Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Halloj.

Det är dags för våran 9-3 att pensionera sig. En bil som varit suverän. Snål, stark och rolig att köra. Bortser man från den lite plastiga kvalitetskänslan och att en och annan mutter interiört skulle behövas skruvats ett varv till är vi mycket nöjda.

Så, vad ska vi välja? Det ska vara en tjänstebil och även om det inte finns något maxbasbelopp eller några regler att rätta sig efter så är en snål diesel ett krav och priset bör inte hamna norr om 340-350' netto.

V60 D3 aut. Summum med metallic, tonade rutor, hastb. servo, 7" HP och tidur landar på 336' med 7 % rabatt. D3 funkar bra med automat, grym komfort och helt ny modell. Dock lite tveksam till utseendet och då vi redan har en Volvo vore det kul med något annat.

Alternativen är Passat TDI 170 DSG, 320d, A4 2.0TDI Quattro och C220 CDI. Alla som kombi.

Passat: ca 310' netto. Hade helst velat ha 4M men upp till ett års väntetid sätter stopp.
+ Prisvärd och välutrustad (läder, met., 17", xenon, el-lucka, Dynaudio) med en härlig drivlina och fina utrymmen.
- Trist design och tyvärr lite plastig känsla interiört. VAG-verkstäderna verkar det ju dessutom vara sådär med.

320d: ca 340' (Advantage Edition, met, HiFi, USB, Chrome Line, servotronic, M-ratt etc.)
+ Grym styrning, bra klipp i motorn, ok utrustning, fri service, 12 % rabatt
- Gammal modell, trång i kupén, daterad interiör utan iDrive (navi), ej automat

A4 TDI 170: ca 330' (Quattro Edition, met, Proline, Servotronic, Park.hjälp, Soundsystem, Handsfree m.m.)
+ Fyrhjulsdrift, härlig drivlina, snygg design, ok utrustning
- Tygklädsel, snygg men "steril" design á la Audi, snart facelift, kassa verkstäder

C220 CDI Business är aningen dyrare än övriga. Snygg som få, ff a interiört. Har inte hunnit kolla så noga på denna ännu mer än en kortare provkörning som gav mersmak.

Inbytespriset spelar ju givetvis det stor roll, och BMW gav 150-155' medan VW och Audi gav svaga 120-130'. Fri service och 20' extra i inbytesvärde (restvärdet är 130') talar starkt för BMW.

Nå, vad hade ni valt om hjärnan (och till viss del hjärtat) hade fått välja?
av hanss
Inte funderat på en Peugeot 508? Testade en GT riktigt trevlig bil tycker jag.
av Linqid
Nu gjorde du inte valet lättare. Surfade in lite snabbt på deras hemsida nu och en 2,2 HDI (204 hk) GT med automat och i princip all nödvändig utrustning som standard (lägg till metallic, största stereon och el-lucka så är jag nöjd) landar på 353' brutto. Säg runt 320 netto.

Blir helt klart en provkörning.
Av de bilar du nämner så tycker jag nog Mercedesen väcker mest habegär. Audin verkar monumentalt tråkig och könlös. VW är säkert ett bra alternativ, tänk på att den är bullrig och som du skriver plastig invändigt. BMW är alltid BMW, ett trevligt alternativ.
av Linqid
Ja, Mercan kändes väldigt "mogen" i sitt uppträdande (förväxla inte med tråkig, trevlig motor och växellåda med härlig styrning) och som en modernare bil än BMW överlag. Men priset springer lätt iväg. Ska höra vad dom ger för våran Saab först så kan det ev bli ett alternativ som tål att tänkas på.

Audin känns precis som du säger könlös och lite småtrist, även om det är en riktigt fin bil och med Quattro som ett stort plus. Det stämmer att Passat är bullrig, men så var även BMW med 17". Dock inte värre än 9-3:an med 235/45-17 och sportchassi, och det kan jag leva med. Stereon spelas ofta högt.

Vilket I-landsproblem... :D
av hanss
SilverJ skrev:Skulle definitivt ha stannat ifrån Peugeot. Sämre kvalitet finns nog enbart i en annan fransk.
Provkört en 508? Den upplevda kvaliteten är många gånger högre än tidigare bilar.. Dock vet jag inte så mycket om den håller i längden.. Interiören kändes då många gånger bättre än min saab 9-3 från 08. Förvånande tyst var den också..
hanss skrev:
SilverJ skrev:Skulle definitivt ha stannat ifrån Peugeot. Sämre kvalitet finns nog enbart i en annan fransk.
Provkört en 508? Den upplevda kvaliteten är många gånger högre än tidigare bilar.. Dock vet jag inte så mycket om den håller i längden.. Interiören kändes då många gånger bättre än min saab 9-3 från 08. Förvånande tyst var den också..
Provkör för Guds skull inte 508:an med den här "miljölådan", höll på att bli helt galen på den. Lät som en 50-årig tant som försökte fickparkera hela tiden. Min pappa, som inte direkt är en racerförare, satt brevid och klagade på att jag gasade för mkt hela tiden. Så han fick prova själv....och var sen tyst :) Är detta priset för att världen ska överleva så tar jag nog hellre några år till med en riktig motor och växellåda och sen får det vara slut. Men som sagt, detta var med miljölådan, finns ju klart vassare modeller som säkerligen är roligare, för bilen i sig verkade riktigt fin, och hade, om jag minns rätt, en grym svängradie.
av hanss
Haha ja MCP lådan kräver några mils övande innan den funkar bra..2,2 dieseln med sin automatlåda är dock riktigt bra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]