- mån 26 sep 2011, 09:44
Hej på er,
Har läst i del trådar om hur mycket ljudnivån påverkas av laminerat glas.
Jag har själv funderat över hur mycket det påverkar.
Därför gjorde jag en A/B mätning mellan två bilar i fredags.
Förutsättningar enligt följande:
Bil 1 (min): V60 D3 summum automat laminerade rutor.
Bil 2 (demobil från Volvo): V60 D3 summum manuell.
Förutsättningar:
- Bägge bilarna hade 235/45R17 däck.
- Insynsskydd över bagageutrymme fördraget.
- Farthållare 100km/h och mätningen gjordes över 10km där snitt SPL-nivå mättes.
- Underlag, torr asfalt.
- Mätmetod, SPL-app i iPhone 4 liggande på mittkonsollen mellan framstolarna med mikrofonen riktad mot baksätet.
Eftersom det handlar om mätning med en app så kan det uppmätta värdet vara felaktigt i absolut SPL-nivå men skillnaden mellan bilarna bör stämma rätt bra.
Bil 1: 68dB
Bil 2: 71dB
Skillnaden är således hela 3dB och det subjektiva "lyssningsintrycket" när man byter bil är faktiskt påtaglig.
Min slutsats är att om man uppskattar tyst åktur så är laminerat glas att rekommendera.
Vill man ha mörka rutor i kombination med laminat så är det till att filma rutorna i efterhand.
Det har jag gjort och det blev kanonbra.
Hoppas denna lilla undersökning kan vara till hjälp.
Uppdatering med vinterhjul.
Däck Continental IceContact dubb 215/55 R16 på min bil, torr asfalt .
I övrigt samma förutsättningar som ovan.
Resultat enligt följande (inom parantes = resultat med sommardäck):
100km/h: 71dB (68dB)
120km/h: 72db (70dB)
130km/h: 73dB (71dB)
Intressant är att skillnaden i "lyssningsintryck" mellan 100 och 120 km/h med vinterdäck är att det känns som ljudtrycket är svagare vid 120km/h.
Detta för att vid 100km/h uppstår ett brummande resonansljud som ligger på en frekvens som i alla fall mina öron upplever som mer störande än den marginellt höjda ljudnivån utan resonansljud vid 120km/h.
Har läst i del trådar om hur mycket ljudnivån påverkas av laminerat glas.
Jag har själv funderat över hur mycket det påverkar.
Därför gjorde jag en A/B mätning mellan två bilar i fredags.
Förutsättningar enligt följande:
Bil 1 (min): V60 D3 summum automat laminerade rutor.
Bil 2 (demobil från Volvo): V60 D3 summum manuell.
Förutsättningar:
- Bägge bilarna hade 235/45R17 däck.
- Insynsskydd över bagageutrymme fördraget.
- Farthållare 100km/h och mätningen gjordes över 10km där snitt SPL-nivå mättes.
- Underlag, torr asfalt.
- Mätmetod, SPL-app i iPhone 4 liggande på mittkonsollen mellan framstolarna med mikrofonen riktad mot baksätet.
Eftersom det handlar om mätning med en app så kan det uppmätta värdet vara felaktigt i absolut SPL-nivå men skillnaden mellan bilarna bör stämma rätt bra.
Bil 1: 68dB
Bil 2: 71dB
Skillnaden är således hela 3dB och det subjektiva "lyssningsintrycket" när man byter bil är faktiskt påtaglig.
Min slutsats är att om man uppskattar tyst åktur så är laminerat glas att rekommendera.
Vill man ha mörka rutor i kombination med laminat så är det till att filma rutorna i efterhand.
Det har jag gjort och det blev kanonbra.
Hoppas denna lilla undersökning kan vara till hjälp.
Uppdatering med vinterhjul.
Däck Continental IceContact dubb 215/55 R16 på min bil, torr asfalt .
I övrigt samma förutsättningar som ovan.
Resultat enligt följande (inom parantes = resultat med sommardäck):
100km/h: 71dB (68dB)
120km/h: 72db (70dB)
130km/h: 73dB (71dB)
Intressant är att skillnaden i "lyssningsintryck" mellan 100 och 120 km/h med vinterdäck är att det känns som ljudtrycket är svagare vid 120km/h.
Detta för att vid 100km/h uppstår ett brummande resonansljud som ligger på en frekvens som i alla fall mina öron upplever som mer störande än den marginellt höjda ljudnivån utan resonansljud vid 120km/h.
Senast redigerad av 1 Svesam, redigerad totalt 0 gånger.