Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
#579500
Har ett bra tag nu funderat på att byta min C70 T5:a mot en annan bil. Det har varit S/V/XC60 och S80. Det finns inte en enda ny T5:a i bilhallarna på dessa bilar. Det finns 1st ?? V60, 3st S60 och inga XC60 på Byt bil och det över hela Sverige. Varför skall man tydligen inte ha en T5:a. Vad är det som gör att man vill ha en. Själv är jag van vid prestandan och funderar mycket på hur det är att byta till en D3:a eller T3/T4:a när man är van vid kraft. D5 eller T6 håller en annan prisklass tyvärr när man vill ha utrustning också.
#579625
PalmE skrev:Tror många som tidigare valt T5 idag hellre väljer en T6 pga. att dom gått från 5 cyl till 4 cyl på T5.

Gör den 5:e cylindern så mycket i körkänsla tror du. Effekten är ju 10 hk mer i den 4 cylindriga än den 5 cylindriga. Jag har inte kunnat provköra den nya T5:an som är 4 cylindrig, men då jag har en 5 cylindrig T5:a själv så vet jag att den går kanon med sina 230 hk.
#579705
Den fyrcylindringa T5:an är rätt okej tycker jag, men steget till T6 är kanske väl stort.

Däremot är den manuella lådan till T5:an fruktansvärd, känns som att veva runt i en tom tunna med en blompinne. Automat är ett måste till T5:an om du frågar mig.

/Martin
#579720
Jag går i tankarna att köpa en v70 II och dessa olika motorerna gör mig snurrig, fram till 20xx så finns t5an som 5 cylindrig och varför heter den t5 när det är en 4a?
inte enkelt att köpa bil längre

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#579734
Rejäla hopp i prissättningen..


V60 T4 M 257 000kr exkl. utr
V60 T5 M 282 000kr exkl. utr
V60 T6 M 397 000kr exkl. utr

V70 T4 M 249 900kr exkl. utr
V70 T5 M 302 000kr exkl. utr
V70 T6 M 424 000kr exkl. utr
#579764
Nu är ju jämförelsen lite skev.

Med T6an följer automat och AWD 17900:- + 19900:- om priserna stämmer forfarande. Dessutom som följer det med Summum till T6an vilket betyder 45000:-

397000 - 45000 = 352000
352000 - 19900 = 332100
332100 - 17900 = 314200

314200 då har men en prisskillnad på ca 32000:- mellan T6 och T5, det är inga små pengar men det är stor skillnad på bil.
Sen är frågan om man skulle valt Summum, AWD (som man inte kan välja) och Automat till T5an... men det är ju inte mycket större hopp i prissättningen mellan T6 och T5 än vad det är mellan T5 och T4 och om man tänker på vad man får extra mellan T5 och T4 så blir steget upp till T6 från T5 prisvärt, då är man värst om man vill köra Volvo.
#579795
Severin skrev:Jag går i tankarna att köpa en v70 II och dessa olika motorerna gör mig snurrig, fram till 20xx så finns t5an som 5 cylindrig och varför heter den t5 när det är en 4a?
inte enkelt att köpa bil längre

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
De har ändrat namnsättningen så att siffran handlar om hur bra den är i jämförelse med de andra snarare än hur stor den är.
På S/V60 är T3 och T4 samma 1,6litersturbo med olika chip. Sedan kommer T5(förut nertrimmad till 2.0t men samma motor utom chippet), och så sist T6 med sin sexa.
Samma på V70II. Bara V70N hade femcylindrig T5.

Allt handlar om att spara soppa, bara. En fyrcylindrig slurpar några cl mindre milen än en femcylindrig.
#579796
MartinS skrev:Den fyrcylindringa T5:an är rätt okej tycker jag, men steget till T6 är kanske väl stort.

Däremot är den manuella lådan till T5:an fruktansvärd, känns som att veva runt i en tom tunna med en blompinne. Automat är ett måste till T5:an om du frågar mig.

/Martin
Kan du precisera dig lite i kommentaren angående manuell respektive automat till T5 motorn. Vad är negativt med manuell och varför automat till den. Själv har jag funderat på manuell till T5:an då jag har det idag. Detta har inget med förbrukningen att göra utan jag gillar att vara aktiv och köra bilen. Enligt den nya T5:an så drar den blandad körning 8,1(man) respektive 8,3 (auto) på 100km och det är en okay skillnad tycker jag. Lite annat än vad jag har idag.
#579797
Sharkbait skrev:Rejäla hopp i prissättningen..


V60 T4 M 257 000kr exkl. utr
V60 T5 M 282 000kr exkl. utr
V60 T6 M 397 000kr exkl. utr

V70 T4 M 249 900kr exkl. utr
V70 T5 M 302 000kr exkl. utr
V70 T6 M 424 000kr exkl. utr
Fullständigt korkad prissättning. Med T4-motorn är V60 sju tusen dyrare än V70, men med övriga motorer ca 20 tusen billigare! För V60 skiljer det 25.000 kr upp till T5 från T4, men för V70 skiljer det över 50.000 kr! Ingen logik överhuvudtaget... :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]