Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jajoxc60
#533180
Hämtade ut en XC60 D3 AWD Summum-12 idag och tänkte dela med mig av lite intryck. Bilen är extrautrustad med premium sound+subwoofer, hastighetsberoende servo och automat (utöver summum då förstås).

Bild

Utseende -> XC60 är lätt den snyggaste Volvon. R-design är givetvis att föredra, men i just svart funkar det förvånansvärt bra med summum. Hela bilen blir svart och man stör sig mindre på att den inte är lackad hela vägen ner. Elegant och snygg!

Motor -> Var faktiskt lite orolig att D3 skulle vara slö och var nära att ändra beställningen till D5 när jag hörde att Polestar lär dröja/aldrig kommer. Och visst, det är en tydlig skillnad i acceleration om man mäter med klockan. Men bilen känns långt ifrån seg! Min spontana känsla var att den kändes pigg. Den drar fint och starkt redan från låga varv. Känns råstark och mycket av D5-karaktären slår igenom. Motorn låter en hel del vid gaspådrag men är tyst när man håller jämn fart.

Växellåda -> För mig är det helt ofattbart hur man kan kritisera XC60ns automatlåda. Växlingarna känns inte, den reagerar mycket snabbt vid gaspådrag. Tveklöst en av de mest harmoniska motor/växellåde/drivline-kombinationer jag kört. Mycket nöjd!

Komfort -> Med laminerade rutor blir bilen mycket tyst. Har inte hört en bil som varit så tyst i 110 km/h förut. Fjädringen är snarare komfortabel än sportig vilket jag föredrar. Man kan åka även på dåliga vägar utan att det blir obekvämt. Stolarna håller världsklass och är utan tvekan i klass med min förra referens i gamla S60 -08. Hastighetsberoende servo är SUVERÄNT och det är en fröjd att ratta bilen oavsett hastighet.

Sportighet -> Jag har själv sagt det många gånger... "XC60 är komfortabel men inte sportig". Jag tar tillbaka det. Den är riktigt riktigt rolig att köra, även med D3-motorn. Chassiet inbjuder faktiskt till lite tuffare körning på smalare och krokigare vägar. Man blir glad när man ser en kurva.

Förbrukning -> Ser lovande ut. 80 km/h på smal krokig väg med farthållare aktiverat gav en färddatorprognos på 0.52l/mil. Den verkar inte slurpa i sig mer än cirka 0.75 blandad körning (70% stad 30% landsväg).

Strålkastare -> Mycket bra ljus. De adaptiva kurvljusen fungerar och ger en sikt som jag aldrig haft med någon tidigare bil, trots Xenon.

Sensus + telefonintegration -> Överraskande bra och redan en av mina favoritfunktioner. Sensus är riktigt snabbt och lättarbetat. Telefon-integrationen fungerar utmärkt med bra ljud och man kommer lätt åt telefonboken och loggen över ringda samtal. Grymt!

Utrymmen -> Baksätet visade sig vara riktigt komfortabelt för två stora vuxna. Bagageutrymmet är klart mindre än XC90 men fullt tillräckligt för en mindre familj.

Ljudanläggning -> Premium Sound med Subwoofer borde vara rätt bra tycker man. Tyvärr är det ganska mediokert. Med standardinställningar (vilket borde vara bäst!) låter det "billigt". Loudness-aktigt och ganska jobbigt i högre volymer. Det var på väg att bli en stor glädjedödare eftersom jag spelar mycket musik i bilen och har lagt nästan 20k på systemet. Några reflektioner och tips:

* Standardinställningarna låter skit, men med lite enklare justeringar kan man förbättra ljudet markant.
* Dra ner centerkanalens ljud till lägsta - den låter skit
* Justera med Fader så att 90% av ljudet hamnar i front där de bästa högtalarna verkar sitta
* Subben dunkar på för mycket som standard och bör dämpas minst 3 steg
* I equalizern ska i princip varenda frekvensband dämpas för att motverka "loudness"-effekten. Särskilt diskantljuden och mellanregistret eftersom det ger ett väldigt onaturligt och jobbigt ljud
* Om du lyssnar streamat från bluetooth, se till så att volymkontrollen på telefonen är maxad
* För bästa möjliga ljud - köp en riktigt bra MP3-spelare och använd AUX-ingången, verkar som att de inbyggda D/A-omvandlarna är dåliga
* CD verkar låta bättre än bluetooth/USB

Några rejäla kängor till Volvo angående Premium Sound:

* Sluta fjanta med massa surroundljud och ljudförbättringsfunktioner - DET FUNKAR INTE.
* Gör det möjligt att deaktivera "3 Channel Stereo" och bara köra rent Stereoläge med frontar + sub.
* Gör det möjligt att deaktivera "Ljudprofilerna" som ska optimera ljudet för antingen förarplatsen (låter uselt, för mycket ljud kommer från vänster), förarplats+passagerarplats (låter bäst) eller baksätet (låter helt skumt)
* Se till så att standardinställningarna låter bra! Alla XC60 har samma akustik och därför bör det gå att se till så att standardläget (allt på 0) är mest korrekt

SLUTSATS - Mycket bra bil. Framförallt en fröjd att köra och underbart snygg såväl utvändigt som invändigt. Stereoanläggningen är än så länge en besvikelse men jag ska lägga lite mer tid på den imorrn och posta mina rekommendera inställningar som jag kommer fram till.
av Twendor
#533181
Grattis til en riktig snygg bil :-)-)

Jeg har i dag en XC60 2.4D-awd my 10. Sort metallic med alt tenkelig utstyr++(520 nm)
Og kan bare si meg enig i at det er en kjempebil.
Jeg har even four-c, og har også fått siste optimering til vexellådan. Og den er bra. Men den du har er kneppet bedre. Du har sportfunksjon, samt mulighet til å stille DSTC til sport. Noe som gjør bilen mere kjørbar på vinterveg.

