Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Förarn
Hej!

Det har blivit dags att byta ut familjekombin V70-07 2.5T mot en nyare och har fastnat för V60. Behöver inte längre storleken i V70 och det kan vara kul att prova en aningen ändrad formfaktor. Vad gäller motor så har vi fastnat för D3an eftersom den är snål men ändå har en del tryck i sig. Det har blivit dags att fundera på utrustningen och jag tänkte att kanske några V60-rävar här kanske kan se om det finns något som man absolut inte får missa (eller kan strunta i). Följande har vi tänkt oss:
  • Summum
  • High Performance Teknikpaket (7" Multimedia, keyless, fler högt etc)
  • Driver Supportpaket
  • Inbyggda bälteskuddar
  • Metallic
  • Volvo On Call
  • Bärkassehållare i bagaget
  • Löstagbart drag
Något som jag funderat på är
  • Parkeringshjälp fram
  • Hastighetsberoende servo
Några synpunkter?
av Lövet
Hastighetsberoende servo har jag hört bra saker om, och det är ju inte ett särskilt dyrt tillval.

Själv skulle jag aldrig köpa Driver Support eftersom det bara innebär en massa pling hela tiden, men vill du ha det och är beredd att betala för det så är det ju bara att köra. Det är inte jag som ska betala din bil :wink:
av pergrein
Dom saker du funderar på är det bara att lägga till. Jag har bägge och är mycket nöjd med dom tillbehören. Man får ett litet döläge i mitten när man inte har H-servon och jag gillar när den går lite trögre när man kommer upp i lite fart, finns 3 lägen på det.

Mvh
Per
av Förarn
Tackar för synpunkter! Vad gäller Driver Support så är jag mest intresserad av automatiska bromsningen. Det vore helt enkelt otroligt trist om man någon gång skulle råka ut för något tråkigt och man efteråt började tänka, "undrar vad som hade hänt om jag haft autobroms..."
Användarvisningsbild
av gotfredsen
Tänk på att väljer du inbyggda bälteskuddar bak så förlorar du baksättesvärme i stolarna.. Det var därför jag INTE valde inbyggda bälteskuddar..

Fuktsensor har jag valt. Å hastighetsberoende servo .. Åså valde jag four c på vår d3 awd
av chaffis75
Förarn skrev:Hej!

Det har blivit dags att byta ut familjekombin V70-07 2.5T mot en nyare och har fastnat för V60. Behöver inte längre storleken i V70 och det kan vara kul att prova en aningen ändrad formfaktor. Vad gäller motor så har vi fastnat för D3an eftersom den är snål men ändå har en del tryck i sig. Det har blivit dags att fundera på utrustningen och jag tänkte att kanske några V60-rävar här kanske kan se om det finns något som man absolut inte får missa (eller kan strunta i). Följande har vi tänkt oss:
  • Summum
  • High Performance Teknikpaket (7" Multimedia, keyless, fler högt etc)
  • Driver Supportpaket
  • Inbyggda bälteskuddar
  • Metallic
  • Volvo On Call
  • Bärkassehållare i bagaget
  • Löstagbart drag
Något som jag funderat på är
  • Parkeringshjälp fram
  • Hastighetsberoende servo
Några synpunkter?
Jag har en bil som är ganska lik det du plockat samman, det jag ångrar är att jag inte tog parkeringssensor fram så det skulle jag rekommendera.

Vad det gäller driver support så gillar jag det verkligen, dessutom om du stör dig på plingande så kan man stänga av nästan allt (eller så ser man till att blinka vid fil byten) så plingar det inte mer än om det är riktigt kritiskt.
Den adaptiva farthållaren är i det flesta fall underbar men visst ibland kan jag tycka den bromsar i onödan, dvs man kunde kanske tummat lite mer på avståndet för att spara diesel.

Glöm inte att adaptiv farthållare egentligen passar bättre till automat men man kan faktiskt växla vid behov utan att farthållaren kopplas ur (jag har manuell låda).

Motorn gillar jag helt klart även om det såklart vore kul med en D5 men man måste tänka på ekonomin också.

Kan säga att jag verkligen älskar min bil.

MVH
Fredrik
av engrogg
Inbyggda bälteskuddarna är nog bland det jag är mest nöjd med, rekommenderas. Visst tappar man sätesvärmen bak, men den hjälper ju inte om en annan kudde/stol ska dit iaf;)
Användarvisningsbild
av apersson850
Adaptiv farthållare i kombination med automatlåda är Guds gåva till mänskligheten.
Resten av paketet kostar ju noll, jämfört med att köpa enbart den farthållaren.

Parkeringsvarnare fram kan vara bra ibland, fast den väsnas rätt mycket om man kör där det är högt gräs i mittremsan eller liknande. Nu har jag ju terrängversionen, XC70, för att jag ganska ofta hamnar på sådana ställen.

Progressiv servo fungerar bra, tycker jag. Lätt när man ska backa med vagn och sånt, ändå fast på landsvägen.

Barnkuddar har jag inget behov av, så jag har värmen kvar i baksätet.

En sak som är synnerligen bra är backkameran. I alla lägen i allmänhet och när man ska backa till en kärra i synnerhet.
av Förarn
Stort tack för alla tips! Att sätesvärmen därbak försvinner kan jag definitivt leva med - jag har aldrig ens på värmen i förarstolen :) Påverkas förresten komforten i baksätet något av barnkuddarna?
En annan grej som dök upp... RTI:n - är det något att satsa på? Känns som att man lika gärna kan lägga sin iPhone vid 7"-skärmen och använda den istället....
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Servon måste du ha - UNDERBAR.

RTI är inte så dumt faktiskt. Jag har det inte i min XC60 och jag undrar ibland vad jag ska med 7"-skärmen till.. Känns lite onödigt. Och inget slår en integrerad GPS istället för att hålla på och tjafsa med telefonen. Jag skulle nog lagt till det om jag beställde idag.

Lägg till laminerade sidorutor, det ger bättre ljudkomfort och motverkar glassplitter i bilen om nån krossar en ruta.

VOC är en riktig höjdare med nya appen!
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Vet […]

Sova i V60 - någon?

Beror kanske på hur du fäller ryggst&ou[…]

V60 -12 179hk. Vid tomgångskörning och[…]

Studerat vindrutan, ser ut som det svarta på[…]