Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Hörde att det skulle vara samma motor men olika mjukvaror.
Trodde att D3 är 2 liters. Medan D5 , 2,4liter.

Vad gäller?
Användarvisningsbild
av crumpets
Olika för olika bilar. D3 s/v60 är en tvålitersfemma. D5 i s60 är dubbelturbofemman på 2,4l som även heter D3 AWD och D5 AWD hos XC60.
D3 fwd, dvs D3 utan AWD-beteckningen är samma tvålitersfemma som i s/v60. 163hk.

Alltså är det d3awd och d5 som är samma motor med olika mjukvaror.
Användarvisningsbild
av MartinS
Dubbelturbo???

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Dubbelturbo???
Jajjemän, sekventiell two stage twin-turbo som laddar både seriellt och parallellt över registret om jag inte är fel ute.....
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev:
Jajjemän, sekventiell two stage twin-turbo som laddar både seriellt och parallellt över registret om jag inte är fel ute.....
Ja, men det är ju en turbo. Dubbelturbo brukar väl åtminstone i mina öron betyda TVÅ aggregat.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:
Ja, men det är ju en turbo. Dubbelturbo brukar väl åtminstone i mina öron betyda TVÅ aggregat.

/Martin
D5 har två aggregat av lika storlek, en liten högtrycksturbo som drar nästan från tomgång och en stor volymturbin som laddar massor på högvarv,

Dessutom laddar de i two-stage , dvs i två trycksteg i serie för att klara 1,8 bars laddtryck med minimerade kompressorförluster och minimal uppvärmning.

Dessutom är den en hybrid som laddar seriellt på låga varv och paralellt på höga varv med en glidande mjuk övergång mellan seriellt och parallellt läge.

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev:
D5 har två aggregat av lika storlek, en liten högtrycksturbo som drar nästan från tomgång och en stor volymturbin som laddar massor på högvarv,

Dessutom laddar de i two-stage , dvs i två trycksteg i serie för att klara 1,8 bars laddtryck med minimerade kompressorförluster och minimal uppvärmning.
Aj då, mitt misstag. Fräckt!

1,8bar låter väldigt mycket, är det generellt sätt mycket högre laddtryck på dieslar på grund av det högre trycket i förbränningsrummet?

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:

Aj då, mitt misstag. Fräckt!

1,8bar låter väldigt mycket, är det generellt sätt mycket högre laddtryck på dieslar på grund av det högre trycket i förbränningsrummet?

/Martin
En massa rörmokeri blir det :D

En diesel kan aldrig spika för det finns inget bränsle i luftblandningen så du kan ladda hur högt som helst, det finns visst traktorpullingdieslar som peakar 15 bars laddtryck, :-O) :-O) :-O)

Att du inte kan göra det i bilen är för att det blir för mycket NOX i avgaserna ochdånår inte miljömålen,
av McDonald
crumpets skrev: Alltså är det d3awd och d5 som är samma motor med olika mjukvaror.
D5 automat har dessutom ytterligare en annan mjukvara som ger lite högre vrid.
3G släcks

Tackar, jag har samma sim-kort från när[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]

Den grova slangen går ner på någ[…]

Dessa https://vparts.se/se/tandkabelsats-till-volv[…]