Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Jag har varit kritisk på färddatorns exakthet, igår när jag hade ca 45km kvar hem tände sig lampan för att bränslet var på väg att ta slut , samtidigt säger färddator att det återstår 100km till tom tank.
Jag ansåg att detta inte skulle vara några problem att komma hem.
När jag kört ytterligare 25 km sa färddatorn att det återstod 20km till tom tank efter ytterligare 5 km (30km totalt)så stod det --- till tom tank
När jag tankade efter 45 km så fick jag i 69 liter.
Vad jag kan konstatera är... kör inte långt innan ni tankar, att det skulle återstå 100 km stämmer inte, nu skall jag också säga att jag hade haft jämn hastighet under de sista ca 150km så därför borde färddatorn räknat ut rätt...eller är det så som jag sagt tidigare ..färddatorn sitter där enbart för att alla andra märken har en .
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Sträcka till tom tank baseras på snittförbrukningen under de senaste 50 kilometerna. Om din förra körning var snäll landsvägskörning och du under den senaste körningen körde i stadstrafik med lite högre förbrukning så kan man få effekten du beskriver. Frågan är om det är så lätt att få till en bättre algoritm för att räkna ut sträcka till till tom tank. Har du stött på något annat märke som har bättre exakthet? Om man skall vara på den säkra sidan så skall man tanka när varningslampan tänds. Normalt brukar det innebära att det är ca 10 mil kvar till tom tank, men vid hård körning eller stadstrafik så kan det ju bli kortare sträcka.

Om vi skall stanna vid ämnet färddator för ett par minuter så har jag en annan synpunkt som jag vet att även andra har uttryckt i forumet: Varför har inte Volvo fått ändan ur vagnen och lagt in två medelförbrukningsräknare vilket exempelvis Peugeot har? Med två räknare skulle man kunna låta en av dem visa snittet sedan man köpte bilen och den andra visa snittet sedan senaste tankningen. Hur svårt kan det vara att lägga till denna funktionen i färddatorn? Själv nollade jag visningen när jag köpte bilen, men skulle gärna ha möjligheten att se snittförbrukningen för en tank också.
av Steff 99
Nu var det motorväg eller motorled hela vägen, ca 110kmh jämn fart, utan de sista 2 km till bensinstationen.
Så vi kan avskriva att det var olika typer av körförhållande, mer stabil fart går nog inte att få under de sista 150 km.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Ok, om du höll relativt jämn hastighet på motorväg under 43 av 45 km så låter det ju märkligt. Om du däremot under de första 30 km körde med lite högre snittförbrukning så kan man ju få det beteendet du beskriver.

MIn erfarenhet är att sträcka till tom tank är ganska exakt på längre körningar, men mindre exakt på korta körningar inom stan. Sen har de ju lagt in en marginal ("extra tank") oxå för att undvika att folk får soppatorsk. Jag skulle gissa att du kan köra runt 5 mil innan soppan tar slut efter att färddatorn har börjat visa "---". Själv har jag som mest tankat 61,09 liter och då skall det vara 6 liter kvar i tanken. Har inte tillräckligt mycket is i magen för att testa systemets gränser fullt ut... :)
av Steff 99
Jag tror inte att jag skulle komma mycket längre än vad jag gjorde , som jag skrev tidigare så fick jag i 69 liter, så det lär inte varit diesel för 50 km till kvar i 70 litertanken, speciellt inte eftersom jag har en förbrukning på ca 0.9l/milen.

Färddator var minst lika inexakt på min tidigare V70 D5 MY10 där visade den ca 15-20% felaktig förbrukning. denna på XC60 är inte långt efter i felvisning.
Tycker att det är ganska underligt att man inte klarar att få en färddator och tankmätare att visa mer exakt, det gick ju på de gamla mekaniska mätarna.
Nu brukar jag tanka mycket tidigare, men man bör ändå komma längre än 40-45 km efter att lampan tänt sig vid normalkörning
Användarvisningsbild
av XC60D3
Jag har en felvisning på ca 0.4 i min XC60.Jag upplever också att diseln tar slut fortare de sista 100 km på färddatorn. Kvarvarande sträcka försvinner alltså fortare än vad jag avverkar och då pratar vi motorväg i jämn fart. Jag kan ha 100 km kvar på datorn och efter 30 km har jag 50 kvar enligt datorn. Längsta körning 1066 km/67,74 l = 0,635 verklig förbrukning. Datorn visade 0,59. Kortast körning (dragit båtsläp och grus) 851 km/64 l = 0,75 verklig förbrukning. Datorn visade 0,71. Mycket imponerad av förbukningen, trots nästan 1 ton bakom bilen.
av Steff 99
Som ett litet tillägg så var min verkliga förbrukning på denna tank 0,896l/mil, färddator sa att den dragit 0,78, tycker detta är en hög felvisning.
Tidigare har diskussionen varit att dieselvärmaren påverkar, men nu kan vi räkna bort detta.
av waspman
Borde man inte kunna köra in till Volvo och be dem kalibrera om färddatorn. Det går iaf att göra på VW-bilarna.
av 2444ever
På min v70 -00 kan Volvo ställa b. förbrukning +/- 10%, om det är snitt och/eller momentan vet jag inte, vet inte exakt hur värdena beräknas
Användarvisningsbild
av bjornw
Håller med om att gissningsmätaren som beräknar snittförbrukningen är helt värdelös. Restlager från Tatamotors?

Har bråkat med verkstan om det på förra bilen (MY10) men de påstod att det inte gick att ställa om den. Färddatorn har dock inget med tankmätaren att göra. Datorn beräknar förbrukningen baserat på spridnas öppettider, bränsletryck och några andra parametrar.

Vår ligger också alltid 0,3 till 1,0 för lågt. Har slutat bry mig om den, går bara på uppmätt nuförtiden.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]