Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter51
[Skall köpa nyXC60 med Premium ljud. RTI användet man det till något annat än navigation?
av Qualia
Nya RTI är ett måste enligt mig..
mest är väl Navigation och väg håls distans..
Användarvisningsbild
av apersson850
Qualia skrev:... väg håls distans..
Vad är det för nåt?

RTI tillhandahåller navigation, trafikinformation och kan förses med egna punkter, exempelvis fartkameror, som man kan få larm för.
Ibland kan man vilja ha navigatorn igång även om man hittar själv, för att få en uppskattning om när man kommer att vara framme.

Du får samma fuktionalitet för en tredjedel av priset, om du köper en lös Garmin eller nåt, men inte lika elegant inbyggt.
av Malmstroem
Måste och måste. Det beror väldigt mycket hur just du använder din bil, och var du kör.

Jag valde att inte ta RTI. Kostnaden var inte huvudorsaken, utan snarare att jag oftare kör till okända ställen med en hyrbil. Då är det för mig enklare att ha med mig en liten Garmin som jag vet har senaste kartorna och som jag kan hantera.

Den får hänga med i min Volvo när jag ska någonstans jag inte hittar också. Det är ingen diskussion om att RTI är en snyggare lösning. Men för mig som kör väldigt mycket med hyrbil passade inte det.

Om jag använde min bil nere i Europa, där trafiken är mer intensiv, mer köer, och många alternativa ruter så skulle jag definitivt välja RTI. Här i Sverige så finns det oftast bara en väg dit jag ska, jag hittar, och är det kö av någon anledning så är det bara att sitta och vänta...
av XCThord
Du ska definitivt välja RTI!

Den nya versionen är väldigt snygg och gör mycket för lyxkänslan. När jag t.ex. streamar musik från min mobil står det bara "Spår" på 7"-skärmen om man inte har RTI. Nu har jag istället kartan uppe så man har nån nytta av skärmen som sitter där :-)-)

Jag har suttit i en bil som krockade och hade extern GPS på rutan. Den lossnade, flög igenom bilen och dunkade in i bakrutan. Sen dess ser jag alltid till att allt ska vara ordentligt fast om jag sätter mig i en bil. (Bilen var av nyare modell och vi i bilen klarade oss utan större skador som tur var.)
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jag kör 4000 mil privat om året och har aldrig haft nytta av navigation, får panik på alla sälen semestrare som har sina skärmar och navigatorer uppe, Hallå följ strömmen så hittar man till sälen. Jag lovar! I vardagen ser jag heller ingen nytta att ha navigator, men det är ju jag de...
av Steff 99
Man saknar ofta inget man inte haft...jag har svårt att tänka mej en bil utan integrerad navigator idag.
Lika som aktivfarthållare eller det som många fördömmer "Blis"
"Mer vill mer ha" :oops:
Användarvisningsbild
av MartinS
Gurra82 skrev:Jag kör 4000 mil privat om året och har aldrig haft nytta av navigation, får panik på alla sälen semestrare som har sina skärmar och navigatorer uppe, Hallå följ strömmen så hittar man till sälen. Jag lovar! I vardagen ser jag heller ingen nytta att ha navigator, men det är ju jag de...
Jag resonerar faktiskt likadant, men nu har jag en inbyggd RTI (efter begköp av en XC60) och det är faktkskt inte helt dumt. Inte så jag skulle betala vad en ny sådan kostar men det är inte helt förkastligt vilket jag tyckte innan. Kameravarning, uppskattad tid till resmålet och information om närliggande bensinmackar etc. är tre inte helt orellevanta funktioner.

Att hitta till slutmålet är faktiskt den minst relevanta funktionen för mig, hur konstigt det än må låta.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Men det beror ju också mycket på om man oftast kör till kända ställen, eller om man ofta måste leta upp adresser där man aldrig varit tidigare. Gör man det är det inte dumt med navigator. Oavsett om den sen är inbyggd eller tillagd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag kan inte leva utan navigation. Men att ha den fast i bilen suger, lägger upp rutter, resmål, POI, provar olika färdvägar osv gör man ju i värmen framför brasan eller på hotellrummet så det är klart innan avfärd, Inte sitter jag ute i bilen och knappar sådant.

.Dessutom funkar ju en lös alla bilarna och motorcycklarna jag har, skulledet vara fast fick man ju köpa en hel drös som dessutom kostar multum att uppgradera
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]