Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Två frågor om bromsarna på XC60 som någon kanske vet något om.

Vad finns det för storlekar på fram respektive bakskivor. Jag fattar det som alla har samma storlek bak men att det finns olika fram, någon som vet vilka motorer som har vad?

I instruktionsboken står det att man inte kan byta belägg bak själv. Jag antar det har något med den elektriska handbromsen att göra, men vad exakt hindrar mig från att göra det själv, och vad behöver göras med handbromsen?

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
av bjornw
Eftersom handbromsen är elektrisk kan du inte pressa eller skruva ihop den manuellt utan bilen måste anslutas till en dator som säger till handbromsen att ställa sig i serviceläge.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ok, tack. Någon som vet något om storlekarna?

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bjornw skrev:Eftersom handbromsen är elektrisk kan du inte pressa eller skruva ihop den manuellt utan bilen måste anslutas till en dator som säger till handbromsen att ställa sig i serviceläge.
Till VW finns ju en liten obd-dosa man kan köpa som släpper klossarna, finns det till Volvon också?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kollade teknisk spec på MY09 och det är samma oavsett motor. Samma gäller även MY12.

Brake disc diameter (front) 328 mm
Brake disc diameter (rear) 302 mm
Brake disc thickness (front) 30 mm
Brake disc thickness (rear) (Ventilated EPB) 22 mm
av Sharkbait
bjornw skrev:Eftersom handbromsen är elektrisk kan du inte pressa eller skruva ihop den manuellt utan bilen måste anslutas till en dator som säger till handbromsen att ställa sig i serviceläge.

Seriöst??

Skall man inte kunna byta klossarna själv till handbromsen!?!?

:-O)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte plockat isär min och tittat än, men såvitt jag har förstått verkar parkeringsbromsen numera på samma backar som färdbromsen. Efterhand som man kör slits backarna. Kolvarna följer med ut, för att automatiskt justera för detta. När man ska lägga i nya backar måste man trycka tillbaks kolvarna, annars får de nya backarna inte plats. Eftersom parkeringsbromsen nu är elektrisk, måste den backas genom ett kommando via bilens datorsystem. Det är därför man måste ha tillgång till sådant system, på verkstad eller något motsvarande, inte för att själva urplockandet och insättandet av backarna är annorlunda.

Den som faktiskt har micklat med det här får rätta mig om jag missförstått.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för all info om bromsarna, lite skumt dock. Kollar man på mekonomen säger dom att det finns det två olika storlekar på framskivor, 316 och 336. Märkligt detta.

/Martin
av viktore
MartinS skrev:Tack för all info om bromsarna, lite skumt dock. Kollar man på mekonomen säger dom att det finns det två olika storlekar på framskivor, 316 och 336. Märkligt detta.

/Martin
När det gäller bromsar:
Lita aldrig på vad andra reservdelsförsäljare säger förutom Volvo. Numera är det vanligt att man kan sortera delar via sitt regnr men det är absolut inge garanti för att man får fram rätt prylar.
Oftast har man bara koll på om skivor/klossar passar bilmodellen, inte om det passar specifik bil med en viss motor och årsmodell.
av VXC70
försök inte byta själv, volvo dator ett måste, annars fixar sig inte justeringen. bilen "lär" sig att nya klossar sitter och att ny justeringen behöver göras, vilket datorn gör.
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]