Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Hej Alla,

Jag har en 2009 XC60 D5 som rullat 7500 mil.

Jag kan se på min infart att den läcker motorolja präcis vänster om höger framhjul. Bilen var på service vid 6000 mil senast och den har nog förlorat en halvliter olja eller sånt (där går väl också lite grann åt förbränningen). Bilen är ju en av dessa som kunde skena iväg och har åtterkallats för åtgärd. Jag vet inte vad man präcis gjorde för att komma undan problemet.

- Är det någon som har några bud på var läckan kan vara (t.ex. packning bottomskruvan, vevaxel)?
- Kan man ha gjort något i samband med återkallelsen som kan ge en liten oljaläcka?
- Är detta vanligt för D5:an?

Tack så mycket för svar och förslag. Vill gärna ha lite bud innan jag rullar på verkstad och gör "symptombaserad felsökning" - timpriset på verkstand är nästan double-up här i Danmark.

VH Esben
Danmark
Användarvisningsbild
av EjS
Tack för svar.

Bilen är importerad till Danmark då jag flytte S-DK och jag orkar inte att åka till Malmö och tjafsa. Det verkar iövrigt som att det är aircon som läcker något oljeliknande.

Det var iövrigt en upplevelse att få betala avgift till Skatteverket i Danmark. Bilen har nu totalt kostad runt 850K SEK (och de värderade bilen väldigt förmånligt för min del).
Eftermontering av backkamera XC60

Hejsan. Ja det är så att jag är […]

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]