Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steffeleffe
Hej, Jag har precis ändrat min beställning från en V60 t4f till en V60 Drive med aut. Jag har endast provkört drive utan automat och tyckte den fungerade helt ok. Är det någon som har några tankar om hur drivemotorn kommer att fungera med automat?
av Lövet
Jag kan tänka mig att den kommer fungera alldeles utmärkt. I och med att den har ett ganska smalt register så tror jag det blir skönt att slippa växla själv.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag inbillar mig att du gjort ett klokt val. DrivE är helt okej om man utnyttjar växelspaken optimalt (vilket på en DrivE betyder växla typ hela tiden). Med automat borde den blir helt okej.

/Martin
av XCThord
MartinS skrev:Jag inbillar mig att du gjort ett klokt val. DrivE är helt okej om man utnyttjar växelspaken optimalt (vilket på en DrivE betyder växla typ hela tiden). Med automat borde den blir helt okej.
Där överdriver du ändå rejält. Jag kör mycket och växlar mellan S60 DRIVe, V70 2.4D aut och en Cayenne Turbo automat. Senaste DRIVe:n kräver inte alls så mycket växling som de tidigare, så man behöver inte "växla typ hela tiden". Med det sagt tror jag också att DRIVe + automat vore riktigt bra och det stör mig rejält att min inte kunde specas så när det begav sig...
av Steffeleffe
Skönt att höra att alla är positiva till kombinationen DRIVe och automat. Har ju liksom köpt "grisen i säcken".

Listpriset för automaten är 18.500:-. Värd varenda krona :) Det jag reagerade lite på var att tiduret för tillsatsvärmaren kostade nära 5000:-

Är det någon som har erfarenheter av att dra vagn med DRIVe. Kan bli både häst- och husvagn för min del. Lite för dåligt med kraft för det kanske? Jag har visserligen en bra dragare i Vitaran men den drar en väldig massa bensin.
av s6025t
DRIVe har lägre dragvikt än övriga motoralternativ det är max 1300kg på DRIVe så det gäller att inte ha för stor häst/husvagn.
av Lazy
Som det ser ut idag blir det nog en V60DRIVe nästa gång, grannen har en S60 som han kört husvagn med (ca. 240 mil med i sommar) o han säger att det var inga problem, han ligger just nu på en förbrukning på 0.48 efter ca. 3000 mil.
av kamilenski
Ynot skrev:Som det ser ut idag blir det nog en 60DRIVe nästa gång, grannen har en S60 som han kört husvagn med (ca. 240 mil med i sommar) o han säger att det var inga problem, han ligger just nu på en förbrukning på 0.48 efter ca. 3000 mil.
Med automaten?
av Steffeleffe
Husvagnen väger prick 1300kg men är lite orolig för att DRIVe med automat kommer att få dra ännu mindre. Hur hård är länsman om det skiljer några kilo?

Vitaran jag drar med nu suger i sig 1,6 l milen med husvagnen och lika mycket med hästsläpet :(

Kan man få en genomsnittlig förbrukning (utan släp) under halvlitern med automat är det helt fantastisk.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.