Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XC60
#551141
Står inför det väldigt och angenäma valet och kvalet att välja ny tjänstebil och tänkte dela med mig lite av mina funderingar och även ta in lite feedback från forumets samlade erfarenhet.

Kör idag en XC60 D5 AWD (185 hk) som jag är otroligt nöjd med, så nöjd att jag starkt överväger att ta ut en ny XC60. För mig är det summan av alla stora som små egenskaper och detaljer som gör bilen så enkel att leva med - tror faktiskt att harmonisk beskriver den på ett bra sätt. Har heller inte tröttnat på designen och nu har ju äntligen interiören fått sig ett lyft med SENSUS-systemet då den förra kändes något daterad redan vid lanseringen. Det är särkilt den höga komforten, fyrhjulsdriften (med de senaste vintrarna i minnet) och även den höga sittpositionen som jag verkligen gillar. Biltypen som sådan inbjuder dessutom till en mer avspänd och lugnare körning då det inte är en sportbil men den kunde gärna dra lite mindre bränsle. Svagheterna ligger väl främst i motor/växellåda där det finns modernare/bättre konkurrenter. I min "gamla" XC60 finns en viss gummisnoddskänsla i automaten särskilt i låg fart. Men har nog inte lovordat någon bil så mycket inför bekanta som obekanta så jag är verkligen nöjd :D :-)-)

När jag nu går in hos Volvohandlaren för att titta på en ny XC60 så står det ju inte bara en utan två andra bilar där och flirtar med mig och jag gillar det jag ser, särskilt den som står uppiffad i R-outfit - nämligen V60 R-design vilket gör att jag funderar på om barnvagnen inte får plats i en V60 ändå och att den nog räcker till för en liten familj då den inte är så mycket mindre än XC60:n i bagaget utom på höjden. Samtidigt lyckas även XC70 locka över mig för en titt och provkörning och tycker den nya inredningen även med "bulan" ser riktigt bra ut.

Med de senaste vintrarna i färskt minne så har ju AWD varit fantasiskt även om jag inte drar husvagnar på leråkrar eller släp överhuvudtaget (har inte ens dragkrok på XC60:n :oops: ) så jag behöver egentligen inte AWD. Den högre markfrigången behöver jag inte heller då jag kör inne i stan samt aldrig off-road men det är bekvämt och det finns ju hinder i storstadsdjungeln också :lol: som snövallar, trottoarkanter o.s.v. och det är bekvämt med den högre sittpositionen vid in/ursteg även om jag inte är gammal (de första "sittsuckarna" har dock kommit, ni vet de där ofrivilliga ljuden man gör när man sätter eller reser sig från en stol och som man aldrig gav ifrån sig när man var 20 :shock: )

Vill därför helst ha AWD även på nästa bil vilket gör att i valet av Volvomodeller så står det egentligen mellan XC60 D3 AWD, V60 D5 AWD och eventuellt en XC70 D3 AWD. Då det är en tjänstebil så finns det gränser jag måste hålla mig till och jag kommer på XC60 och XC70 därför hålla mig till D3 och lägga mer på extrautrustningen.

Det finns ju också några nya intressanta konkurrenter på marknaden och tänker främst på BMW 520, BMW X3, nya Audi A6 Avant och även VW Passat. BMW:n finns tyvärr inte med X-drive på 520:n utan endast på dyrare (för dyra) modeller dock är 5-serien en otroligt fin bil med hög premiumkänsla och den är snygg. Nya X3:an vore ett logiskt val men känns "billigare" och enklare än 5-serien och på något sätt gav den mig ingen "vill-ha" känsla och känns snarare billigare än XC60. Nya A6 blir också för dyr med quattro men är iaf framhjulsdriven för bättre framkomlighet i snö, dessutom är modellen helt ny och har även den har hög premiumkänsla. VW Passat med 4Motion och DSG vore ett rationellt val, särskilt som man kan lada den full med utrustning för samma pengar som övriga kostar med mindre utrustning. Dock känns den kanske lite enklare, men det är en fin bil som fyller alla behov egentligen. Dock så känner jag att jag helst inte vill ha en Passat då bl.a. varannan taxi är en Passat.

Då är man tillbaka vid Volvo som jag kommer ha mer utrustning i än om jag tar en Audi eller BMW och jag är som sagt otroligt nöjd med min XC60, men är det trist att sätta sig i samma bil i ytterligare 3 år och kommer D3:an kännas för klen i förhållande till min nuvarande D5:a? Har bara provat en D3 FWD aut och det är ju en annan motor än i D3 AWD.

Körde en V60 D5 AWD R-design och gillade verkligen bilen, framförallt så var den roligare att köra en XC60:n och känns inte helt förvånande nättare än XC60:n. Dessutom drar den mindre bränsle. Ska man satsa på en V60 D5 AWD R-design för att byta biltyp och få mer prestanda och sportighet och leva med mindre utrymme? Går barnstolarna i under de närmaste 3 åren utan att föräldrarna får sitta med knäna under hakan? :?:

Kör inte mer än 1200-1500 mil per år och som längst 60-milaresor ca 4 ggr per år annars kortare sträckor. Har nämnt bränsleförbrukningen ovan och det är främst av miljöskäl och bekvämlighetsskäl som jag funderar över detta, kostnaden med min körsträcka är inte avgörande även om det inte gör något att spara lite.

