Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SweRonin
Hej!

Har aldreig tidigare köpt helt ny bil utan köpt så andra får ta första värdeminskningen åt mig så vore tacksam om det fanns någon där ute som kunde göra beslutet mycket enklare för mig om jag ska köpa eller leasa min nya bilen.

Har valtut en Volvo S60 T3 R-design med Hi-tech paket

Om jag leasar den får jag betala varje månad 6100 på 3år Detta är Ink ränta,Försäkring, vinterdäck och Service MAX dem byter slitagedelar å allt under servicen får åka 1500mil/år och behöver inte tänka på något efter 3 år.

eller

ska jag betala 20%60.000 kontat och ta lån på CA 240,000:- på 5år å betala försäkring osv allt sånt själv?

jag vet att jag kommer tröttna på bilen och vilja ha nya för att den har extra blingbling eller nått så jag kommer nog ha bilen 3år sedan köpa en ny
så vad blir ekonomiskt bäst. Har svårt å räkna ut värdet på bilen efter 3 år med paketet som jag har valt å jag kommer nog inte åka så mkt mellan 1000 - 1500mil /år

Edit: Förlåt glömde detta gäller privatleasing/privatköp
av XC60
Jag gissar att privatleasingen (6100 SEK) även innebär en förhöjd första månadshyra? I övrigt är det väl lite svårt att svara på vad som blir billigast för dig då det är så många parametrar som spelar in som t.ex. vilken ränta du får på lånet och framförallt vilken försäkringspremie du får då det beror så mycket på bostadsort och ålder m.m.
av SweRonin
XC60 skrev:Jag gissar att privatleasingen (6100 SEK) även innebär en förhöjd första månadshyra? I övrigt är det väl lite svårt att svara på vad som blir billigast för dig då det är så många parametrar som spelar in som t.ex. vilken ränta du får på lånet och framförallt vilken försäkringspremie du får då det beror så mycket på bostadsort och ålder m.m.

ingen förhöjd månadshyra kommer det finnas, har kollat försäkring på mig 23 år gammal kommer kosta ca 8 - 9 tusen kr / år

hoppas det hjälper
av LOTEZ
Hos vilken ÅF får du plocka ut en ny bil inkl "allt" (nästan) utan förhöjd engångsavgift?!

Jag vill också isf :)
Användarvisningsbild
av poseidon
Det är väl bara att räkna på saken.

Säg att bilen köptes för 300.000 kr.

Alltså leasar du bilen kommer du betala 6100x36 = 219600 kr för bilen inkl service försäkring osv.

Serivce+ försäkring + vinterhjul är typ 7000 + 15000 + 10000 för 3 år. = 32.000 kr

Man brukar räkna med att bilen är värd 45-50% efter 3 år men här verkar Volvo lag på en ganska stor marginal i sitt leasingavtal.

Jag skulle köpt.
av Steff 99
Största skillnaden är i prncip att när det gäller leasing så är man oftast låst till sitt avtal att ha bilen i 3å.
Restvärdet kan om det inte är granterat, bli annolunda när bilen lämnas tillbaka.
Vid leasing är inte räntan avdragsgill.
Oftast är avbetalning eller banklån mer fördelaktigt, 30% av räntan är avdragsgill. lånet kan lösas in närsom helst under kontraktstiden.
Eftersom bilen oftast har ett värde när den skall säljas eller bytas in, som kan omplacerars i en ny bil (vid avbetalning)
Privatleasing brukar vara det dyraste sättet att ha bil.
Användarvisningsbild
av bjornw
Det finns inga gratis luncher. Allt ska betalas och det kostar.

Jag har "ägt" bilar med flertalet olika finansieringsformer och är benägen att säga att det är inte avgörande. Företagsägda bilar kan ge större verkningsgrad på pengarna eftersom man kan ta kostnader med oskattade pengar i företaget, för nya bilar med nästan inga oväntade kostnader har det dock ofta en ganska liten effekt. Är man dessutom ärlig och justerar förmånsvärdet vid tillägg blir effekten än mindre.

De senaste bilarna har jag ägt privat då jag inte kör egen firma längre utan är anställd. Friheten att kunna välja bil, tillbehör och när jag ska göra affär är värt mycket. Det gör att jag får bättre kontroll över kostnader och kan tajma köp/sälj för att få ut mest. När vi pratar ett restvärde efter tre år på 45-50% så är det som inbyte. Jag har haft restvärden kring 60% omräknat till 3 år och ca 6500 mil, framförallt pga ekonomiskt smart utrustade populära modeller. Du behöver inte titta dig blind på 3 år heller, det kanske är en bättre affär att sälja efter 2 eller 1 år, beroende på hur marknad och priser utvecklas.

Det är lite motigt att slänga upp 60 kkr på ett bräde men jag är ganska övertygad att du på det sättet har möjlighet att göra en mindre dålig affär. Om månadskostnaden är ett problem så lägg lånet på 6 eller 7 år och gör extra amorteringar efter förmåga.
av Biltoken
Om jag var 23 år och absolut ville ha en fabriksny bil skulle jag försöka invänta någon kampanj. Antingen för ett privatköp eller konsumentleasing. Risken är dock att man måste vara mindre märkeslojal för att få de bästa erbjudandena.

Bara du själv kan avgöra om det är värt 120.000 kr på 3 år att välja en V60 inkl allt istället för en VW Golf diesel inkl allt som just nu kostar 2795 kr/mån inkl det som du specar ovan utan första förhöjd mån.hyra och garanterat restvärde.

Jag vet vad jag skulle valt. :D
av LOTEZ
Återigen - kan någon vänligen länka till komsument/privatleasing ala Volvo? Hittar inget om det ens via google
av SweRonin
Inga fler som har några åsikter?
LOTEZ skrev:Återigen - kan någon vänligen länka till komsument/privatleasing ala Volvo? Hittar inget om det ens via google
Du hittar inget på internet p.g.a. dem inte har konsumentleasing/privatleasing.
Jag gick in till ÅF och prata med en säljare, han hämta sin chef så fick jag prata lite med honom.
Chefen ville göra en kund nöjd så sa han att vi inte gör sånt menvi kan alltid göra undantag för våra kunder å hitta en lösning som gör kunden nöjd.
Jag var typ den första som han hade gjort nått sånt för så demvisste inte exakt vad dem ska ta för priser heller.

Var inne hos audi också fick bygga ihop där med fick pris på 7500:- i månaden för en audi a4 med nya facelift proline paket med sportstolar farthållare å nått annat som man tycker skall redan ingå, vanlig service ink försäkring inga vinterdäck och 1000mil/ år

så volvo har ju lite mer humana priser

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.