om man själv tycker det låter bra eller dåligt.
Att byta till bättre/dyrare icke-orginalgrejer kan få det att t.o.m låta sämre än det gjorde innan.

Så om du funderar på att byta element så bör du dessutom byta slutsteg och då välja ett som är anpassat att spela med
de högtalare du stoppar dit.

Vidare så behöver du fundera på om dina nya högtalare spelar som bäst i de "lådor" som orginalhögtalarna sitter.
Det kan var så att utbyteshögtalarna kräver större/mindre låda eller spelar bäst i portad låda osv osv.
Spelar de starkare och kanske djupare i register än orginal så kan extra dämpning av dörrsidor m.m behövas
för att det inte ska börja skramla.

Ta reda på vad det är för ljudförbättring du är ute efter innan du börjar riva bilen.
Är det en anläggning med "finare" ljud dvs ett mer Hi-Fi betonat ljud där framförallt mellan- och diskantregistren är av vikt
eller är det en grymt "dunka-dunka" som efterlyses. Det krävs helt olika uppgraderingar i det ena eller det andra fallet.
Är det både och du är ute efter så handlar det sannolikt om en omfattande ombyggnation av systemet innan du är nöjd.

Om du inte är mycket van att bygga bilstereo så skulle jag rekommendera att du vänder dig till någon som är van att
montera i nya bilar och beskriver dina önskemål och ber dem lämna förslag på lösningar och en prislapp.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Sjysst svar!

Tar till mig det du skrivit och gör nog så som du beskriver... :lol:
av Omek
Nja, hur en bättre komponent som ersätter en sämre ev. skulle resultera i ett sämre ljud per automatik förstår jag inte...
Ev. blir det inte som det är tänkt.
Men sämre?
Nej!

Man bör tänka på både det ena och det andra innan man börjar.
Och jag tror inte att man ska inbilla sig att det som sitter i bilen är optimalt och en produkt av tusentals timmar av mätningar och blindtester.

Priset är det som styr men det är därmed inte sagt att det går att uppnå höga nivåer genom att välja noggrant och väl.

Kommer man till elementen så är detta däremot, enskilt det som mest positivt kan påverka ljudet i 'rätt' riktning.

Men, som bekant är ingen kedja starkare än sin svagaste länk.

Och det jag skulle börja med är att byta är kablarna.
Vilket är lättare sagt än gjort..

Men där har du flaskhalsen idag.
av Micke008
I min bil, med Premium Sound så är inte kablarna ett problem. Utan slutsteget som bara lämnar några få watt långt ifrån de 5x130Watt totalt 650Watt. Jag undrar hur många fler som åker runt med Premium Sound i sina S60/V60 samt XC60 MY11B med en stereo som inte levererar i den Världsklass som Volvo hävdar.

Med hjälp av en smartphone så kan man med någon app, t.ex. Sound Meter för Android kolla vilket ljudtryck man kommer upp i.
I min bil när jag ligger i 50km/h så har jag en ljudnivå på 70dB, 100km/h ger 73dB och uppe vid 140km/h så ligger jag på 80dB.
Då är det laminerade rutor, extra dämpning i dörrarna samt Hakka 7.

Med min Samsung Galaxy SII så kan jag mätta ljudtryck upp till ca 97-98dB med min andra telefon SonyEricsson Arc S kommer jag endast upp till 73dB.

Men vilka komponenter som gör mest nytta att ersätta är svårt att säga då man inte vet var bristerna ligger från början. I mitt fall ligger nog problemet i slutsteg/dsp. Med ett riktigt slutsteg till högtalarna så låter det bra!
av 2444ever
@Svesam verkar bra insatt i ljudanläggningar, alla komponenter skall fungera bra ihop. Tyvärr inte så enkelt att om man t.ex köper "bättre" högtalare att det då låter bättre, kan t.o.m låta sämre om de inte passar så bra till slutsteg/ stereo
av Micke008
Frågan är vad man menar med passar?
En sak om det ljudmässigt fungerar, men det är ju upp till lyssnaren. Det finns ju olika karraktär på olika högtalare och elektronik. Med ett klass-D steg får man ofta ett kallare ljud medans man med ett klass-a eller b får ett varmare ljud. Går man sen till ett rörslutsteg så kan man få ett varmt å "runt" ljud. Sen kan samma teknik skilja ljudmässigt pga att olika konstruktörer väljer olika konstruktioner och komponenter efter deras tycke å smak. Högtalare behöver spelas in, märks mest för den oerfarne på diskanter som är tillverkade metall (istället för tyg) där de kan vara väldigt hårda, nästan så det skär i öronen innan de är inspelade, dock är oftast de högtalarna ersatt inom några timmar för det inte gick att lyssna på. Men det kanske skulle behöva 100h innan de låter okej. Vissa märken mår bra av upp till 1000h. Enklare/billigare högtalare låter inte bra oavsett, kanske annorlunda med tiden.
Sen har man delningsfilter som i finare system och bättre hemmahögtalare är nog uträknade.
I Volvos fall använder de några motstånd och några kondensatorer = skräp.
Dock kan de ha räknat mycket på det, tyvärr mest ekonomiskt då man aldrig bygger ett sånt filter för att få bra ljud. Senast jag såg den filterkonstruktionen var i min första stereo som jag köpte när jag var 13år.
Nästa del är om förstärkaren klarar lasten från en högtalare. Det ska normalt inte vara problem när man tänker på 6,5" mellanregister samt diskant då de inte är någon tuff last. Skulle inte steget klara det så är inte högtalarnas fel. Har man lite tuffare basar (subwoofer) så kan man börja fundera på lasten. Ett gammalt filter som inte passar de nya högtalarna kan dock ställa till det. Men skulle man kunna plocka bort och ersätta högtalare och filer så ska det mycket till för att det låter sämre om man väljer produkter av god kvalité. Produkter som är tillverkade för att låta bra så tillverkaren får sälja fler, de lever ju på det. Inte som i den förmonterade stereon i bilen där de ska vara så låg kostnad som möjligt, de flesta köper ju en ny bil från samma tillverkare även nästa gång även om stereon låter som skit då man saknar kunskap och intresse för att höra skillnad på en transistorradio och den inbygga stereon.
av 2444ever
Kan inte uttrycka mig så bra tekniskt, men det jag menade med passar är typ det du skrev @Micke008, och även @Svesam.
Antar att om man har anläggning med "varmt" ljud finns det högtalare som "passar" bra till det, men till anläggning med kallare ljud bör man välja några andra högtalare. Förr föredrog jag Pioneer just p.g.a deras lite varmare ljud, deras stereo, Pioneers högtalare har jag aldrig varit så förtjust i.

Sedan finns ju "tungdrivna" högtalare (vad det nu heter tekniskt). Själv blev jag "pålurad" ett par tungdrivna högtalare av en säljare en gång, dom lät inte så bra. Det var inget fel på dem, bra (och dyra), problemet var att jag hade behövt ett slutsteg för att de skulle låta bra. Stereon var schysst men lite klen.

PS. Mitt förra inlägg var inte en reaktion på ditt inlägg @Micke008

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.