Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qualia
Fråga lider som ovan, när ska man börja aktivera dieselvärmare.. Börja ju bli små kallt ute nu..
Testade den i går via VOC, den skickade iväg ett SMS, så var den i gång, gick ut 10 min senare, ca 3grader ute då. luktar för jäkligt..
Vilket temperatur ska man börja använda värmare??
-grader eller plus några???

/mvh Kalle
När du tycker det är kallt. sen så är det bara bra om du underhållskör den.
Jag kör med den på lastbilen, finns ingen mening att inte använda den bara för att det är plusgrader
Lite en samvetsfråga. Det kär knappast bra för miljön att köra med det i onödan (vad nu det är), men den största finessen är ju att man kan köra iväg is-fritt på morgonen när det är under noll.
Qualia skrev: luktar för jäkligt..
Vilket temperatur ska man börja använda värmare??
Jag brukar använda min när det är under -10. Jag gillar inte diesellukten, D5 motorn har ju avgasrening, recirkulation, partikelfilter och flervägskatalysator och luktar nada. Värmaren däremot spyr ju ut avgaserna 100% orenade och den lukten gillar jag inte. Luktar ju dieselmerca från -73 elller öststatslastbil tycker jag.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
VolvoB20 skrev: Värmaren däremot spyr ju ut avgaserna 100% orenade och den lukten gillar jag inte. Luktar ju dieselmerca från -73 tycker jag.
Man kan fråga sig varför de inte lyckas ordna en bättre förbränning.

Jag har haft fem liter diesel i reservdunk som jag misstänkt blivit förorenad och därför inte velat köra på. Jag har istället bränt upp det i min fotogenlampa inomhus, och lukten har varit minimal. Jag rekommenderar det framför lysfotogen om man kan stå ut med ett något gulare ljus.

Men det sagt så har jag inte haft några besvär med min dieselvärmare. Minimal rökutveckling och inte någon påträngande lukt. Visst luktar det, men inte så det stör.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Använde värmaren för första gången i helgen (bilen är uttagen i april). Det rök ordentligt ett tag och luktade en hel del runt bilen och även inuti. Förutsätter att detta inte blir så vid regelbuden användning, utan att detta var vid första uppstart. Men det lär visa sig.

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]