Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Varannan morgon får min radio för sig att min förvalda station P4 Stockholm 103,3 är för svag och den letar då efter någon annan.
Under sökningen står det PI-sökning i displayen och radion är tyst.
Som om detta inte var tillräckligt irriterande brukar den dessutom anse att P4 Västmanland, P4 Sörmland eller P4 Uppland är bättre val (trots hörbart sämre mottagning). Vanligen byter den tillbaks till 103,3 efter några sekunder till en minut, men ibland fastnar den på en svag sändare.
Det är aldrig någonsin problem under färd.

Så här såg det ut i morse: (klicka på bilden)
Bild

PS. Sändarna i Västerås respektive Norrköping befinner sig ungefär 10 gånger så långt bort som Nackamasterna varifrån P4 Stockholm sänds.
PSII. Radion är inställd med aktiverad AF = fabriksinställning. Tar man bort AF försvinner problemet, men då byter inte heller radion station när man reser utanför länet.
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Då hade jag tagit bort den inställningen om jag varit du. Jag får panik när radion byter kanal stup i kvarten utan anledning
Användarvisningsbild
av apersson850
Behåll AF men sätt den även i REG (regionalläge). Då ska den inte byta mellan olika P4-nät, utan hålla sig till de sändare som sänder exempelvis P4 Stockholm.

Har du tur fungerar det. Har du otur väljer den P4 Sörmland från början och vägrar sen byta till Stockholm... Men du kan ju i alla fall prova.
av mikebike
Jag VILL ju att radion skall byta station när jag lämnar länet, det lär den inte göra om Jag kryssar i Reg?

Främst vill Jag få veta om radion är normal...
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, aktiverar du REG byter den inte till andra sorters lokalradio, bara mellan masterna som sänder samma lokalradio. Men det eliminerar hattandet hit och dit som inträffar exempelvis där jag bor, inom ungefär lika bra räckhåll för Radio kristianstad, Radio Halland och Radio Kronoberg. Jag kan utan vidare ha hört tre olika lokalnyheter inom 10 km.
av mikebike
apersson850 skrev:Nä, aktiverar du REG byter den inte till andra sorters lokalradio, bara mellan masterna som sänder samma lokalradio.
Vad menar du med det?
P4 sänder lokalt på förmiddagarna, men samma program över hela landet övrig tid (med vissa undantag).
När jag åker söderut vill jag att radion byter till P4 Östergötland i närheten av Nyköping och när jag kör norrut får den gärna byta till P4 Uppland när jag närmar mig Uppsala.
Så funkade nämligen radion i gamla bilen....

apersson850 skrev:Men det eliminerar hattandet hit och dit som inträffar exempelvis där jag bor, inom ungefär lika bra räckhåll för Radio kristianstad, Radio Halland och Radio Kronoberg. Jag kan utan vidare ha hört tre olika lokalnyheter inom 10 km.
Min radio föredrar tydligen sändare som ligger över 100 km bort framför den som ligger mindre än 10 km bort.
Skillnaden mot din situation är att min radio aldrig någonsin valt någon annan station än 103,3 under körning inom det aktuella området.
Det är endast när man startat bilen efter att den stått stilla över två timmar som den får för sig att leta upp en annan (sämre) sändare.
Min radio hattar alltså inte alls.

Bilden i första inlägget är klickbar och visar en video, det är kanske inte helt självklart?
Användarvisningsbild
av apersson850
Märkligt att det bara är när du startar som det händer. Är det oberoende av var du står parkerad när du startar? Står jag utanför mitt jobb blockerar huset signalen från "rätt" lokalradio, så då hugger den gärna grannlänet istället. Men det ändrar sig ju när jag kört så att huset inte är i vägen längre.

Nä, jag såg bara en bild som inte sa mig något. Tänkte aldrig på att klicka på den.

REG gör alltså att den håller sig inom samma lokalradio, exempelvis Östergötland, men kan byta mellan de sändare som sänder denna lokalstation. Ofta finns det några stycken, utspridda över länet ifråga. Men det löser inte det problem du beskriver.
av 2444ever
Vet inte om det funkar likadant som på min, men om du lagrar radiokanalen så ska du ha radion med REG på, leta upp den du vill ha och sedan lagra. Som det låter, och om det är som på min så har du inte lagrat kanalen när den varit inställd på den frekvens du vill ha, och därför börjar på något annat, men efter ett tag ändrar till den med stark signal.

På nån stereo jag haft var man tvungen att ha REG på redan när kanalen lagrades.

Kan ju också vara mjukvarufel?

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.