- mån 29 aug 2011, 17:56
#561242
Halloj.
Det är dags för våran 9-3 att pensionera sig. En bil som varit suverän. Snål, stark och rolig att köra. Bortser man från den lite plastiga kvalitetskänslan och att en och annan mutter interiört skulle behövas skruvats ett varv till är vi mycket nöjda.
Så, vad ska vi välja? Det ska vara en tjänstebil och även om det inte finns något maxbasbelopp eller några regler att rätta sig efter så är en snål diesel ett krav och priset bör inte hamna norr om 340-350' netto.
V60 D3 aut. Summum med metallic, tonade rutor, hastb. servo, 7" HP och tidur landar på 336' med 7 % rabatt. D3 funkar bra med automat, grym komfort och helt ny modell. Dock lite tveksam till utseendet och då vi redan har en Volvo vore det kul med något annat.
Alternativen är Passat TDI 170 DSG, 320d, A4 2.0TDI Quattro och C220 CDI. Alla som kombi.
Passat: ca 310' netto. Hade helst velat ha 4M men upp till ett års väntetid sätter stopp.
+ Prisvärd och välutrustad (läder, met., 17", xenon, el-lucka, Dynaudio) med en härlig drivlina och fina utrymmen.
- Trist design och tyvärr lite plastig känsla interiört. VAG-verkstäderna verkar det ju dessutom vara sådär med.
320d: ca 340' (Advantage Edition, met, HiFi, USB, Chrome Line, servotronic, M-ratt etc.)
+ Grym styrning, bra klipp i motorn, ok utrustning, fri service, 12 % rabatt
- Gammal modell, trång i kupén, daterad interiör utan iDrive (navi), ej automat
A4 TDI 170: ca 330' (Quattro Edition, met, Proline, Servotronic, Park.hjälp, Soundsystem, Handsfree m.m.)
+ Fyrhjulsdrift, härlig drivlina, snygg design, ok utrustning
- Tygklädsel, snygg men "steril" design á la Audi, snart facelift, kassa verkstäder
C220 CDI Business är aningen dyrare än övriga. Snygg som få, ff a interiört. Har inte hunnit kolla så noga på denna ännu mer än en kortare provkörning som gav mersmak.
Inbytespriset spelar ju givetvis det stor roll, och BMW gav 150-155' medan VW och Audi gav svaga 120-130'. Fri service och 20' extra i inbytesvärde (restvärdet är 130') talar starkt för BMW.
Nå, vad hade ni valt om hjärnan (och till viss del hjärtat) hade fått välja?
Det är dags för våran 9-3 att pensionera sig. En bil som varit suverän. Snål, stark och rolig att köra. Bortser man från den lite plastiga kvalitetskänslan och att en och annan mutter interiört skulle behövas skruvats ett varv till är vi mycket nöjda.
Så, vad ska vi välja? Det ska vara en tjänstebil och även om det inte finns något maxbasbelopp eller några regler att rätta sig efter så är en snål diesel ett krav och priset bör inte hamna norr om 340-350' netto.
V60 D3 aut. Summum med metallic, tonade rutor, hastb. servo, 7" HP och tidur landar på 336' med 7 % rabatt. D3 funkar bra med automat, grym komfort och helt ny modell. Dock lite tveksam till utseendet och då vi redan har en Volvo vore det kul med något annat.
Alternativen är Passat TDI 170 DSG, 320d, A4 2.0TDI Quattro och C220 CDI. Alla som kombi.
Passat: ca 310' netto. Hade helst velat ha 4M men upp till ett års väntetid sätter stopp.
+ Prisvärd och välutrustad (läder, met., 17", xenon, el-lucka, Dynaudio) med en härlig drivlina och fina utrymmen.
- Trist design och tyvärr lite plastig känsla interiört. VAG-verkstäderna verkar det ju dessutom vara sådär med.
320d: ca 340' (Advantage Edition, met, HiFi, USB, Chrome Line, servotronic, M-ratt etc.)
+ Grym styrning, bra klipp i motorn, ok utrustning, fri service, 12 % rabatt
- Gammal modell, trång i kupén, daterad interiör utan iDrive (navi), ej automat
A4 TDI 170: ca 330' (Quattro Edition, met, Proline, Servotronic, Park.hjälp, Soundsystem, Handsfree m.m.)
+ Fyrhjulsdrift, härlig drivlina, snygg design, ok utrustning
- Tygklädsel, snygg men "steril" design á la Audi, snart facelift, kassa verkstäder
C220 CDI Business är aningen dyrare än övriga. Snygg som få, ff a interiört. Har inte hunnit kolla så noga på denna ännu mer än en kortare provkörning som gav mersmak.
Inbytespriset spelar ju givetvis det stor roll, och BMW gav 150-155' medan VW och Audi gav svaga 120-130'. Fri service och 20' extra i inbytesvärde (restvärdet är 130') talar starkt för BMW.
Nå, vad hade ni valt om hjärnan (och till viss del hjärtat) hade fått välja?
Kör: BMW 340i xDrive Gran Turismo M-Sport -18 och BMW M140i xDrive Shadow -18