Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, snart är det dags att beställa en ny v60d5

Det blir med största sannolikhet en v60d5fwd momentum automat eller en v60d5fwd summum manuell.
Volvo är ingen racerbil men kommer jag ha fördel/nackdel med geartroniclådan om man smyger upp mot en v60d5fwd manuell i 100 kmh och stämplar?
Det som avgör kanske snaraste är om man åker ensam i bilen..?

mvh
Förutom att automat är väldigt bekvämt, så har ju Volvo just nu kampanj på AWD till V60. Köper du en D5 automat får du AWD på köpet.

Valet borde då bli solklart! 8)
Aut mot man? Man kommer att dra ifrån. Inte stort, men mer effekt kommer ner i hjulen och accelerationen kommer således att vara högre.

EDIT: Tänk även på att skatten är högre på aut.
Hej och tack för feedback.

Jag kan inte tillgodogöra mig specialdeals pga tjänstebil vilket är riktigt trist, jag hade annars valt awd-erbjudandet direkt.
I början på kommande vecka får jag tillbaka offerterna från leasingföretaget och kommer då se hur mycket utrymme som kvarstår i budgeten.
För tillfället lutar det nog åt summum manuell + eventuell lite extra utrustning.

Jag har heller inte hittat någon spec på den manuella lådan för vridmoment. Polestar är intressant men också ppc från bsr. Risken att bilen hinner rasa på de tre år som jag ska ha den lär vara oerhört orimlig.

vi hörs.
ejvolvoraggare skrev:Hej, snart är det dags att beställa en ny v60d5

Det blir med största sannolikhet en v60d5fwd momentum automat eller en v60d5fwd summum manuell.
Volvo är ingen racerbil men kommer jag ha fördel/nackdel med geartroniclådan om man smyger upp mot en v60d5fwd manuell i 100 kmh och stämplar?
Det som avgör kanske snaraste är om man åker ensam i bilen..?

mvh
Vilken typ av trafikläge möts du av dagligen till och från jobb? Är det köer fram och tillbaka genom stan, ja då skulle jag utan tvekan välja automat. Jag gjorde precis samma val som du nyligen, fast mellan TF4 Aut och D5 Man (kunde ej välja D5 Aut pga för höga utsläpp enligt företagspolicyn).

Då jag kan anpassa tiderna rätt bra och slippa köer, så blev det D5 med Polestar sedan jag gått provköra en polestartrimmad S60 D5 och blivit kär. Men den blev ju betydligt mindre utrustad än vad än T4F hade blivit.
Halloj.

På vardagarna kör jag en kort sträcka till jobbet som jag under vissa perioder cyklar eller springer. Jag har ca 6 km till jobbet. Ut från garaget, sedan har jag max 1 minut tills jag är ute på e4an och sedan några minuter på e4an, sedan är jag framme. Ironiskt nog jobbar jag på Mercedes så ska jag vara helt ärlig är det min frus tjänstebil som jag kallar för "min" då hon typ aldrig behöver köra bil till jobbet.

Vi kör mellan 1500-2300 mil per år ( många turer Västerås-Stockholm och kanske någon Europasväng emellan åt ), men anledningen till att både jag och frugan vill ha diesel är pga motorkaraktär och att vi helt enkelt gillar dieselbilar..

Förnuftet säger att en t4f räcker gott och väl, men jag är inte klar med diesel ännu.
Jag tycker att den 6växlade manuella lådan är sådär, den duger. Det första jag brukar testa på manuella dieslar är om man kan få i 1:an utan att behöva gå ner till 2 kmh, volvon klarar detta hyfsat.. jag testade dock en manuell ny a6:a, den lådan var så mycket bättre än volvons, smidig som fan.

