Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det här har varit uppe i ett par trådar men jag startar en ny för att få er uppfattning om hur irriterande ni tycker att detta är...

Jag har testat ett par XC60. Alla har D3/D5 med AWD. När man gasar och när bilen växlar upp hör man ett gnisslande/skrikande ljud. Det försvinner ganska snabbt (så fort turbon laddat upp med luft igen?). Det är inte direkt högt, men det hörs tydligt och är irriterande i längden. Jag har inte hört det här på gamla D5or eller på bensinmotorerna.

Är det någon som tagit upp detta med serviceverkstaden och fått felet åtgärdat/lindrat? Eftersom det verkar finnas på alla bilar misstänker jag att det är en "feature" och inte en "bug" :( Men det går verkligen inte i linje med volvos ambitioner att vara ett premiummärke.

Tacksam för era insikter!

/ j
jajoxc60 skrev: När man gasar och när bilen växlar upp hör man ett gnisslande/skrikande ljud. Det försvinner ganska snabbt (så fort turbon laddat upp med luft igen?
Tvärs om.... När bilen växlar upp sänks motorvavet snabbt och turbotrycket "toppar" eftersom turbofläktarna är uppe i varv och motorn inte hinner svälja all luft. Då öppnar dumpventilen för att hålla ner trycket, är det det ljudet du menar ?:-/
Jag gillar ljudet, låter lite "Rally" om det :) Jag tror det är själva turbons vinande du hör. Om du kör i låg fart på ex tvåan och gasar långsamt upp så borde ljudet börja höras runt 1600 rpm om du har rutorna nere.
kave skrev:Jag gillar ljudet, låter lite "Rally" om det :) Jag tror det är själva turbons vinande du hör. Om du kör i låg fart på ex tvåan och gasar långsamt upp så borde ljudet börja höras runt 1600 rpm om du har rutorna nere.
Ok, men det är ju ett annat ljud, det hörs på min också, alltså vinandet från turbofläktarna. Det hörs mera om man har rutan nere som du säger, och mera ju högre laddtrycket är.
VolvoB20 skrev:
Det hörs mera om man har rutan nere som du säger, och mera ju högre laddtrycket är.
Du måste ha ett allvarligt fel på din turbo om den låter mer när du har fönsterrutorna nere ;) :lol:

Jag har själv inte lagt märke till något "skrikande/gnisslande". Däremot känns det lite rally när dumpventilen arbetar. Kanske man ska göra som de där bilburna ungdomarna som byter ut till en öppen dumpventil och sportluftfilter ;)
Herkulez skrev:Har pratat med en tekniker på volvo om detta och det är inget dom kan göra något åt. Helt normalt :|
Irreterande i början, men nu har jag väl förträngt vinandet.
Vilket ljud är det du irriterar dig på? Suset eller dumpen?
Det skulle vara intressant (och klargörande) om någon orkade spela in sina respektive ljud, eller hitta motsvarande på Youtube. Jag tycker det fortfarande är oklart vad som åsyftas.

En fråga till. Innan Jag byter panel, tä[…]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Jo ja men jag ser alltså inte Torxskruven pg[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är […]

Pilot Assist

Ja, det finns olika varianter, beroende på h[…]