Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Hej,
Någon mer än jag som har problem med att bältesvarningen tutar när ni har passagerare på ytterplatserna i baksätet? Trots att de har bältat sig fortsätter varningsljudet. Enda sätten att bli av med det är att koppla in mittenbältet "tomt" eller att starta om motorn. Nägon mer som har noterat detta. Känns som en mjukvarubugg som man borde hittat under verifieringen eller vad säger ni? Så vitt jag vet finns ingen viktsensor i baksätet så problemet kan inte höra samman med att något tungt ligger på mittplatsen.

När jag påtalade problemet på verkstaden så bytte man bältesswitchen på mittenplatsen, men jag inser inte poängen med detta. Och problemet kvarstår ju så analysen kan inte ha varit fulländad.
Jag hade samma problem vid ett tillfälle i min V60, det var första gången med personer bak. Kopplade man in mittplatsen så blev det tyst. Men vid nästa tillfälle med personer bak så var det inget problem. Efter det har det aldrig varit mer än 3 i bilen så jag vet inte om problemet kvarstår, eller om det en någon form av "inkörning av mjukvaran" det måste bli fel en gång först innan det kan bli rätt :D
Det är avsiktligt, när man ha kopplat i ett bälte bak, och sedan kopplar ur det börjar bältesvarningen ljuda. För att få den att sluta måste man starta om bilen (eller enklare, trycka på "READ"-knappen på vänstra rattspaken ;) ) för att bekräfta.
Ja precis, jag trycker alltid på READ... Känns drygt att starta om bilen hehe ;)
ksjoberg skrev:Det är avsiktligt, när man ha kopplat i ett bälte bak, och sedan kopplar ur det börjar bältesvarningen ljuda. För att få den att sluta måste man starta om bilen (eller enklare, trycka på "READ"-knappen på vänstra rattspaken ;) ) för att bekräfta.
Ja men nu var det ju inte riktigt så det gick till. Två passagerare bältar sig på ytterplatserna och ingen i mitten. Då kan det inte vara meningen att bilen ska varna! Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vilket felmeddelande som kommer upp i klustret. Jag brukar ha bråttom att få tyst på ljudet...
Variosboy skrev:Om det inte finns en viktgivare i sätet så är det väldigt intressant att få reda på hur bilen vet att det sitter någon i sätet??
Bilen drar slutsatsen att någon sitter i sätet om bältet har kopplats in. Det är en billigare lösning än att sätta en viktsensor i varje säte där bak och uppfyller väl lagkravet på bältesvarning.
Bilen vet inte om eller var baksätespasagerarna sättersig, så den talar om med text (lite olika berone på årsmodell)

Det kan stå ingen bältad mitten bak. (har inten sattsig där så stämmer det ju, då är det ju inget fel på bilen eller hur!)
Du som förare ska läsa detta meddelande & sen trycka på READ för at bilen ska veta att du läst detta.
Om du kör iväg så plickar det som en påminnelse att den som satsig mitten bak inte ha bältet på / du ska bara bekräfta för att få tyst, eller bekräfta innan du rullar.

Du har väl sökt hjälp igen på[…]

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ja[…]

Fungerar det med vaccumslang?

Har samma problem, bilen var inne på verksta[…]