Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lasbem
Vet att det finns liknande tråd med jämförelse mellan T6 och D5 men om man jämför T5 Powershift och D3 Automat, för och emot? Båda kostar ju exakt lika i inköpspris.

Dessvärre har de ingen T5 för demo här så jag har bara input från D3:an. Nån som provat båda?

Kommer köra mycket tjänstemil - dvs företaget betalar resorna så förbrukningen har inte så stor betydelse.
av mikebike
Jag hatar diesel nästan lika mycket som sliromat, så för mig är valet lätt.
Powershift har jag aldrig testat, men den har ju inte fått någon lysande kritik...
av oskobe
Har en V60 t5 Powershift. För mig gick D3 bort direkt. Otroligt tråkig karaktär på motorn, den har extremt litet varvtalsområde som går att använda och är extremt slö i jämförelse. Ta T5.
Har även en Seat med DSG 200 hk som är frugans. Den växellådan är mycket snabbare, men jag tycker Powershift är ok och bättre än dieselautomaterna.
av perhall
T5 är ju en riktig raket jämfört med D3. För många av oss "bilentusiaster" så är D3 en tråkig motor med smalt register. Men för den som är rätt ointresserad av bilar och motorer är den säkert utmärkt.
Faktum är att redan T3 slår D3 0-100 - de testade alla motorer i V60 i förra tyska auto motor & sport.
PH
av Micke008
Spelar inte förbrukning eller andrahandsvärde in så är valet väldigt enkelt om man vill ha en rolig bil. Om man vill ha en dragbil kanske en D3 är ett bättre val.
Användarvisningsbild
av gotfredsen
Micke008 skrev:Spelar inte förbrukning eller andrahandsvärde in så är valet väldigt enkelt om man vill ha en rolig bil. Om man vill ha en dragbil kanske en D3 är ett bättre val.
Dragbil ? Hur menar du nu .. Är d3 starkare än T5 ?
av riha
gotfredsen skrev:
Micke008 skrev:Spelar inte förbrukning eller andrahandsvärde in så är valet väldigt enkelt om man vill ha en rolig bil. Om man vill ha en dragbil kanske en D3 är ett bättre val.
Dragbil ? Hur menar du nu .. Är d3 starkare än T5 ?
400+ Nm för D3 (awd) mot 320 Nm för T5, så ja, som dragbil så skulle jag valt diesel varje gång.

Kör D3 AWD just nu, körde en D5 AWD innan dess och de är båda suveräna dragbilar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Dieslarna brukar ha bäst vridmoment vid de varvtal man oftast använder när man drar husvagnar och liknande.
På grund av det smala effektregistret på vissa dieslar passar de bra till automatlåda, som outtröttligt skiftar växel efter vad som passar bäst.

Den D5 jag har i min XC70 har dock ett ovanligt brett effektregister, så den hade nog fungerat rätt bra med manuell låda också.
av perhall
Jag har inte jämfört direkt som dragbil D3 AWD mot D3 FWD men är helt säker på att AWD är mycket bättre. D3 FWD är "död" under 1300-1400 varv och kroknar vid 3000. D3 AWD har dubbelturbo och drar jämnt redan på låga varv, kroknar inte heller vid 3000. Mycket bra allroundmotor men inte så kul att acca hårt och varva med (då är en D5 mycket bättre).
PH
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Två riktigt bra motorer på olika sätt.

T5an är klart piggare än D3an och roligare att varva med. = T5 vinner på körglädje.

Båda har ett skönt ljud när man accelererar hårt. Annars upplevs T5an som tyst medans D3 knattrar som en traktor. = T5 vinner på komfort.

D3an är klart starkare och mer harmonisk än T5an = D3 vinner när du kör avslappnat eller drar släp.

D3an är klart snålare än T5. = D3 vinner på ekonomi.

Varken T5ans powershift eller D3ans geartronic är nån supermjuk låda. Båda är lite nervösa och gör inte alltid som man vill. Men de gånger jag provkört har geartronic varit betydligt bättre. Volvos Powershift går inte att jämföra med samma teknik hos t.ex. VW. = D3ans automat vinner.

Mina fem öre.

/ j
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Vet […]

Sova i V60 - någon?

Beror kanske på hur du fäller ryggst&ou[…]

V60 -12 179hk. Vid tomgångskörning och[…]

Studerat vindrutan, ser ut som det svarta på[…]