Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Idag på väg hem från jobbet i 29 plusgrader och bilkö upptäckte jag att luftkonditioneringen inte längre fungerade!
En stund senare meddelade instrumentet att motorn var för varm och att jag borde sänka hastigheten. Lite svårt med tanke på att kön gick i promenadfart.....

Det är ju ingen dröm att bli stående mitt på Essingeleden så jag fortsatte och hoppades på det bästa. Efter Eugeniatunneln lättade det lite och hastigheten gick upp. Då slocknade varningstexten och det började komma kall luft ur utblåsen!

Är det så att bilen använder kupéns värmesystem för att "dumpa" överskottsvärme när motorn är för varm?

Jag antar att det blir till att lämna in bilen på verkstan (igen) för felsökning av kylsystem, första tipset är väl fläkten antar jag eftersom problemet uppstod vid kökörning.
Då kan de passa på och fixa dörrhandtaget på förardörrens insida!

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för överhettningsproblem i någon av de bilar jag kört under mina 32 år med körkort och då har många bilar varit betydligt äldre.
Bortsett från när jag köpte en Alfa 75 så har jag inte behövt besöka verkstan lika ofta heller. Skitbil!

Bild
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Låter som att du har haft otur och fått ett måndagsexemplar. Jag har kört hårt de senaste dagarna med både tuffa uppförsbackar (vid Sveriges mittpunkt) och långsam kökörning. Allt i +30°C och utan några som helst problem. Jag noterade att fläkten under motorhuven gick några sekunder efter att jag stängt av bilen men annars - inga problem! Verkstaden måste kunna lösa detta...
av mikebike
Jag trodde att det var smart att köpa en nästan två år gammal bil, då skulle alla småfel redan vara fixade. Fel.

Nästa vecka skall vi åka 120 mil, men förhoppningsvis funkar bilen vid landsvägskörning i alla fall.

Ja, verkstan fixar säkert detta, om några veckor....Den 20:e verkar vara ledig.

Undrar vad nästa grej blir?

Aldrig mer Volvo? Aldrig mer diesel.
av mikebike
Eh, ja, naturligtvis är det något fel på bilen!

Frågan var om bilen medvetet pumpar in varmluft i kupén (och varför det är så många fel på min nästan nya bil.)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om de som har proggat mjukvaran i bilen har lite erfarenhet så ska bilen självklart fimpa ACn och dra upp max värme på defrosten för att rädda motorn om risk finns för överhettning..

Det har man ju alltid själv fått praktisera manuellt som fattig student då kylaren nästan varit helt bortfrätt av vägsalt.

B.t.w snurrar dina elfläktar om du kikar efter....
av mikebike
VolvoB20 skrev:B.t.w snurrar dina elfläktar om du kikar efter....
Det var inte läge att kliva ut mitt på Essingeleden och kolla!

Men precis som jag skrev i första inlägget så kan man misstänka utebliven fläktkylning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:
VolvoB20 skrev:B.t.w snurrar dina elfläktar om du kikar efter....
Det var inte läge att kliva ut mitt på Essingeleden och kolla!
Elfläktarna snurrar 100% av tiden (dock inte på max) om du har "AC" knappen intryckt, jag antar att du kollade om de snurrar nu när du inte längre står på Essingeleden.

Utan att kolla detta skulle jag aldrig drömma om att köra iväg på en 120-mila resa.
av marcbe
mikebike skrev:Eh, ja, naturligtvis är det något fel på bilen!

Frågan var om bilen medvetet pumpar in varmluft i kupén (och varför det är så många fel på min nästan nya bil.)
Svar: Nej.

Att AC:n inte orkar kyla hänger samman med att motorn blir varm. Om inte kylningen av motorn fungerar så blir kylpaketet i fronten väldigt varmt. Där sitter även kondensorn till AC-systemet, som då påverkas och får svårt att producera någon kyla.

Det låter klockrent som att elkylfläkten hade lagt av eller funkar bristfälligt.
av marcbe
VolvoB20 skrev:Om de som har proggat mjukvaran i bilen har lite erfarenhet så ska bilen självklart fimpa ACn och dra upp max värme på defrosten för att rädda motorn om risk finns för överhettning..
AC:n fimpas om kylvätsketempen överstiger en viss nivå för att minska belastningen på kylaren.
Dock körs ingen värme in i bilen.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]