Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oboymannen
Hur är det igentligen, drar bilen mer när AC´n är på? Nu på vintern så finns det ingen anledning att ha den på så jag har stängt av den.
av 2444ever
Enligt många som kan det här med AC så skall man alltid ha den på, är bättre för komponenterna att användas då och då. På vintern tror jag inte att det direkt gör något för förbrukningen.
Det är så jag har förstått det hela.
av Raymond
På vinteren under, hmm var det rundt 0 grader?, slår inte kompressoren inn. Dvs når det er kuldegrader spiller det ingen roll om AC knappen stårpå eller inte. Men når det er som det er ute nå, fuktig, rått och godt over null fungerer den mycket bra till at torka luften inn i bilen.
av Raymond
Och for att svara på det du spurte om, jo den drar nok lite mera soppa med Ac på, MEN moderna AC kompressorer er mycket avancerade iforhold til eldre varianter, och er variabla, så går bara for fullt når det er behov. Så tror inte det er MYCKET soppa ekstra som går.
av Oboymannen
Raymond skrev:Och for att svara på det du spurte om, jo den drar nok lite mera soppa med Ac på, MEN moderna AC kompressorer er mycket avancerade iforhold til eldre varianter, och er variabla, så går bara for fullt når det er behov. Så tror inte det er MYCKET soppa ekstra som går.

Tackar! :D :D :D
Användarvisningsbild
av XC60D3
Plan väg 90km/h - förbrukningen ökar med 0,1 l/m när man drar igång AC'n

3000 mil om året = 300 liter diesel á 14kr = 4200kr
Användarvisningsbild
av StringerBell
XC60D3 skrev:Plan väg 90km/h - förbrukningen ökar med 0,1 l/m när man drar igång AC'n
Hur har du kommit fram till de där? Det låter extremt mycket.

Det är ju gigantisk skillnad när kompressorn arbetar för att få ned kupétemperaturen från 45 till 22 jämfört när den underhållskyler.
Användarvisningsbild
av Momentum
XC60D3 skrev:Plan väg 90km/h - förbrukningen ökar med 0,1 l/m när man drar igång AC'n

3000 mil om året = 300 liter diesel á 14kr = 4200kr
Den där testen låter spännande - hur går den till????

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.