BMW 5-serie är väldigt fin men bakhjulsdriven vilket är en nackdel på vintern för framkomligheten och den blir betydligt snålare utrustad än en Volvo. Audi A6 2,0 tdi Multitronic Avant skulle ha en absolut OK spec (dock ingen nav, panoramatak, AWD, kurvljus etc som man får på Volvo) men kommer dra betydligt mindre bränsle och man kan få airbags i baksätet vilket känns bra då barn kommer färdas där och säkert min fru eller jag själv också under vissa perioder. Använder inte nav särskilt ofta, men det är bra att ha och det känns lite trist att stoppa in en lös nav med kablar kors och tvärs i en helt ny bil för 450 k...

XC60 D3 aut Summum med high-tech paket, V60 D5 AWD aut R-design med high-tech paket eller Audi A6 2.0 tdi Multitronic utan nav? Det är dagens i-landsfråga...
#551187
Jag hade valt V60:n. Hade aldrig valt en bil i A6-klassen utan ordentlig utrustning (nav), och en XC60 med FWD är rätt tråkig. D5 AWD är däremot riktigt trevlig!

Om du bara kör 1200-1500 mil per år hade jag dock valt T6-motorn som väl kostar lika mkt som D5 AWD? (Eller missminner jag mig?) För mig som kör ungefär 6000 mil per år blir bränslekostnaden lite viktigare ;)
#551202
Om det blir en XC60 så lutar jag åt en D3 AWD, det blir ingen FWD... Dock prioriterar jag t.ex. high-tech paket framför en D5. Har tänkt gå på en Summum och inte R-design även om R-design är snygg men vi får t.ex. inte ha 20 tumsfälgar så då känner jag att jag lika gärna kan ta en Summum med mer utrustning till lägre pris.

Tar jag en V60 så blir det troligen R-design.

Då det är en tjänstebil så måste jag ha en diesel får inte ha bensinare så ingen T6:a

Vi har operationell leasing d.v.s. så det finns inget inköpstak utan varje bil blir unik när det gäller kostnad.
#551433
Jag hade valt xc60 D3 AWD Summum utan att tveka en sekund.
Du är ju sjukt nöjd med din xc60 du har idag, och my12 är precis som du skriver uppdaterad något.
Just summum på xc60 är lika snygg som som r design tycker jag, plus att man får lite annat som inte r design har .

Flera på mitt jobb har v60, och den är betydligt mindre!
Iaf upplever jag den så.

Det enda som säkerligen blir "jobbigt" är att gå från D5an awd som jag kan tänka mig går riktigt bra - D3 awd är inte direkt snabb, men går ju alltid att fixa till med polestar eller likn i framtiden, de skall jag göra så fort det kommer någon som kan till my12.

Och enligt mig är xc60 den absolut snyggaste modellen på marknaden just nu, men smaken är ju olika.
#551505
Ja, det är så olika vad man tycker. Jag anser att bilar som XC60 och XC90 ser korta, tjocka och "ofärdiga" ut, som om formgivaren var tvungen att sluta innan han var riktigt färdig. XC70 tycker jag är betydligt elegantare, då den är mer proportionerlig. Lägre och längre, slankare, ser inte så fet och övergödd ut.

Så en sån köpte jag.
#551522
Det låter som du redan bestämt dig för XC60 egentligen. Själv tycker jag det är lite väl färglöst att välja samma modell igen så jag tipsar V60.
#551525
XC60 skrev: ... /Brainy

Hur gamla är barnen?
Tänkte på det du skrev om airbags i baksätet, tänk på att barn + airbags inte går bra ihop om barnen är kortare än 140cm.

Från NTF:
"Barn under 140 cm ska aldrig sitta i framsätet om det finns en aktiv airbag. När äldre barn sitter i ett framsäte med airbag ska man flytta sätet så långt bak som möjligt."

Bara så man tänker på en sådan detalj, förmodar de är avstängningsbara ( för att kunna montera bilbarnstolar exempelvis)?
#551554
XC60 skrev: Vi har operationell leasing d.v.s. så det finns inget inköpstak utan varje bil blir unik när det gäller kostnad.

Är i samma val och kval som dig...gillar XC60n utifrån, men innifrån tycker jag den känns lite bullig, som om man tvingats ta delar från en annan bil och format om dem för XC60n. X3 håller jag med om har inte riktit samma grad av förfining som 5-serien, känns inte riktigt premium. Är beredd att hålla med någon annan som postade i tråden, att XC70 eg känns som en bättre design, vad XC60 skulle varit om inte marknadsavdelningen varit iblandad. Trodde jag skulle gilla V60:n då jag idag kör en Saab 9-3 Sportcombi med rätt ok motor, men när jag provkörde den gillade jag den inte alls, vet inte riktigt varför. Då tyckte jag V70 R-design och en del utrustning kändes klart bättre. Audi A4 Allroad tänkte jag försöka testa också, den är något mindre i storleken vilket mitt parkeringsgaraget gillar :D

Kanske lite OT men hur påverkas inköpstaket av formen på leasingen? Är inte operationell leasing bara en form av likviditetsplanering för företaget?
#551558
improwise skrev: Kanske lite OT men hur påverkas inköpstaket av formen på leasingen? Är inte operationell leasing bara en form av likviditetsplanering för företaget?
Det brukar vara självreglerande då när den anställde själv bär upp kostnaderna. För jag antar att det som TS menar är att han har bruttolöneavdrag på bilens leasingkostnad. Brukar vara så.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.