Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SC0RPii0N
Tjena!

Ny på forumet och vill dela med mig lite och hoppas samtidigt att det finns en och annan som kan bidra med lite småtips inför nya S60 som kommer under hösten. Det blir min första Volvo och jag är i 20års åldern så alla tips uppskattas.

Nu till S60: Beställd 18/7 och beräknad leverans sista vecka i september.

Motor: S60 T3 S/S
Tycker att det är den mest prisvärda motorn för mig och jag pendlar endast kortare sträckor. Förbrukningen ser bra ut jämfört med min V6 från -99 som ligger på 13-14l i snitt. Dessutom kommer det säkert inom något år en Polestaroptimering som man inte kommer tacka nej till.

Utrustning: Momentum
Paketet innehåller det nödvändiga tillsammans med kinetic och T-tec mörkgrå + high-p ljudsystem är ett måste.
Annat smått och gott tillkommer som ratt,panelinlägg och lister.

Färg: Passion Röd
Valet var mellan basfärgerna och tyckte att röda stack ut. Tycker att bilen är otroligt vacker vilken färg man än tar.

Extra utr:
Njord 17tums med 235 45 däck. Alldeles för små däck med balder tycker jag.
7" display + dvd.
Utan emblem.
Valde utan massa säkerhets lull lull då jag tycker att jag kör och håller koll inte massa plingpling osv.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
fälgen Njord och balder är väll samma storlek.
Användarvisningsbild
av LasseKongo
simonhalmstad skrev:fälgen Njord och balder är väll samma storlek.
Fälgarna är samma diameter, men olika bredd. Balder har 215/50 däck medan Njord har 235/45.
av vicster
Bra val av bil. Jag, som förövrigt är 18 år, har en nästan likadan så tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter.

Motor: T3. Duger väl som vardagsmotor, känns inte trött men självklart inte superpigg heller. Relativt bränslesnål, snittar 0,8 vid pumpen, 0,75 enligt mätaren. Då kör jag inte eco-driving särskilt seriöst men använder iaf S/S vid rödljus.
Polestar som du säger har säkert något på gång, och vill man ha ordentligt med "power" måste man ändå upp till T6:an så den går tyvärr bort pga ekonomin.

Utrustningspaket: Summum. Velade länge mellan Summum och R-design men iom att vi är två som delar på bilen kändes elstol helt nödvändigt. Gillar även det övriga som följer med i Summum-paketet.
Njord-fälgarna ingår redan i Summum och är ganska snygga fälgar imo.

Lack: Passion röd. Hållet helt med dig, den är faktiskt snyggare än vad man kunde tro. Blänker som om den vore metallic och fångar helt klart till sig mer blickar än vit eller svart solid. För mig går utr före aluminium-spån i lacken.

Extra: Teknikpaketet (Köp det istället, key-less är underbart!), kompass-backspegel samt borttag av emblem.

Hade jag beställt en ny S60 idag hade jag nog övervägt att välja bort Summum mot Momentum och valt det nya High tech-paketet med RTI, främre back-sensorer, taklucka, Volvo On Call och 7-tums skärm istället. Iaf om jag fick bestämma :-)-)

Slutligen kan jag med all säkerhet säga att du kommer bli supernöjd med din kommande bil, samtidigt som jag visar upp min egen så du får en liten försmak om hur den kommer se ut :wink:
Bild

Simma lugnt! ;-//
av SC0RPii0N
Japp det stämmer att Njord är bredare fälg där av de breda däcken jämfört med balder.

Tack för info! Härligt att du är nöjd iaf. Ja de blev ganska lika bilar för oss.
Snygg bil(d) :D.
Den är spikad så nu är det bara att vänta in vecka 39. Vet du/nån priser för R-Design bak diffusor och för kromade slutrör ?

Extra när bilen är här tänkte jag:
Diffusor
Slutrör
Tonade rutor
Vinterdäck + fälgar
av vicster
Jag fick ett pris på isch 3000kr för R-design spoiler (ej mont.) och för vanliga kromade slutrör (ej R-design) skulle det gå på 1200kr omonterat, 1400kr inkl. montering.

Kan hända att ovanstående priser enbart är för Volvoanställda (5-10% rabatt)... kommer inte ihåg :roll:
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
LasseKongo skrev:
simonhalmstad skrev:fälgen Njord och balder är väll samma storlek.
Fälgarna är samma diameter, men olika bredd. Balder har 215/50 däck medan Njord har 235/45.
Tack för svaret :)
Trasig Renault Scenic

Otroligt inspirerande och intressant läsning.[…]

här sitter det

Du har väl sökt hjälp igen på[…]

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ja[…]