Ang premioum sound med sub, tror jeg det blir bra når man får justert seg litt etter sin egen preferanse.
Fungerer best med cd eller DAB-radio. Men helt ok med tilkoblet Iphone/ipod.
Jeg har ikke bluetooth overføring av musikk i min.

Jeg har også bestilt meg ny XC60 my12. Men denne gangen blir det en R-Design.
Jeg var i tenkeboksen mellom Summum og R-Design. Men litt forandring må man ha, derfor R-Design denne gangen.
Jeg har hatt et forbruk på 0.54(eco kjøring landeveg 70-90) Og 1.2l/mil i Tyskland 150-230 km/h.
Men den snitter på rundt 0.80 l/mil blandet(litt lavere hastighet i Norge).
Meget tyst med laminerte vindusruter. En riktig kanonbil.
Samt at den er absolutt den snyggeste av bilene i klassen. :-)-)

En anbefaling fra meg er å montere lastegaller i bagasjerommet, lettere å laste bagasje, samt man slipper det medfølgende lastenettet.

Ha en riktig god helg og kjør forsiktig.
Lykke til med en flott bil.
Med vennlig hilsen Twendor.
Användarvisningsbild
av gotfredsen
#533192
Känns underbart att läsa din recension.

Själv har jag beställt
XC60 Summum D3 AWD MY12
Svart metallic
Automat
Hastighetsberoende Servo
Teknikpaketet Highperformance mulimedia 7" med PCC
Four-C activ chassi
Driver Support Paketet
Designerpaketet med Runningboards
ISOFIX fram
2 bilbarnstollar
Volvo On call med GPS tracking å diselvärmare
Herrgårdsvagnspaketet
Backkamera
Elbarnlås

Bli avbetallning i 7 år eller som en bekant sa..

Volvo finnans .. For life

Så förutom tillbehören å PS så samma som dig

Blir glad att höra att du är så nöjd medautomat å D3
Som familjebil så känns inte R-Design rätt för mig å skall jag vara ärlig så tycker jag inte R-Design är snygg.. De flesta verkar gilla R-Design men inte jag..
Dock gillar jag sportig offroad med lite robust atityd å det tycker jag herrgårdsvagnspaketet ihop med designerpaketet å runningboards tillför (alla kanske inte delar min åsikt där)
Dock gillar jag R-Design 20 tum men det får bli ett senare inköp...

Hur som helsr allt du beskriver kommer min festmö å jag också uppleva å det gör mig riktigt glad.. Tack för en bra recension
Användarvisningsbild
av XC60D3
#533248
Grattis till nya bilen.

Kan bara hålla med pm ljudet, jag har "bara" HP-stereon och jag upplever det som att HP-stereon i min gamla S40n gav bättre ljud. Angående automatlådan, så är den ju uppdaterad i MY11, klagomålen gällde tidigare modeller, där den tydligen var i slö i växlingarna.

Valde själv R-Design baserat på stolarna, sportchassi och nedlackningen. Resterande i paketet var mest trevligt.Personligen tycker jag att R-paketet är ett fynd för 31.000 kronor. Även jag är mycket nöjd med D3 motorn och det blir inte så mycket växlande (manuell låda), då där är gott om kraft redan på låga varv. Jag ligger på 0,62 verklig förbrukning (70% i 90-100 km/h). Man skrattar lite för sig själv, när man petat i sexan och bilen drar 0,45 i svagt utförslut. Dessutom gillade jag förbrukningen på 0,85 med 600 kg sten på släpet. Min gamla bil drog 1,2-1,3 med samma belastning.

Telefonintegrationen är det första bilen jag har det på och först nu inser man vad man missat. Sensus är klockren.

Utrymmet är fullt tillräckligt för vår familj på 2+2 och jag kan meddela att den är perfekt som dykbil. Perfekt sitthöjd i bagaget när man ska ta på sig luftpaketet :D
av Herkulez
#533304
Grattis!

Ser riktigt bra ut i svart utan ext. kit. Bra spec. dessutom :-)-) Det jag saknar mest i min är parkeringshjälpen fram. Varför tog jag inte det :x När det gäller förbrukningen så har jag efter 5 tankar legat på 0,77-0,82 blandad ( cratus 20"). Helt ok för mig. Hade dock önskat att den ville ha lite mindre landsväg runt 120km/h (0,85). Orkar sällan hålla 90 och det är uppenbart att luftmotståndet gör sitt i högre farter. Att förbrukningen sen ska gå ner lite efter ett antal mil är inget jag förväntar mig. Hade jag inte haft r-design hade jag också valt prog. servo. Hade det på min tidigare och det är inte överskattat.
av Qualia
#533312
Parkering hjälp fram är mycketbra tillval.. Det tog jag till min.
Snart 40mil Med cratus 20 mest stads trafik. Enligt färddatorn 10.2 blandad. Hoppas på under 1.0
Angående ljud håller jag med er. Min gammal 04 s60 låter nästan bättre...
Senast redigerad av 1 Qualia, redigerad totalt 0 gånger.
av mojja
#533333
Hur kör ni igentligen???? xc60 d3 awd bsr optimerad 245 hk/ 520 nm 1.4 l / milen snitt på två tankningar :twisted: :twisted:
av Qualia
#533341
Polestar blir det nästa månad.. Ville ju testa hur skillnad är mellan orginal och trimmad.
Jag kör inte så snällt..
Förbrukning är väl samma om man kör polestar eller utan om det är D5 Awd.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#533342
Grattis till bilen vår xc60 d3 awd aut seashell beige drar 0,85 liter milen :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]