Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Ska volvo xc60 d3:s filter bytas efter en viss sträcka, eller är det bara att köra?
Användarvisningsbild
av hollan
nä där är inga partikelfilter byten eller adaptiv påfyllningar på dom 5cyl motorerna
Användarvisningsbild
av laser2
hollan skrev:nä där är inga partikelfilter byten eller adaptiv påfyllningar på dom 5cyl motorerna
Betyder det underförstått att man måste byta partikelfilter på en Drive och isåfall vid vilka miltal?
Användarvisningsbild
av crumpets
Japp laser, det betyder det. 12 eller 16k mil har jag för mig.

Dyrt så inihe"¤/%"! :) Men debatten går varm på forumet om huruvida man kan skippa det och spola igenom filtret med högtryckstvätt(!) istället och ändå få ok avgasvärden.

Frågan är bara vad det gör med andrahandsvärdet att meka själv med en sån storservice.
Användarvisningsbild
av gotfredsen
Detta var exakt en utav anledningarna varför jag å min festmö INTE valde DrivE versionen av XC60 sedan med så mycket gott vi hört om AWD så föll valet lätt på en D3 AWD

Dolda kostnader kan vara hemska för vissa. Ta tex den nya Hybriden från Volvo. Det finns många som kommer köpa den bilen för att dom vill vara gröna och att de tror att de får en låg kostnad för bränslet. Många familjer som inte har råd med dyra driftkostnader kommer nog köpa hybriden. Å visst drar den lite å visst är elkostnaden billig MEN inte %#*^# vet dom om att efter x antal mil så måste man byta BATTERIERNA för dom går bara ladda upp ett x antal gånger å då blir det en kostnad på 100.000 för nya BATTERIER... Det kommer bli inslag på PLUS på svt i framtiden om hybridernas dolda kostnader..tro mig. Kommer finnas många familjer som kommer känna sig blåsta...
Användarvisningsbild
av XC60D3
laser2 skrev:
hollan skrev:nä där är inga partikelfilter byten eller adaptiv påfyllningar på dom 5cyl motorerna
Betyder det underförstått att man måste byta partikelfilter på en Drive och isåfall vid vilka miltal?
Intressant, eftersom när jag kollade senast, så har XC60 DRIVe 5-cyl. Så hur ni får ihop det resonemanget förstår jag inte.
Användarvisningsbild
av laser2
crumpets skrev:Japp laser, det betyder det. 12 eller 16k mil har jag för mig.

Dyrt så inihe"¤/%"! :) Men debatten går varm på forumet om huruvida man kan skippa det och spola igenom filtret med högtryckstvätt(!) istället och ändå få ok avgasvärden.

Frågan är bara vad det gör med andrahandsvärdet att meka själv med en sån storservice.

Tack, då vet man det! Vet ni hur dyrt det är, snackar vi 5', 10' eller 15' kr?
Står lite i kvalet och valet mellan en Drive och en T4F, inköpspriset skiljer ju inte så jättemycket, men denna dolda extrakostnaden spär ju på driftkostnaden på Drive:n.
Vad skulle ni välja om ni körde max 1500mil/år?
Användarvisningsbild
av gotfredsen
XC60D3 skrev:
laser2 skrev:
Intressant, eftersom när jag kollade senast, så har XC60 DRIVe 5-cyl. Så hur ni får ihop det resonemanget förstår jag inte.
Tror jag läste att DrivE har Partikelfilter för att minska utsläppen och vara "mer grön" än andra modeller men att det leder då till en "dold" kostnad när det är dags att byta pertikelfiltret ... utav alla XC60 så är det endast DrivE som har partikelfilter ... om det har att göra med 5-cyl vet jag inget om ...

det var någon artikel på nätet plus info på forumet som upplyste mig om "partikelfiltret i DrivE" som jag inte viste om när jag först tittade på XC60 och då var inne på just en DrivE
av Steff 99
XC60 drivE har samma motorkonstruktion som AWD:n , men den är minskad till 2,0liter men är 5 cyl. alla dessa dieslar har partikelfilter som regenererar, det innebär att filtret vid normal körning inte behöver bytas

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?