Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nikk
Blir förmodligen lite vinklat då detta är ett Volvo-forum men det kan ändå vara ganska intressant att höra hur tongångarna går då det säkert är fler som har valt mellan just XC60 och Audi Q5.

Ska funka bra för 2 vuxna plus en tvååring. Hyfsat rymlig (barnvagn mm), kännas säker, bra som vinterbil och dragbil (1800 kg båtvagn+båt). Stort plus om bilen även är rolig/trevlig och komfortabel (tyst och inte för stötig) att köra/åka.

Hade tänkt mig en XC60 D5 (eller möjligtvis D3), automat, AWD förmodligen med Summum (inkl. drag).
Om det blir en Q5 så får det bli en 2.0 TDI med ungefär motsvarande utrustning

Fördelar och nackdelar med respektive modell?
Användarvisningsbild
av crumpets
Ska du ha en som -verkligen- är motsvarande i utrustning i Q5:an lär du väl ligga i en helt annan prisklass?
av larsbergman
Hej! Stod inför samma val själv. Med tanke på att jag skulle få lägga till 130 000 kronor för att få en lika välutrustad Q5 som en xc60 så var valet lätt. Kör nu Xc 60 och är mycket nöjd med mitt val.
av Steff 99
Tycker att du skall testa, jag var ute och prövade GLK, Q5 och XC60 (X3 fannas inte tillgänglig)
När det gäller pris och utrustning så är skillnaden mellan dessa tre ganska marginell. (brutto ca 500-550k)
Jag föll inte alls för Q5:an tyckte inte alls om drivlinan , det var Q5 som jag valde bort först av de tre jag testade, MB kändes mindre än de andra så då föll den också bort.
Jag har kört X3 nu när den kommit och jag tror den är ganska lik XC60, men tyvärr så är den inte lika i kvalitetskänsla som X5.

XC60 är den som jag föll för som mest allround och jag har inte ångrat detta val , snarare har jag stärkts i mitt val att detta var bästa alternativet för mina behov.
av Qualia
Design är ju XC60 och Q5 bland de snyggare suvar..
Pratar vi om priset lär ju XC60 vinna utan tvekan..
Jag valde Xc60 pga att den är snyggare.. prov kör båda ..
det är ju trots du som ska ha bilen..
Jag tycker dock drag passar inte riktigt för XC60, förstör hela utseende, men alla har olika smak..
Användarvisningsbild
av MartinS
Qualia skrev:Jag tycker dock drag passar inte riktigt för XC60, förstör hela utseende, men alla har olika smak..
Har man behov för drag så har man, men jag håller med dig om att de fasta XC60 dragen är några av de fulaste på marknaden. Själv har jag delbart och det är väldigt snyggt dolt när det inte är monterat tycker jag.

/Martin
av XCThord
Prisskillnaden beror ju helt på vad du vill ha för utrustning. Jag är något av en prylbög och vill gärna ha väldigt mycket utrustning - då blir Audin flera hundra tusen kronor dyrare med motsvarande drivlina. Man ska dock komma ihåg att Audi generellt sett har väldigt bra andrahandsvärden.

XC60:n erbjuder mycket mer i säkerhetsväg vilket borde vara ett stort plus oavsett vad du letar efter. Dessutom tycker jag att XC60:n är mycket bekvämare och rymligare. Föredrar även Volvo Sensus framför Audi MMI.

Det finns dock vissa fördelar med Q5. En av dem är att man kan få den med kylda säten vilket är grymt skönt. Kvalitetskänslan är även snäppet bättre och hur man än vänder o vrider på det är en Audi "finare" än en Volvo. Om du ska ha drag har väl Audi elektriskt utfällbara dragkrokar som är väldigt mycket snyggare än Volvos?

Sen tycker jag personligen att Q5:an är direkt ful om man inte har nåt offroad-stylingpaket som Audi erbjuder (erbjöd?) för ett kraftigt pristillägg, men det är ju en annan femma...
Användarvisningsbild
av Gurra82
MartinS skrev:Har man behov för drag så har man, men jag håller med dig om att de fasta XC60 dragen är några av de fulaste på marknaden. Själv har jag delbart och det är väldigt snyggt dolt när det inte är monterat tycker jag.

/Martin
Har sett ett antal xc60 r-design med dolt drag, vad volvo menar med dolt vet inte jag för dolt är då då inte, först får man en snygg hasplåts liknande plast detalj bak som förstörs fullständigt med en svart ful lite rektangulär plastdetalj som skall likna ett dolt drag, nä volvo gör om, för mig är dolt drag just dolt att det inte skall synas. För mig kan lika väl draget synas då, men är ju jag det
av improwise
Värt att fundera på också kan vara att enligt en Audi-säljare jag pratade med för kanske 2 veckor var det leverans i april som gällde för Q5an. Tog själv en XC60 T6 till slut efter mkt funderaden och har iag inte ångrat det så här långt :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Gurra82 skrev:
MartinS skrev:Har man behov för drag så har man, men jag håller med dig om att de fasta XC60 dragen är några av de fulaste på marknaden. Själv har jag delbart och det är väldigt snyggt dolt när det inte är monterat tycker jag.

/Martin
Har sett ett antal xc60 r-design med dolt drag, vad volvo menar med dolt vet inte jag för dolt är då då inte, först får man en snygg hasplåts liknande plast detalj bak som förstörs fullständigt med en svart ful lite rektangulär plastdetalj som skall likna ett dolt drag, nä volvo gör om, för mig är dolt drag just dolt att det inte skall synas. För mig kan lika väl draget synas då, men är ju jag det
Mig veterligen kallar volvo det för delbart, inte dolt?! Personligen tycker jag det är tillräckligt bra. Det finns silverfärgad lucka för de som har skidplate, men folk kanske inte bryr dig om att byta om det är eftermonterat?

/MArtin

ok, lite som jag misstänkte då.......

Kom på det när jag hade fyrat av fr&ari[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Tänker på Fords ecoboost, där finn[…]

Köp bosch-skivor(belagda) och sen ta brembo […]