Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SilverJ
Hej,

Sitter och kikar på en Volvo S60 T6 AWD Heico 2010 och undrar om det är någon här som kanske har lite tips på vad jag ska tänka på? Bilen jag ser på har gått 2700mil vilket borde vara ganska ok? Finns det något som går sönder mer än annat?

Jag har haft två volvo tidigare och har tyvärr inte haft mycket tur med dem. S80 -99 växellådan brakade efter ett par månader. (Hade gått ca. 8000mil när jag köpte den) För ett år sedan köpte jag ut en firmabil xc90 T6, efter ca. 1 mån brakade den växellådan. (Hade då gått ca. 11000mil) Båda gångerna kostade det ca. 5000EUR att fixa. (bor i euroland)

Finns det liknande fel med den bilen jag nu ser på som jag ska ta in i min kalkyl? HAr tänkt att ha bilen i 4-5 år om allt bara fungerar som det ska. Jag tycker verkligen om Volvo men känner mig lite osäker på om jag kommer att få samma/liknande besvär igen.

Byter nu Xc90 pga en olycka, blev påkörd av en full galning. 100km/h in i förarsidan och jag sitter här 1 vecka senare och skriver. Säkerheten kan jag verkligen inte klaga på. :)

Tack för all hjälp eller synpunkter.

Mvh,
Johan
av V60D5AWDPolestar
Hej,

Har haft en "radda" Volvobilar de senaste 10-åren
och har inte haft några större problem alls. Då
har iof bilarna "bara" rullat mellan 3000-12000mil.

Vad lämnar man för begagnatgaranti på Heicon?
av viktore
Hittills verkar det inte finnas några vanligt förekommande fel, men det får tiden utvisa. Det är ju fortfarande en ny modell.

Angående dina Volvobilar så har just bilar med äldre T6 motorn(tippar på att din S80 också bar T6 emblem) lidit av en underdimensionerad automatlåda. Att denna ger upp är snarare regel än undantag. :D
Nyare T6 (285-304hk) har en annan 6vxl automat som ska klara effekten. Gissar på att du befinner dig i Tyskland? Där har väl Heico-bilar intakt garanti från Volvo, så modifieringen bör inte vara något att oroa sig över iallafall.
Användarvisningsbild
av SilverJ
Tack för svar.
Det stämmer bra att det vara samma amerikanska låda i båda T6orna. :( Trodde när jag köpte xc90 2005an att problemen var lösta. Hade fel, och det med besked. :)
Bor i Luxembourg, samma regler som i Tyskland så det ska vara garanti på bilen. Detta borde betyda att jag i all fall kommer att åka något år utan större ekonomisk risk.
Eftersom bilen kommer från Karlsroe är jag lite orolig att den körts mycket på Nordschliefe. Någon som har en ide om det finns något jag kan kontrollera för att se om bilen blivit hårt körd?
Mvh,
Johan
Användarvisningsbild
av SilverJ
Tack för svar.
Det stämmer bra att det vara samma amerikanska låda i båda T6orna. :( Trodde när jag köpte xc90 2005an att problemen var lösta. Hade fel, och det med besked. :)
Bor i Luxembourg, samma regler som i Tyskland så det ska vara garanti på bilen. Detta borde betyda att jag i all fall kommer att åka något år utan större ekonomisk risk.
Eftersom bilen kommer från Karlsroe är jag lite orolig att den körts mycket på Nordschliefe. Någon som har en ide om det finns något jag kan kontrollera för att se om bilen blivit hårt körd?
Mvh,
Johan
Användarvisningsbild
av crumpets
Frågan är väl hur mycket skada det kan ha gjort att ha kört en ny kvalitetsbil hårt under bara 2700 mil.
Det är ju inget gammalt söndergasat härk direkt.
Användarvisningsbild
av SilverJ
Det är ju sant att den inte borde vara i för dåligt skick men jag har sett en del bilar på Nurburgring bli duktigt söndergasade... Denna bilen säljs av ett volvogarage och har blivit klassad VolvoSelekt (en tysk begagnatstämpel hos volvo) vilket borde vara bra..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är en grymt snygg bil! Går som fan rent ut sagt! :twisted:

Kör och lyssna efter konstiga ljud i framvagn/bakvagn. Kör på t.ex kullersten och i med advanced på four-C.
Användarvisningsbild
av SilverJ
Tack XC90 ska åka och hämta bilen imorgon.

Någon som vet vid vilka km tal bilen ska servas? Varje 30.000?
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]

Ta bort kåpan över motorn och lä[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]