Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Överväger backkamera och söker efter er vägledning..

All feedback på ämnet är välkommnat...
Av vad jag har sett på videor (för inte finns backkameran att testa i bilhallen inte) så verkar den riktigt grym och skulle gärna haft den i min, om det inte vore för andrahandsvärdet plus att 8000kr för en kamera (lika mycket som GPS:en kostar) är rätt saftigt.

Har du råd så slå till :), men räkna inte med att du får något tillbaka när du säljer/byter in den... :(
Speciellt på en "kombi " är backkamera ett tveksamt tillval, när man behöver den som bäst är kameralinsen igensatt av "skit" så innan man backar så skall man ut och torka av den ....backsensorer fungerar bättre i 95% av fallen.
Jag har inte märkt att min backkamera blir speciellt smutsig. Den sitter rätt långt in. Det brukar vara efter att man har tvättat bilen som man upptäcker att man inte ser så bra pga alla vattendroppar som "hänger" på linsen.
Tjena!
Jag provkörde en s60 my11 med backkamera för några månader sedan.. Jag blev riktigt frälst av den så det fick bli en sådan till min nu beställda v60. :)
Tror inte att det blir mer eller mindra smuts på linsen bara för att det är en kombi eller vice versa. Kameran sitter på samma ställe på bakluckan. Volkswagens lösning är dock ganska smart, där kameran är integrerad i handtaget/VW- loggan på bakluckan.
Om du har drag så ser du kulan, vilket är mycket praktiskt.
Om du ska backa in i p-ruta så har du hjälplinjer som rörsig med rattrörelsen, vilket under lättar enormt.

Så om du baxar mycke där det är trånkt så är det bra.
Käns lite ovant när man backar dom första gångens, men du vänjer dig snabbt.
Problemet som jag ser det, är att man fäster blicken på skärmen, istället för att använda backspeglarna. Jag är övertygad om att du har bättre koll på omvärden i speglarna än vad du har i backkameran. Förvisso så ser du oslagbart bäst just bakom bilen, men vid sidorna? Trist om du backar på någon för att du har blicken fäst på mittkonsollen.
Jag tittar ju även back och vid sida.. Kanske fast rutin när man backar.
Har ju även bilis.. Men jag tittar ju ändå åt döda vinkel när jag byter fil..

Men kamera är roligt grej underlättar mkt när man backar..
Eftermontering av backkamera XC60

Hejsan. Ja det är så att jag är […]

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]