Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svesam
Halloj,

Äntligen var det dags att hämta ut nya bilen.

En V60 D3 Summum Aut
Spec:
Ice Vit
Laminerade och tonade rutor (eftermonterat, mörkare än orginal. Blev grymt!!)
Geartronic
High perf Multimedia 7"
Bechwood/mörkgrå interiör
RTI
Elman. passagerarstol
Elvärmda spolarmunsstycken
Parkeringshjälp fram/bak
Tidur
Löstagbart drag

Har spenderat de första 50 milen i bilen redan eftersom den hämtades i Stockholm och jag bor i Västernorrland.
Första intryck hittills.
- Vad snygg kombon ice vit/beachwood/mörka rutor är i verkligheten 8)
- Laminerade rutor, grym skillnad i ljudkomfort jämfört med bilar utan.
- Perfekt åkkomfort även fast jag kört BMW 5-serie (e61) tidigare...
- HP-stereon är riktigt bra. Bankar på duktigt utan att dista.
- Förbrukningen på godkända 0.6 i uppmätt förbrukning, mätt över 50 mil med snittfart 105km/h.
- D3 motorn känns perfekt i bilen.
- Parkeringstutare fram och bak, guld värt!!

Funderingar hittills:
- Kommer förbrukningen sjunka lite till efter några mil. Förhoppningsvis gör den det. E61:an drog 0.51...
- Kommer jag att behöva extraljus till hösten/vintern. Är det någon som har erfarenhet av hur ljuset fungerar i norrländskt mörker...

Bild
av Amli
Grattis till din nya bil. Hoppas du blir nöjd.
Svesam skrev: Funderingar hittills:
- Kommer förbrukningen sjunka lite till efter några mil. Förhoppningsvis gör den det. E61:an drog 0.51...
- Kommer jag att behöva extraljus till hösten/vintern. Är det någon som har erfarenhet av hur ljuset fungerar i norrländskt mörker...
Förbrukningen kommer att sjunka efter ett tag.
När det gäller ljus avgör du nog det bäst själv. Har du haft det tidigare kan det vara en bra idé att skaffa igen då det aldrig kan bli lika bra utan. Annars är nog V60 som alla andra Volvo modeller, bland de bästa i klassen när det gäller bra ljus.
av Steff 99
Detta har väl stötts och blötts i flera olika trådar..
Ingen har ännu konstaterat att förbrukningen sjunker efter ett tag...utan förbrukningen är vad den är när bilen börjar användas.!
Att lyckas med konststycket att få en D3 aut. dra under 0,6l/mil är en konst i sig o komma under detta då får man nog smyga fram på en öde landsväg. :???:
av Svesam
Steff 99 skrev:Detta har väl stötts och blötts i flera olika trådar..
Ingen har ännu konstaterat att förbrukningen sjunker efter ett tag...utan förbrukningen är vad den är när bilen börjar användas.!
Att lyckas med konststycket att få en D3 aut. dra under 0,6l/mil är en konst i sig o komma under detta då får man nog smyga fram på en öde landsväg. :???:

Då får jag allt vara nöjd när min drar prick 0.6 direkt från start :D
av Steff 99
kallessida skrev:din förbrukning kommer sjunka med tiden, 0.45-0.50 borde du landa på med ren landsvägsköring @ 80-90km/h, men det är förståss om kanske 1500mil :lol:
Med en D3 aut. :mrgreen: ..efter färddator så är det säkert inga problem, men i verkligheten vid pumpen, då är det andra förutsättningar som gäller.
Inte ens DriveE klarar detta med manuell vxlåda
av Steff 99
Återigen måste jag ställa frågan ...varför skulle förbrukningen sjunka efter 1500mil. (Ingen av mina nya bilar och det är ett antal, har någonsin visat på lägre förbrukning efter 1500mil)
Ni som påstår detta måste tro att toleranserna i motor är så dåliga att de skall slita in sig..detta innbär att det borde vara en mängd metallspån och annat skräp i oljan de första 3000milen med tanke på de långa intervallerna mellan första service/oljebyte
Förr.....för 25-35 år sedan då bytte man olja efter 50-100 mil när bilen var ny...men det har hänt en del inom motorutvecklingen sedan 60-70 -talet.
av Lazy
Grattis "Svesam" till nya bilen, jag är supernöjd med min V60 D3 man. efter ca.1600mil körda, när det gäller förbrukningen så har den legat på ca. 0,59 bla.körning (mätt vid pumpen) hela tiden så någon sjunkande förbrukning har det knappast varit.

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]