Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cyper
Fick min V60 R-design MY11 (utan VOC) för några veckor sedan. Jag är riktigt nöjd fram tills att jag såg att Volvo släppt MY12 innan jag fick min MY11. Lite trist men jag kan leva med det. Men att Volvo släpper en underbar iPhone app som kräver en MY12 och VOC gör upplevelsen sämre. Att släppa en app som kräver en nyare bil än den jag precis fått levererad bekräftar känslan att jag fått en "gammal" bil.

Hur som helst så hoppas jag att kravet på MY12 är p.g.a. mjukvara som i så fall skulle kunna lösas genom en enkel uppgradering. Ett större problem är ju att ja jag inte valt till VOC då jag inte ansåg att det var värt pengarna. Nu när VOC verkligen kan tillföra nytta blir det direkt väldigt prisvärt. Vad jag förstår enligt forumet så är det inte helt enkelt att eftermontera VOC (snarare omöjligt) eller har Volvo tänkt till och gjort det möjligt på nyare modeller? Mitt krav är ju egentligen bara att få igång appen så den kommunicerar med min "gamla" bil :)

Någon som sitter i samma situation eller har erfarenhet av att trycka in VOC i efterhand?
av Cyper
Vad innebär VOC, rent tekniskt? Vad måste man komplettera med? Det känns ju inte som de behövs mer än en gprs box om man bara vill åt kommunikationen.
av Qualia
Det sitter en box mef 2knappar bredvid lamp knapparna.Där står Volvo on Call och SOS.. Sen måste man väl dra sladdar genom.., vet inte jag..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nu vill inte jag vara negativ :wink: Men om jag får gissa så tror jag att det är omöjligt. Är tveksam att det ens finns en mjukvara att kunna tanka i för en bi som inte har det från början.
Användarvisningsbild
av gotfredsen
det har redan diskuterats på forumet om detta topic ..

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

problemet är inte teknisk eller hårdvara utan att Volvo har policy inte säljer Voc abonemang i efterhand .. alltså du kan fixa hårdvaran men inte tjänsten .. vilket gör det lite meningslöst ...
av Cyper
Det har diskuterats 2005 så jag hoppas att utvecklingen och tekniken har ändrats sen dess. Är du hundra på att policyn att inte kränga VOC abonnemang gäller även idag?

Jag kan tänka mig att Volvo kommer att se en större efterfrågan på VOC nu när appen lanserades och att inte kunna ge det till sina kunder i efterhand verkar ju vara en knasig policy.

Vad jag förstår kan man iaf montera en SMS mottagare i efterhand för att sätta igång värmen..Vad nu den stora skillnaden mellan det och VOC är förstår jag inte..bortsätt från ett VOC-abonnemang och knappar i taket.
Eftermontering av backkamera XC60

Hejsan. Ja det är så att jag är […]

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]