Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#589349
Har en Volvo XC60 2,5D. Min undran är när ni växlar upp vid normal körning. Själv så växlar jag mellan 15-1600 varv/minut. Det medför att den nya växeln startar på cirka ett varvtal på ungefär 11-1200 r/min. Detta medför vidare att jag håller nere förbrukningen. Det känns lite som en sport att hålla nere förbrukningen. Ja, ja vet att värdeminskningen är 50-70 kkr/år så ur ekonomisk synpunkt har det kanske inte så stor betydelse. Vidare så tycker jag inte att motorn låter ansträngd vid att växla på detta sätt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#589637
Ungefär samma. Nu har jag ju automatlåda, men den gör ungefär som du gör.
Användarvisningsbild
av crumpets
#589747
Gasar man ordentligt är det väl mer fel om den växlar tidigare.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#589753
volvoc70cab skrev:Vidare så tycker jag inte att motorn låter ansträngd vid att växla på detta sätt.
Nej, men din högerarm kanske blir det? :wink: Att växla manuellt genom 6vxl för att hålla optimalt varvtal låter inte något som jag skulle göra. Jag förmodar att det går bra att starta på 2:an och sedan gå direkt till 4:an för stadskörning och sedan till 6:an för motorväg/landsväg.
Användarvisningsbild
av apersson850
#589769
Trams. Det är klart att man ska köra på så optimalt varvtal som möjligt om man vill ha minsta möjliga förbrukning. Då får man också skifta växel titt och tätt. Att det skulle vara ecodriving att hoppa över växlar är en omhuldad myt. Det är bara att prova själv. Nästan alla bilar idag har ju färddator, så det är lätt att se vilket som går billigast i verkligheten.

Jag skojade förstås ovan, om växlingarna. Står man på gaspedalen växlar automaterna inte förrän det verkligen är nödvändigt.
Användarvisningsbild
av Gurra82
#589891
apersson850 skrev: Att det skulle vara ecodriving att hoppa över växlar är en omhuldad myt.
Utveckla vidare
Användarvisningsbild
av apersson850
#589909
Det billigaste sättet att köra en bil är med så få motorvarv per kilometer som möjligt. Nu kan man inte köra en förbränningsmotor hur sakta som helst, så det får naturligtvis vara med modifikation beroende på bil, motor och körförhållanden, men principen är sådan. Det har lastbilstillverkare som Scania vetat länge.

Men någon har fått för sig att det ska vara bättre att gasa så mycket med en personbil att man bara behöver använda några få växlar upp till den fart man vill hålla. Eftersom man inte kan lägga i högsta växeln bums, blir följden att man måste använda någon mellanliggande växel, tvåan eller trean ligger ju nära till hands, onödigt länge, för att sedan kunna hoppa direkt till högsta växeln, eller kanske med en mellanlandning innan dess. Oavsett vilket måste motorn upp i onödigt höga varv, något som direkt tar bränsle i onödan. Dagens turboladdade motorer trycker ofta i sig en extra dos så snart man trycker till lite på gasen. Gårdagens motorer hade accelerationspumpar som orsakade motsvarande bränsleåtgång vid lite kraftigare tryck på gasen.

Jag trodde ett tag att jag var allvarligt förståndshandikappad när det gäller det här, då många sjöng ecodrivings lov genom att bland annat hävda att man ska accelerera rejält och strunta i så många som möjligt av de växlar som tillverkaren lagt ner utvecklingspengar på att förse bilen med. Om det nu verkligen vore bättre att hoppa över växlar, varför lägger då växellådespecialister som ZF och AW ner miljoner på att ta fram lådor med sex, sju, åtta och till och med nio växlar? Som sen automatlådan pliktskyldigt växlar mellan, en och en, så länge man nu inte står på gasen när man accelererar, men då är ju heller inte alls avsikten att försöka köra med låg förbrukning.

Så jag satte mig för att prova. Numera har ju nästan varenda bil en färddator, och även om de ibland visar tämligen fantasifulla värden, går de i alla fall bra att jämföra samma bil med sig själv med. Så det var ju bara till att köra samma sträcka, med samma konstanta högsta fart och med lika många stopp, men med olika accelerationsteknik efter stoppen. Lugnare acceleration med tidig växling och utnyttjande av varje växel jämfört med att dra högre upp i varv för att kunna hoppa över växlar.

Resultatet har blivit ungefär detsamma för varenda bil jag haft tillfälle att prova med, och det är några stycken nu. Om man kör landsvägskörning med 90 km/h i konstant fart (mellan stoppen kör jag på farthållare, som ju också nästan alla bilar har numera) och stannar var fjärde kilometer, så kostar det ungefär 50 öre per mil mer att köra det som av någon anledning kallas för ecodriving. Vilket ju är precis vad man kan förvänta sig. Dessutom blir man rent fnoskig av att åka med någon som kör så ryckigt som det nästan alltid blir, om man ska hoppa över flera av växlarna. Väsnas gör det också.
Visst vill man få i högsta växeln så tidigt som möjligt, vilket förmodligen är den strävan som legat till grund för det här påhittet om att hoppa över växlar. Men när priset är alltför höga varv mellan växlingarna ligger det ingen ekonomi i det. Speciellt för den som kör en modern Volvodiesel, då de tycks lida av en tydlig förbrukningsökning när varvtalet gör över 2000 r/min.

Jag refererade till lastbilar ovan. Där är det förstås så att det är helt rimligt att hoppa över ett antal växlar om bilen är tom, då det inte är ovanligt med dubbelt så många växlar som i en personbil. De behövs när 60 ton ska komma i rullning i uppförsbacke på en mjuk skogsväg, men inte för en tom bil på lättrullad asfalt. Då fördröjer ett utnyttjande av varenda växel bara tiden det tar att få i högsta växeln, utan att tillföra tillräckligt mycket lågvarv under accelerationen.

Något som däremot är alldeles sant är att det går åt betydligt mindre om man ser till att göra som det också propageras för, nämligen släpper gasen långt i förväg, om man vet att man ska stanna snart, och låter bilen rulla med motorbromsning så länge som möjligt. Dagens bränsleinsprutning sprutar inte in något drivmedel alls då. Ja dagens förresten, den här funktionen fanns redan hos Boschs D-Jetronic i 144 Grand Luxe i början på 70-talet.
Så där sparar man pengar, och det är bra, för de går åt allihop till årliga bromsrenoveringar sen.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.