Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndersN
Hej,

Efter några år med Passat TDI 170 DSG ska jag få en ny tjänst där inte tjänstebil ingår och jag håller på att kolla på en S60 som privatbil.
Från början kollade jag på en DRIVe som jag blev rekommenderad men sen fick jag tips om en lagerbil, en D5 Momentum-11 och det passar
mig definitivt bättre som bil med "lite mer kraft" då jag tidigare har haft S40 T5 och A4 2.0T Quattro.

Egentligen är det inga betänkligheter, jag körde en D5 idag och är helt såld men efter att ha kört ca 5000 mil per år kommer jag att ha 1.5 mil
till och från jobbet varje dag och det är ju skillnad. Då är det ju perfekt med dieselvärmaren på vintern men hur tror ni att batteriet klarar den körningen i stort sett varje dag?
Det blir inte bara att köra den korta sträckan varje dag, en del i tjänsten samt turer från Göteborg till Köpenhamn, Malmö,
Stockholm m.m. blir det men större delen till och från jobbet med lite längre turer lite då och då för att "blåsa ur".

Tror ni att det kan funka utan problem?
Dessutom hur är era erfarenheter med D5 manuell och bränsleförbrukningen?

Måste bestämma mig om D5:an under den kommande veckan så tacksam för kommentarer.

Anders
Användarvisningsbild
av Momentum
AndersN skrev:Hej,

..... kommer jag att ha 1.5 mil
till och från jobbet varje dag och det är ju skillnad. Då är det ju perfekt med dieselvärmaren på vintern men hur tror ni att batteriet klarar den körningen i stort sett varje dag?
Anpassa värmningstiden till körtiden så är det nog inga problem = ungefär samma tid för båda
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju varken samma bil eller manuellt växlat, men min XC70 D5 AWD automat har under den senaste månaden lapat i sig 0,844 l/mil, enligt vad jag har mätt upp vid pumpen. Färddatorn tror på 0,8 l/mil.
Körsträckan under denna tid är 345 mil, varav ca 40% har varit med släpkärra.

Bilen du funderar på borde väl gå några deciliter snålare per mil, kan jag tänka mig.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]