Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
Jag har några frågor.

1. På vilket vis förbättrar BSR trimsats bilen?
2. Ändrar den växlingstidpunkterna vid accerlation (jag är inte nöjd med växlingen mellan växel 3 och 4 vid kraftig accerlation)?
3. Min bil är helt ny, vad finns det för risker?
Användarvisningsbild
av crumpets
1. Den går snabbare
2. Såvitt jag vet programmerar de inte om lådans styrenhet utan bara motorns.
3. Att motor/drivlina rasar. Inte en stor chans men har man enorm otur kan man sitta i skiten lite.
Oljebyten ska göras tätare på en chiptrimmad motor också.

Personligen hade jag dragit mig för att chippa T4 då den har rätt högt effektuttag från den lilla motorvolymen redan orginal.
av perhall
En T3 är ju 25 000 billigare från början men får samma effekt etc. som en T4 efter chipning... och samma risker.... tycker inte heller man ska ta riskerna för +20 hk. För +50 hk är det ju lättare att argumentera för. /PH
av Skepparn
Hej på er. Är din bil automat, så programmerar BSR ävev om växellådan för att synka med nya programvaran ( chippning)
Risken är liten då BSR är mycket duktiga på omprogramering av volvobilar. Har tagit hjälp av BSR på 8 st bilar jag haft. Ett exempel på att dom har kunskap är att jag körde en 855 med automat med ca 299 Hk i ca 20 tusen mil. Allt fungerade utmärkt. Det ända var att jag bytte växellåds olja 3-4 ggr på alla mil. Detta för att kraften och vridmomentet mattar ut oljan i vxl lådan.
BSR kan sin sak. Ingen av mina bilar har krånglar pga omprogrameringen!!
Lycka till med valet!!
Mvh Skepparn
av Steff 99
Det finns exempel på motsatsen här på forumet, tveksamt om dessa håller med om att BSR är speciellt bra på nya Volvo...!
av Lövet
Är det han som hade fel som inte hade med trimningen att göra men där verkstaden skyllde på BSR ändå du tänker på?
Användarvisningsbild
av crumpets
Peanut(?)s problem försvann väl helt efter att bsr-mjukvaran togs bort, precis som de kom när den laddades in? Pga förbindelse mellan dosorna som bara öppnades men aldrig stängdes eller nåt sånt. Minns att de hade det problemet på ett par modeller, men inte exakt om det var just det som hans problem berodde på.

Överlag tror jag dock att man får ha riktig otur om man ska råka illa ut med mjukvaran från en såpass stor aktör.
av Steff 99
Tror det var bl.a "peanut " som haft en lång tråd om sina problem
av Psyko
Att tänka på om man väljer en annan trimninging än Polestars är att man
informerar sin verkstad om det när man gör service eller vid kampanjer som involverar
mjukvarunerladdning.

Många 3:e parts trimmade styrenheter går inte mjukvaran skriva över på vid tex Service 2.0 uppdateringen.
Har man lite otur då så kommer inte motorn starta efter uppgraderingen,har man tur startar motorn
men trimmet är borta.

Det har hänt ganska ofta på senare år att motorn inte startar efter uppgradering pga 3:e parts programvara.
Det är inget kul varken för verkstan eller kunden
av Skepparn
Steff 99 skrev:Det finns exempel på motsatsen här på forumet, tveksamt om dessa håller med om att BSR är speciellt bra på nya Volvo...!
Hej Steff. Mina 3 senaste Volvo bilar är nogganska så nya. 2.4T 2006, V-50 T5 2008 & 2.5 FT 2010.
Sist nämda har jag kört med 270 Hk i ca 9000 mil. Går extremt bra mot orginalmotorn (200hk)
Inga problem överhuvud taget. Det är inte så att du jabbar på Nordic?
Mvh Skeppis
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]