Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Hej!

Jag undrar om någon vet hur pass mycket högre bränsleförbrukningen blir med 18-tums hjul jämfört med 16-tum? Jag har en S60 D3 automat där det nu sitter 18-tumshjul på och den drar märkbart mer än den gjorde med 16-tums dubbade vinterhjul (0,63 istället för 0,59 uppmätt vid flera tankningar) och dubbdäck ska väl dessutom dra mer än sommardäck normalt? Hörde ett rykte om att det kunde röra sig om nästan 1dl mer per mil med 18´. I så fall åker dom av fortare än kvickt :evil:

Mvh, Kalle.
Diametern spelar noll roll...... tex bilarna som slår världrekord i låg förbrukning kör ju 50 mil på en liter och har 30 tum stora hjul.

Det är bredden och rullmotståndet i gummidäcket det hänger på.

Du behöver inte köra mindre tum om du vill spara bränsle, det gäller att köra smalare däck.
Hörrdu B20, även tumstorleken spelar visst roll, kanske inte lika mycket som bredden dock. Tröghetslagen ger att en stor cirkel (=fälgen) kräver mer energi att snurra igång (notera att det är acceleration, inte konstant fart som detta spelar roll) än en liten. Vad är jobbigast att vrida upp och ner med handleden: En kort pinne eller en lång pinne?

Eftersom fälg väger mer än däck så får du ovanstående effekt.
Det är ju försumbart förbrukningsmässigt.

Bredden gör mycket större skillnad ur rullmstånd och luftmotstånd (och till viss del vikt eftersom ett bredare fälj/däck också väger mera än ett smalare)
Slår du av acn på sommaren så kompenserar du för fälgarna:). Orka bry sig om korvören då värdetappet på kärran är ca 50 % på 3 år då är förbrukningen en droppe i Atlanten:(
En V60 D3 kostar ca 300.000 kr värdetappet är 50.000 om året
Kör man 2000mil/år och har en ökning av förbrukning från 0.59 till 0,63 så kostar detta ca 700-800 kr extra på ett år.
Det gäller att fokusera på rätt kostnader.
Teknikens värld gjorde en gång ett test med en S60 (tror det var 2.5T) med 16", 17" och 18" Volvo Originalhjul. Skillnaden mellan största och minska dimension var 5cl om jag minns rätt. Märkbart men småpengar i sammanhanget som sagt.

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]