Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har begärt offerter för min över tre år gamla XC60 2,4 Diesel hos olika volvohandlare, och det lönade sig verkligen att träffa flera. Fick 30.000 kr mer till slut, än det bud som Bilia lade, som jag först träffade.

Så det gjorde att jag fick mycket mer över att uppgradera den kommande beställningen än vad jag först trodde, då jag vill fortsätta ha kvar XC60 som jag är ruggigt nöjd med, men kosta på såväl motor som lull-lull. 2,4-motorn har varit helt ok på alla sätt, men "40-årskrisen" gör att jag vill ha något roligare... :D

Så nu sitter jag med en färsk order på en R-design som jag ser enormt fram emot att få äga, men är jäkligt osäker om jag gjorde rätt. Velar fortfarande mellan T6 Polestar och D5 Polestar. Beställde den senare, men kan fortfarande ändra mig inom en vecka då det är lite kö innan den börjar byggas.

T6 har jag provkört, och den är ju klart pigggare, och aningen dyrare. Men frågan är hur mycket den drar egentligen? Någon som vet om den ligger runt 1,1 enligt faktarutan? Sen snackade handlaren om att andrahandsvärdet är avsevärt sämre för bensinmotorer just nu, det spelar såklart också in. Men vem vet hur det är om 2-4 år?

Så jag tar tacksamt emot råd från andra som gjort liknande val.
Senast redigerad av 1 JagochminXC60, redigerad totalt 0 gånger.
Med tanke på att det säljs väldigt många nya XC60 nu på svenska marknaden och merparten säljs som tjänste/förmånsbilar. därför tror jag att andrahandsvärdet på XC60 kommer att droppa kraftigt om 2-3 år när marknaden svämmar över av dessa XC som kommer att vara ganska dyra att äga.
På andrahandsmarknaden är man mer känslig för bränslekostnad
Trots det så kommer värdeminskningen nog att vara den absolut största kostnaden för nybilsköparen när bilen skall bytas in, motorvalet är nog mer av underordnad betydelse.
Så när jag väljer ny bil beställer jag den motorn jag vill ha och inte vad andra vill ha när bilen skall säljas som beg. om 3-4 år.
Det finns 58 tankningar spridda över två bilar på spritmonitor.de, där har xc60 t6 snittat 1,25l milen. Dock inga med uppdaterade 300hk-motorn. Den borde inte vara törstigare tycker jag. Kanske strax under men det borde ju vara ungefär samma.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kör ju den äldre 285hk versionen av T6 så den nya 305hk bör ju vara lite snålare men min ligger aldrig någonsin under litern, oftast runt 1,2L/Mil och jag kör ganska lungt och ingen direkt stadskörning.

Jag valde också mellan D5 och T6 när jag köpte denna. Jag föll för T6 då gillar bensinmotorer, jag har kört mycket dieselbilar men aldrig ägt någon själv, och jag tror det kommer dröja- Gillar man dieselmotorns karaktär så kan man väl egentligen lika gärna köpa en D5:a, en XC60 är ju ändå ingen riktig körmaskin kan jag tycka.

/Martin
Tack för bra råd, blev en D5 i alla fall till slut. Att kunna köra längre på samma tank blev till slut avgörande, plus skillnaden i utsläpp.

Ny färg blev det också. Blev väldigt förtjust i en ny Electric Silver i bilhallen, så det blir samma på denna.

Status 1 nu hos Min Volvo, prel leverens vecka 3. Många veckors jobbig väntan med andra ord...
Hillbay skrev:Varför inte D3 AWD och polestar. Samma effekt som D5.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ja, hade det gått att få vid nybeställning så hade jag såklart gjort det, men att vänta tills att det kanske kommer i sommar/höst hade jag ingen lust att vänta på.

D5 Polestar:
HK: 230
NM: 470
Och utan Polestar blir det maxeffekt på 215 hk, samt ett maximalt vridmoment på 420 Nm (manuell) eller 440 Nm (automat). Åtminstone är det så för XC70, och det är nog samma för lillebror.
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]