Aja, imorgon tror jag att det slutgiltiga beslutet kommer att tas.
Jag vill också informera att min fru inte kan välja mercedes som tjänstebil då jag antar att det kan vara stötande att åka mercedes vilket jag inte förstår. Om vi hade haft möjlighet att välja mercedes så hade vi lätt valt en c-klass kombi 250cdi 4-matic. Det sjuka är att den hade varit billigare än en v60d5fwd kinetic. Jag uppmanar alla att testa meredes 250cdi i en c-klass, den går som en dröm..

vi hörs.
ejvolvoraggare skrev: Jag vill också informera att min fru inte kan välja mercedes som tjänstebil då jag antar att det kan vara stötande att åka mercedes vilket jag inte förstår. Om vi hade haft möjlighet att välja mercedes så hade vi lätt valt en c-klass kombi 250cdi 4-matic. Det sjuka är att den hade varit billigare än en v60d5fwd kinetic. Jag uppmanar alla att testa meredes 250cdi i en c-klass, den går som en dröm..
Billigare? Då får du ha en duktigt bra rabatt i så fall med tanke på att en C 250 CDI 4M (aut) med Business-pkt (motsvarande Momentum) har ett startpris på 412 900 kr. En motsvarande V60 D5 AWD Momentum börjar på ca 378. En prisskillnad på 35 000 kr. Med stundande AWD-kampanj blir det 54 000 i prisskillnad.

Och tar vi en D5 aut Kinetic som du nämner börjar den på 339. Kan du få en C250 som ovan för 339 minus rabatt så berätta gärna hur! 8)
Linqid skrev:
ejvolvoraggare skrev: Jag vill också informera att min fru inte kan välja mercedes som tjänstebil då jag antar att det kan vara stötande att åka mercedes vilket jag inte förstår. Om vi hade haft möjlighet att välja mercedes så hade vi lätt valt en c-klass kombi 250cdi 4-matic. Det sjuka är att den hade varit billigare än en v60d5fwd kinetic. Jag uppmanar alla att testa meredes 250cdi i en c-klass, den går som en dröm..
Billigare? Då får du ha en duktigt bra rabatt i så fall med tanke på att en C 250 CDI 4M (aut) med Business-pkt (motsvarande Momentum) har ett startpris på 412 900 kr. En motsvarande V60 D5 AWD Momentum börjar på ca 378. En prisskillnad på 35 000 kr. Med stundande AWD-kampanj blir det 54 000 i prisskillnad.

Och tar vi en D5 aut Kinetic som du nämner börjar den på 339. Kan du få en C250 som ovan för 339 minus rabatt så berätta gärna hur! 8)

Om du läst tråden så hade du sett att jag inte kan ta del av specialdeals, men för att svara på din fråga så tycker jag att du går in på http://www.autolease.se och väljer en v60d5awd kinetic och sedan en mb c250cdi 4-matic business plus ( 7stegad automatlåda ). Posta gärna diffen här i tråden sedan :P
ejvolvoraggare skrev:
Linqid skrev:

Om du läst tråden så hade du sett att jag inte kan ta del av specialdeals, men för att svara på din fråga så tycker jag att du går in på http://www.autolease.se och väljer en v60d5awd kinetic och sedan en mb c250cdi 4-matic business plus ( 7stegad automatlåda ). Posta gärna diffen här i tråden sedan :P
Du kan inte det nej, men eftersom du uppmanar alla att prova en sådan istället för en motsv. V60 så är det ju lite missvisande att tala som om den är billigare än en D5 Kinetic, oavsett vad du har för avtal att följa. Att den går som en dröm däremot, det kan även jag intyga efter att ha provat ett par nya C-klass!

Kikar man på dom två alternativen så ska en V60 D5 AWD Kinetic kosta ca 6 500/mån och en C250 CDI 4M Business Plus ca 5 700/mån. Nu har jag ingen som helst insikt i vad som är en normal leasingkostnad, men stämmer det att den är billigare är det väl bara att tacka och ta emot. Lustigt bara att det inte kryllar av dessa bilar på gatorna i så fall...
Hej.

Jag utgick från att mercan var billigare för mig och det avtal som reglerar vilken bil jag kan välja, men jag kanske skulle varit tydligare på den punkten.
Att det inte kryllar av dessa bilar är nog främst pga att merparten som kör bil inte kör en personalbil/tjänstebil/förmånsbil via autolease. 6500:- i totalkostnad per månad är en hyfsat generös gräns dock varierar ju detta vida utifrån företagets tjänstebilspolicy.

Nu ska man ju inte vara girig, men jag är faktiskt lite sur över att jag inte ens hade möjligheten att beställa en snikd5awd :evil:

99% att det är batteriet.

Lägger till en bild. Vad sitter där inn[…]

Generator laddar ej batteriet

Det kanske den gör, testar väl att l&oum[…]

Nästa elbil från Volvo?

Zeekr går upp till 900V på många[…]